پیش‌فروش خودرو در 45 دقیقه

با افزایش قیمت خودرو در روزهای اخیر دو شرکت اصلی ایران خودرو و سایپا روز سه‌شنبه پیش فروش خودرو را آغاز کردند. اما ظرفیت فروش پراید در ۴۵ دقیقه و ظرفیت فروش محصولاات ایران خودرو در ۳۰ دقیقه تکمیل شد و بقیه متقاضیان پشت درب بسته و سایت خالی ایران خودرو و سایپا جا ماندند.
بارها تاکنون کمپین‌های مقاومت در مقابل خرید خودرو از دو شرکت اصلی تولیدکننده خودرو در ایران، چه به علت مشکلات محیط زیستی و چه مقابله با گرانی این خودروها راه‌اندازی شده و افرادی هم به آنها پیوسته‌اند. اما در نهایت، پیروز این کمپین‌ها دو شرکت ایران خودرو و سایپا بوده‌ند با قیمت هایی بسیار بالاتر از قیمت‌های قبل از فعال شدن کمپین‌ها.
در رویداد اخیر نیز گرچه تلویحا گفته شد هدف از پیش‌فروش فوری خودرو در ایران خودرو و سایپا، شکستن قیمت بازار خواهد بود، اما در واقع با واکنش منفی بازار نسبت به این پیش فروش، نه تنها قیمت‌ها شکسته نشد، بلکه محصولات پرفروش ایران خودرو و سایپا من‌جمله پراید و پژو ۲۰۶ با افزایش چندمیلیونی در بازار مواجه شدند.
ضمن اینکه بارها تجربه و آزمون و خطا در خصوص خودرو در ایران نشان داده است که اقدامات این دو شرکت برای باز کردن سایت فروش نه تنها باعث کاهش قیمت نمی‌شود، بلکه انحصار اتومبیل را در اختیار عده‌ای از افراد نیز افزایش خواهد داد. بارها پیش آمده که افراد با بازشدن سایت‌های فروش خودرو، در یک لحظه صدها خودرو خریداری کرده و با دریافت اتومبیل‌ها عملا انحصار در خودرو و نیز انحصار در قیمت گذاری در خودرو را در اختیار گرفته‌اند.
در سال‌های جنگ نیز که فروش دولتی در زمینه مصالح ساختمانی من‌جمله تیرآهن، سیمان و مواردی از این دست وجود داشت و میزان محدودی در اختیار افراد قرار می‌گرفت، بسیاری از افراد سودجو، با استفاده از رانت‌های اطلاعاتی و دولتی، و بسیاری از تجار با خریداری مقادیر کلان مصالح، عملا اختیار مصالح ساختامنی و قیمت گذاری در آن را در اختیار می‌گرفتند و با توجه به نیاز بازار هرگونه که مایل بودند قیمت گذاری کرده و به مردم می‌فروختند.
حالا بعد از سال‌ها تجربه و آزمون و خطا و مشاهده آسیب‌های این پیش‌فروش‌های دولتی، دولت همچنان اصرار دارد که با ادامه دادن این روند، فرایند ایجاد بازار سیاه عمدی توسط دولت را استمرار بخشد.