نسرین شاکرمی، مادر نیکا، بازداشت شد

آیدا، خواهر نیکا شاکرمی، شامگاه ۲۵ مهر در شبکه‌های اجتماعی از بازداشت مادرش نسرین شاکرمی، در خرم‌آباد خبر داد و نوشت که از علت دستگیری و اتهام مطرح شده علیه او بی‌اطلاع است.
ساعتی پس از آن، صفحه اینستاگرام نسرین شاکرمی نیز از دسترس خارج شد.

نیکا شاکرمی یکی ازصدها معترضی بود که در جریان اعتراضاتِ پس از جان‌ باختن مهسا ژینا امینی در بازداشت گشت ارشاد در سال ۱۴۰۱ کشته شد.
خانواده نیکا پیکر او را ۹ روز پس از ناپدید شدنش در یک سردخانه یافتند و با فشار نهادهای امنیتی، او را در روستایی دورافتاده در خرم‌آباد لرستان به خاک سپردند.
مراجع قضایی و رسانه‌های وابسته به حکومت مدعی شدند که نیکا بر اثر سقوط از ارتفاع کشته و پیکرش در «ساختمانی نیمه کاره» پیدا شده است.
مادر نیکا اما بارها با بیان این که دخترش در جریان اعتراضات در روز ۲۹ شهریور ۱۴۰۱ کشته شده، تاکید داشته است جمهوری اسلامی درباره کشته شدن نیکا دروغ می‌گوید.
اما روایت دستگاه‌های خبری جمهوری اسلامی در زمان اعتراضات «زن زندگی آزادی» این بود که نیکا شاکرمی از بالای ساختمان نیمه‌کاره‌ای در نزدیکی خانه آتش شاکرمی، خاله‌اش که با او زندگی می‌کرد، پریده و خودکشی کرده است.

یکی از آخرین موارد فشارهای حکومتی به خانواده شاکرمی مربوط به ماه گذشته در دومین سالروز جان‌ باختن نیکا شاکرمی بود که آنها اعلام کردند ماموران حکومتی با بستن راه‌های منتهی به گورستان، اجازه ورود خانواده نیکا به قبرستان و حضور بر سر مزار او را نداده‌اند.

سرویس جهانی بی‌بی‌سی روز ۱۰ اردیبهشت سال ۱۴۰۳ گزارش داد که به یک «سند خیلی محرمانه» حکومت جمهوری اسلامی ایران دست یافته که حکایت از آن دارد نیکا شاکرمی پس از دستگیری توسط نیروهای امنیتی مورد «آزار و اذیت» جنسی قرار گرفت و کشته شد.