ایران در رسانه های جهان چهار شنبه ۲۶ دی

الشرق الاوسط: لبنان به کنفرانس ورشو در مورد ایران دعوت نشده است

روزنامه الشرق الاوسط در گزارشی می‌نویسد دولت لبنان برای حضور در کنفرانس ورشو (پایتخت لهستان) در مورد صلح خاورمیانه با محوریت نقش ایران دعوت نشده است.

به گزارش این روزنامه، دیوید هیل معاونت سیاسی وزیر امور خارجه آمریکا لبنان را بنا بر ‘حساسیت’ در مورد نقش این کشور در رابطه با مسایل ایران از فهرست نام کشورهایی که قرار است در این کنفرانس در روزهای 13 و 14 فوریه در لهستان شرکت کنند حذف کرده است.

به گفته برگزارکنندگان این کنفرانس، موضوع اصلی آن مقابله با قدرت و نفوذ ایران در منطقه با هدف کسب امنیت و ثبات برای کشورهای خاورمیانه است.

مقامات ارشد دولت لبنان به روزنامه الشرق الاوسط گفته‌اند که در طی دیدار اخیر دیوید هیل با نخست‌وزیر لبنان سعد حریری، هیچگونه اشاره‌ای به موضوع برگزاری این کنفرانس نشده است و این بدین معناست که دولت آمریکا به حساسیت موضع لبنان در مورد مسایل مربوط به ایران آگاه است.

یکی از منابع دولت لبنان به الشرق الاوسط گفته است: «دیوید هیل به‌خوبی از مسایل حساسیت برانگیز در مورد سیاست‌های داخلی کشور لبنان آگاه است و می‌داند که هرگونه تصمیم‌گیری در مورد ایران در جریان کنفرانس لهستان می‌تواند بر این سیاست‌ها تأثیرگذار باشد ولی دولت کنونی لبنان توانایی مقابله با پیامدهای این تصمیم‌گیری‌ها را نخواهد داشت.»

https://aawsat.com/english/home/article/1548141/lebanon-not-invited-warsaw-summit-over-iran-%E2%80%98sensitivity%E2%80%99

اویل پرایس: آمریکا به دنبال قطع صادرات نفت ایران است

وبسایت اویل پرایس ناشر اخبار مربوط به بازارهای انرژی جهان می‌نویسد دولت آمریکا در نظر دارد در ماه‌های آینده تحریم‌های سخت‌تری را با هدف قطع صادرات نفت ایران بر علیه این کشور به‌اجرا درآورد.

اویل پرایس می‌نویسد: «برایان هوک نماینده ویژه وزارت خارجه آمریکا در امور ایران در اوایل هفته جاری اعلام کرده است که واشنگتن تا امروز در کاهش تولید و صادرات نفت ایران موفق بوده است.

برایان هوک به خبرگزاری بلومبرگ گفته است از ماه می سال گذشته و پس از خروج آمریکا از توافق هسته‌ای تا امروز، صادرات نفت ایران از 2/7 میلیون بشکه در روز به زیر 1 میلیون بشکه رسیده است. برایان هوک اضافه کرده است که این مسأله به افزایش قیمت نفت هم منجر نشده است.

هوک اضافه کرده است ‘ تحریم‌های بیشتری در راه هستند. ما آنها را تا رساندن صادرات نفت ایران به صفر ادامه خواهیم داد’.

هوک در پاسخ به پرسشی در مورد زمان رسیدن به این هدف گفت این مسأله به ‘ امنیت ملی آمریکا بستگی دارد’ و توضیح دیگری نداد.»

https://oilprice.com/Energy/Crude-Oil/US-Tough-Line-On-Iran-Depends-On-Crude-Prices.html