بحران فزاینده لیبی


به گزار ش رویترز ، وزارت خارجه آمریکا و کشورهای بزرگ اروپایی خواستار پایان حمله نظامی از سوی زنرال حفتر به پایتخت شدند .  سرگئی لاوروف وزیر امور خارجه روسیه گفت: روسیه از تلاش‌های نماینده ویژه سازمان ملل برای برقراری آرامش در لیبی از طریق انتخابات و اصلاح قانون اساسی حمایت می‌کند. همچنین منابع وابسته به وزارت بهداشت دولت وفاق ملی لیبی روز یکشنبه آمار کشته و زخمی شدگان درگیری‌های طرابلس را اعلام کردند.بر اساس این گزارش؛ تاکنون 35 نفر در این درگیری‌ها کشته و ۲۷ نفر دیگر زخمی شده‌اند.

شایان ذکر است که پس از فرمان حمله ارتش لیبی از سوی خلیفه حفتر در پنجشنبه گذشته، نیروهای وی به سوی طرابلس حرکت کردند و درگیری میان یروهای حفتر و نیروهای دولت وفاق ملی در غرب این کشور ادامه دارد.

در حال حاضر دو دولت در لیبی وجود دارد. یکی از این دو، دولت وفاق ملی به رهبری فایز السراج است که توسط جامعه جهانی به رسمیت شناخته شده است. دومی نیز شامل کابینه موقت عبدالله الثانی است که تحت حمایت ارتش ملی لیبی به فرماندهی خلیفه حفتر قرار دارد.

روز پنج‌شنبه حفتر اعلام کرد برای مبارزه با تروریست‌ها به طرابلس پایتخت لیبی حمله می‌کند. پیشروی نیروهای حفتر به سمت طرابلس با حضور آنتونیو گوترش دبیرکل سازمان ملل در این شهر هم‌زمان بود.