واکنش ظریف و جعفری به تهدید امریکا علیه سپاه پاسداران

امریکا تهدید کرده است سپاه را  در فهرست گروه‌های تروریستی قرار خواهد داد. اگر امریکا چنین کاری را عملی کند، بنا به گفته تحلیل‌گران این اولین بار است که امریکا یه گروه رسمی نظامی را در کشوری را مورد تحریم قرار می‌دهد.

در صورت اقدام امریکا به قرار دادن سپاه در فهرست سیاه گروه های عملیاتی، همه افراد و کارمندان سپاه و خانواده‌هایشان در فهرست سیاه قرار خواهند گرفت و امکان هرگونه تعامل و سفر در سطح بین‌المللی را از دست خواهند داد.

این تهدید با واکنش‌های گسترده ای در داخل مواجه شده است.

محمدعلی جعفری فرمانده کل سپاه در واکنش به این اقدام گفته است اگر امریکا دست به چنین اقدامی بزند و چنین حماقتی بکند، ایران هم مقابله به مثل خواهد کرد و اقدام مقابله به مثل علیه امریکا را عملیاتی خواهد کرد. مشخص  نیست که منظور سردار جعفری از مقابله به مثل چیست.

ایران تنها می‌تواند به تلافی، از ورود ارتشی‌های امریکایی به ایران جلوگیری کند، اما قادر نخواهد بود که چنین مقابله به مثلی را در سطح گسترده اجرا کند.

وی همچنین گفته است امریکا با چنین اقدامی امنیت ایران را به مخاطره خواهد انداخت و ایران نیز ساکت نخواهد نشست. وی تاکید کرده است اگر امریکا جنین اقدامی کند ارتش و نیروهای امنیتی امریکا در منطقه غرب آسیا آرامش نخواهند داشت. در همین حال محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه ایران هم این اقدام از سوی امریکا را ورود امریکا به باتلاق توصیف کرده و گفته است اگر امریکا سپاه را گروه تروریستی اعلام کند واشنگتن به یک باتلاق وارد خواهد شد که فاجعه‌ای برای ایران خواهد بود. برخی از کارشناسان اقدام امریکا برای قراردادن سپاه در ذیل گروه‌های تروریستی را مقدمه‌ای برای آماده‌سازی جنگ عنوان کرده‌اند و گفته اند شرایط ایجاد امنیت در کشور بسیار دشوار خواهد شد.

برخی کارشناسان تاکید می‌کنند تروریستی قلمداد کردن سپاه، می‌تواند مقدمه آشکار ورود ایالات متحده به فاز عملیات نظامی و جنگ بر علیه ایران باشد و از این منظر همه ارکان جامعه و حکومت ایران باید نگران این اقدام باشند.