عراقچی و تهدید اروپا

سیدعباس عراقچی معاون وزیر امور خارجه ایران در همایش تحولات منطقه و نظام بین الملل ضمن تشریح روند مذاکرات هسته ای ایران گفت به لحاظ مواضع سیاسی اروپا در این شش ماه کم نگذاشته اما این مدت کم نیست که نتوانند اقدامات عملی را پیدا کنند و هنوز قادر نیستند یک مکانیزم مالی برای مقابله با تحریمهای آمریکا را رسما اعلام کنند که یکی از دلایل آن فشار آمریکا است که بسیار سنگین بوده است.
او خاطرنشان کرد چه اروپا نخواهد با ما کار کند و در حال بازی با ما باشد و چه می خواهد و قادر نیست، در نتیجه فرقی نمی کند. نتیجه این است که اروپایی‌ها یا نخواستند یا نتوانستند کاری انجام دهند. اما ما تا زمانی که باقی ماندن در برجام به نفع کشور باشد در آن می مانیم و اگر این نباشد ماندن در برجام فایده ای ندارد. اگر تا الان ماندیم به این دلیل است که در ابعاد سیاسی و اقتصادی ماندن به نفع ماست. در حال حاضر شرایط مطلوبی است اما این حتما پایدار نخواهد ماند و اروپایی‌ها باید بدانند این وضعیت نمی‌تواند به این شکل ادامه پیدا کند.
وی با بیان اینکه اروپا باید مراقب صدمات فشارها و تحریم های آمریکا به شرکت ها و کشورهای اروپایی باشد تصریح کرد چند مقام اروپایی به خود من گفتند که بعد از برجام فهمیدیم چقدر به دلار وابسته هستیم و شرکت های ما به جای دستور گرفتن از دولت هایشان از وزارت خزانه داری آمریکا دستور می گیرند و اینکه آمریکا می گوید همه پشت اراده او بایستند برای اروپایی ها قابل قبول نیست.وی گفت بنابراین اگر اروپایی‌ها اگر کوتاه بیایند حاکمیت، اعتبار و امنیت آنها زیر سوال می‌رود. اگر اروپا فکر می کند منطقه غرب آسیا بدون برجام امن‌تر است می توانند امتحان کنند. منطقه ما کلکسیونی از مسایل و مشکلات دارد آیا اروپا تحمل موج جدید تروریسم و مهاجرت و شروع بحران هسته‌ای را دارد. بی شک هزینه از بین رفتن برجام برای اروپا بیش از آمریکاست. عراقچی در پایان تهدبد کرد اگر اروپا تصور می کند برجام برای حاکمیت و امنیت و اعتبارش مهم است باید آماده پرداخت هزینه برای آن باشد.
بنظر می رسد عراقچی به دستور نهاد رهبری چنین مواضعی را اتخاذ کرده است تا اروپا را در فشار قرار دهد که در حوره مسایل بانکی و تحریمها گامهای سریعتری بردارند .