محکومیت رهبر مخالفان ونزوئلا و نصب دفاع موشکی

 به گزارش رویترزدولت ونزوئلا، خوان گوایدو رهبر مخالفان این کشور را به مدت پانزده سال از فعالیت های دولتی منع کرد، دولت ونزوئلا تخلف در سوابق مالی گوایدو را علت اتخاذ چنین تصمیمی اعلام کرد. این اقدام فشارها بر گوایدورا  افزایش می دهد. همچنین در گزارش دیگری گفته میشود که ونزوئلا سامانه دفاع موشکی اس 300 را برای دفاع از پایتخت در اطراف کاراکاس مستقر کرده است.

لازم به ذکر است که اختلاف آمریکا و روسیه بر سر مادورو به تنش میان دو کشور دامن زده است. هفته جاری مایک پمپئو وزیر خارجه آمریکا در تماسی تلفنی با سرگئی لاورف همتای روس خود، روسیه را به وخیم کردن تنش ها در ونزوئلامتهم کرد و گفت: ایالات متحده و کشورهای منطقه در آمریکای لاتین در مقابل روسیه بی کار نخواهند نشست.

لاوروف اتهام زنی های پمپئو را بی پاسخ نگذاشت و در بیانیه ای اعلام کرد که در تماس با وزیر خارجه آمریکا از تلاش های واشنگتن برای سازماندهی کودتا در ونزوئلا انتقاد کرده است.روسیه مواضع و اقدامات آمریکا در ونزوئلا را نقض منشور سازمان ملل و پوششی برای دخالت در امور داخلی یک کشور مستقل دانست

. دیمیتری پسکوف سخنگوی کرملین نیز گفت که  نظامیان روسی که به ونزوئلا اعزام شده‌اند با هدف نظارت بر قراردادهای تسلیحاتی است که با ونزوئلا وجود دارد.