حذف ایران از جام ملت‌های آسیا

در حالی که ایران خود را برای شرکت در یک چهارم نهایی جام ملت‌های اروپا آماده می‌کرد، شکست سنگین ایران در مقابل تیم ژاپن، نه تنها امید ایرانیان برای شادی حضور در یک چهارم نهایی را از بین برد، بلکه حاشیه‌های بین بازی و باخت، از جمله خداحافظی کی‌روش با تیم ملی، رفتارهای غیراخلاقی تیم ملی ایران در مقابل ژاپنی‌ها، رفتارهای غیرحرفه‌ای سیمای جمهوری اسامی ایران چه قبل و چه حین و بعد از بازی، و بازی غیراصولی و غیرحرفه‌ای تیم ایران در زمین، درگیری با داور و سایر موارد، موضوعاتی هستند که بیش از حدف ایران از جام ملت‌های آسیا، بحث‌ها و مجادلات پس از این مسابقه حیاتی را تحت تاثیر قرار داد.
مخالفان حضور کی‌روش در تیم ملی ایران، حذف ایران از جام ملت‌ها را فرصتی مغتنم برای خروج این مربی حرفه‌ای پرتغالی از تیم ملی ایران می‌دانند. گرچه کی‌روش به علت حاشیه‌هایی که پس از بازگشت از جام ۲۰۱۸ ایجاد کرده بود حتی بین طرفدارانش نیز انتقاداتی علیه خود ایجاد کرد، اما حضور حرفه‌ای او در مقابل تیم از هم گسسته فوتبال ایران که بازی‌هایی بسیار معمولی‌تر و ضعیف را نیز به علت ضعف روحیه به حریف واگذار می‌کرد، فرصت مغتنمی برای بازگشت روحیه جنگجویانه و بلندپروازانه به بازیکنان تیم ملی ایران بود.
در عین حال موافقان حضور کی‌روش در ایران با ابراز تاسف از خروج او از تیم ملی، باخت ایران در جام ملت‌های آسیا را ادامه وضعیت فوتبال ایران و ادامه شرایط اجتماعی،‌سیاسی و فرهنگی ایرانیان می‌دانند که در تیم ملی فوتبال و در دیگر مسابقات حیاتی هم خود را نشان می‌دهد.
بازی آرام و با طمانینه بازیکن ژاپنی در حالی که بازیکنان ایران به دلیلی واهی به جای مراقبت از دروازه تیم، مشغول بحث با داور مسابقه هستند، به عنوان نمادی از رفتار ایرانیان در همه عرصه‌ها، در فضای مجازی به نمایش گذاشته شده است. در عین حال تصاویر رفتار خشونت‌آمیز بازیکنان تیم ملی نسبت به بازیکنان ژاپنی، به ترند جهانی تبدیل شده است.
ایران 43 سال است قهرمان جام آسیا نشده است. به واقع با وقوع انقلاب اسلامی، فوتبال ایران نیز رو به افول گذاشته و ایران با وجود تلاش‌های متعددی که در سال‌های اخیر داشته، نتوانسته است خود را در زمینه فوتبال، به جایگاه قابل قبولی در رده آسیا برساند.