باز هم ابهام در اعمال مجازات علیه زنجانی

در حالی که تاکنون همه مفسدبن اقتصادی و کسانی که در اختلاس‌های بزرگ در کشور دست داشته‌اند، یا از کشور متواری شده و یا اعدام شده‌اند، عباس جعفری دولت‌آبادی دادستان تهران روز سه‌شنبه در یک گفتگوی تلویزیونی گفته است اگر بابک زنجانی اموال دولت را برگرداند، از اعدام نجات خواهد یافت. دادستان همچنین با اشاره به حکم بابک زنجانی اظهار داشت در حکم وی قید شده است که اگر او وجوه مربوط به دولت و بدهی خود به دولت را به دولت بازگرداند، می‌تواند مورد عفو قرار بگیرد.
دادستان اظهار داشت که پرونده بابک زنجانی برای پرداخت وجوه دولت تشکیل شده است. وی در ادامه اظهاراتش تاکید کرد دادستانی بارها تاکید کرده است که اگر بابک زنجانی وجوه را برگرداند می‌تواند مورد عفو قرار بگیرد.
دادستانی تاکید کرده است که با وجود قطعی بودن حکم بابک زنجانی، حکم او اجرا نشده است. وی افزود امروز جان بابک زنجانی در دست خود اوست و اگر اموال دولت را بدهد، می‌تواند از اعدام نجات یابد.
جعفری دولت‌آبادی افزود قبلا هم به او مهلت داده شده و باز هم مهلت داده خواهد شد. اما بدون پرداخت مالی هیچ کمکی نمی‌توان به او کرد.
به نظر می‌رسد که بابک زنجانی تنها مجرم اقتصادی در دم و دستگاه جمهوری اسلامی است که به بازپرداخت دیون خود می تواند تبرئه شود و از اعدام خلاص شود. پیش از این وکلای مدافع دیگر متهمان اقتصادی نیز گفته بودند که موکلان‌آنها در صورت بازپرداخت دیون خود به دولت، از اعدام خلاص خواهند شد، اما همگی اعدام شدند و هیچ‌کدام نتوانستند از جوخه اعدام خلاصی یابند .
اگر بابک زنجانی این بار نیز تبرئه شود، این دومین بار است که این مجرم بزرگ اقتصادی که تاکنون بارها اتصاد ایران به زیر سلطه خود آورده است، از مجازات اعدام و حبس ابد خلاص می‌شود.
بابک زنجانی با تمام ارکان نظام جمهوری اسلامی در آمیخته و نزدیکی او به بزرگ‌ترین نهادهای دولتی و نظام، از جمله مواردی است که از همان ابتدا این ایده را به شدت مطرح کرده بود که او در نهایت اعدام نخواهد شد و تبرئه خواهد شد.
ضمن اینکه با توجه به نیاز دولت به انجام اقداماتی برای دور زدن تحریم‌ها، به نظر نمی‌رسد که کسی غیر از مدل بابک زنجانی بتواند این شرایط بحرانی را بار دیگر برای دولت مدیریت و مهار کند. برخی کارشناسان استفاده مجدد از بابک زنجانی برای دورزدن تحریم‌ها را از جمله دیگر عواملی می‌دانند که ممکن است اعدام او را لغو کند.