تاج زاده و دفاع از کارنامه اصلاح طلبان

مصطفی تاج‌زاده چهره اصلاح‌طلب که پس از رویدادهای سال ۸۸، چندسالی را نیز در زندان سپری کرد، ضمن دفاع از عملکرد اصلاح‌طلبان در دفاع از حسن روحانی اظهار داشت اگر اصلاح‌طلبان در سال ۹۲ از حسن روحانی حمایت نمی‌کردند، تجربه سال ۸۴ تکرار می‌شد و مردم در این باره اصلاح‌طلبان را متهم می‌کردند. تاج‌زاده همچنین با اشاره به اقدام محمد خاتمی در کسب رای مثبت همه‌ی کشورهای جهان در خصوص نام‌گذاری اولین سال هزاره‌ی سوم تحت عنوان گفتگوی تمدن‌ها، اظهار داشت انتخاب خاتمی توانست خطر حمله نظامی امریکا به ایران را مرتفع کند و مانع از گرفتارشدن ایران در فقر و جنگ شود. تاج زاده همچنین با بیان این موضوع که خاتمی اهل خشونت‌ورزی نیست و اهل مداراست، اظهار داشت کسانی هستند که با عادی شدن جامعه موافق نیستند و مایل‌اند که جامعه همواره در وضعیت اضطراری و امنیتی باقی بماند. وی تاکید کرد این افراد و گروه‌ها فقط در شرایط فوق‌العاده و غوغا سالار امکان عرض اندام دارند؛ به محض آن که جامعه آرام می‌شود، مردم خواستار تعامل با دنیا و توسعه ایران می‌شوند که تندروها حرفی برای گفتن در این زمینه‌ها ندارند.وی همچنین افزایش ۷ میلیونی رای روحانی در دور دوم انتخابات در سال ۹۶ را نشانه موفقیت روحانی در دوره قبل و موفقیت او در طرح‌هایی مثل طرح سلامت، مهار تورم و تعامل با دنیا دانست و با اشاره به بازشدن فضای سیاسی در دوره روحانی نسبت به دوره احمدی نژاد، اظهار داشت وقتی مردم از او حمایت می‌کردند دلیلی وجود نداشت که اصلاح‌طلبان از روحانی حمایت نکنند.
تاج زاده با اشاره با اینکه بدون حمایت اصلاح‌طلبان احتمالا روحانی نمی‌توانست رای بیاورد اظهار داشت اگر هم روحانی بدون حمایت اصلاح‌طلبان رای می‌اورد ضربه بزرگی به اصلاحات خورده می‌شد و اقای روحانی هم به سمت جناح مقابل کشیده می‌شد. وی در عین حال تاکید کرد تقریبا عیرممکن است که بدون حمایت قاطع خاتمی از روحانی، وی می‌توانست رای بیاورد.
وی در عین حال با اشاره به اینکه فقط موسوی و خاتمی نامزدهای اصلی اصلاحات بوده‌اند، تاکید کرد که اصلاحات فقط مسئولیت دو دولت خاتمی و مهندس موسوی را می‌پذیرد و جریان اصلاحات مسئول اتفاقات درست و غلط دولت روحانی نیست. وی افزود جریان اصلاحات از فعالیت‌های مثبت روحانی و دولتش دفاع می‌کند و تاکید دارد که روحانی کاندیدای منتخب اصلاحات نیست.
وی در عین حال با اشاره به انتصاب رئیسی در جایگاه رئیس قوه قضائیه اظهار داشت با وجود مخالفت با انتصاب او به ریاست قوه قضائیه، اما اگر وی موجب اصلاحات در قوه قضائیه شود و با تغییر عملکرد جناحی آن موجب تضمین استقلال دستگاه قضا از بخش‌های اطلاعاتی و امنیتی شود،‌ و به ویژه اگر گام‌های اساسی در جهت تأمین حقوق شهروندی بردارد و بپذیرد که ما زندانی سیاسی داریم و نامشان را زندانی امنیتی نگذارند، اصلاحات از او دفاع می‌کند.
تاج‌زاده همچنین با اشاره به نقش دولت پنهان در ایجاد مشکلات اقتصادی در کشور اظهار داشت دولت پنهان با کارشکنی مقدمات تحریم نفتی و بانکی را فراهم کرد و موجب به هم ریختن شرایط اقتصادی کشور شد.
وی با تاکید بر اینکه باید مانع از یکدست شدن حاکمیت شد،‌اظهار داشت یکدست شدن حاکمیت و قدرت موجب انسداد سیاسی، طالبانی‌گری دینی و فرهنگی، و ماجراجویی خارجی و فساد اقتصادی می‌شود و باید از آن ممانعت کرد.
تاج زاده همچنین با اشاره به پیچیده‌تر شدن شرایط اقتصادی کشور در سال جاری اظهار داشت اگر تحریم‌ها شکسته نشود قدرت مانور دولت روحانی در شرایط تحریم خیلی زیاد نیست. وی تاکید کرد خوب است دولت به جای شعار دادن درباره دور زدن تحریم‌ها راهی برای شکستن تحریم ها بیابد.
وی افزود روحانی چاره‌ای ندارد الا اینکه با رهبر، جامعه، نخبگان و خبرگان حرف بزند و تاکید کند که کشور راهی جز شکستن تحریم‌ها ندارد. تاج زاده با بیان این موضوع که روحانی از ظرفیت حمایت مردمی خود در که در انتخابات به دست اورده استفاده کافی نمی‌کند، گفت همین دوری روحانی از مردم موجب شد تا تندرو ها با روحیه تهاجمی به دولت بتازند.
.تاج زاده همچنین با اشاره به عیرممکن بودن تشکیل پارلمان اصلاحات گفت در شرایطی که حتی عضویت در شورای عالی اصلاح‌طلبان اقدام علیه امنیت ملی تلقی می‌شود، نمی‌توان به تشکیل پارلمان اصلاحات امیدوار بود
اظهارات تاج‌زاده در خصوص حمایت مشروط اصلاح طلبان از دولت روحانی در حالی عنوان می‌شود که عموم مردم و همچنین مخالفان دولت و اصلاحات، روحانی را کاندیدای اصلی اصلاح‌طلبان می‌دانند و با اشاره به حمایت صریح خاتمی از روحانی در دو دوره انتخابات ریاست جمهوری وی، تاکید دارند که کاستی‌ها و اشکالات دولت روحانی بیش از آنکه متوجه روحانی باشد متوجه اصلاح طلبان است که موجبات روی کار‌آمدن او را فراهم کردند.
در عین حال انفعال اصلاح‌طلبان در رویدادهای سیاسی در کشور و تمرکز آنها بر انتخابات به عنوان تنها روش مداخله سیاسی در کشور، همواره مورد انتقاد مردم و دیگر کنشگران حوزه سیاسی قرار دارد.