حسن نصرالله: حزب‌الله متحمل یک ضربه امنیتی «بزرگ و بی‌سابقه‌ای» شده

حسن نصرالله دبیرکل حزب‌الله لبنان، روز پنجشنبه ۲۹ شهریور در نخستین سخنرانی پس از انفجارهای پیجرها و بیسیم‌های اعضای این گروه در لبنان، این عملیات را «ضربه امنیتی و انسانی بزرگ» توصیف کرد که «در تاریخ لبنان و در سطح جهان» بی‌سابقه بوده است.
حسن نصرالله، اسرائیل را تهدید کرد که نیروهایش انتقام‌ انفجارهای هماهنگ دستگاه‌های ارتباطی چند روز گذشته را خواهند گرفت.
نصرالله در نطق تلویزیونی خود گفت اسرائیل با این حملات “از همه خطوط قرمز عبور کرده است”. او افزود: «این اقدام جنایتکارانه مساوی با اعلان جنگ است.»

به گزارش رسانه‌ها، در حالی که رهبر این شبه‌نظامیان تحت حمایت جمهوری اسلامی ایران در حال صحبت بود، شنیده شد که هواپیماهای نظامی اسرائیل دیوار صوتی را بر فراز بیروت شکستند.

نصرالله در نطق خود درباره نوع انتقام‌جویی برنامه‌ریزی شده اظهارنظری نکرد. او گفت: «اسرائیل‌ها زمانی که این اتفاق بیفتد متوجه خواهند شد. این مجازات خواهد آمد. ما اکنون جزئیات را فاش نمی‌کنیم، زیرا اکنون در مرحله بسیار حساسی از مبارزه هستیم.»

نصرالله اعتراف کرد که حزب‌الله در نتیجه انفجارهای دستگاه‌های مخابراتی ضربه جدی خورده است. وی گفت: «این در تاریخ مقاومت ما و شاید در تاریخ درگیری با دشمن بی‌سابقه بوده است. با این حال، ساختارهای فرماندهی حزب‌الله در اثر این انفجارها آسیبی ندیده‌اند و زیرساخت‌های سازمان همچنان فعال هستند.»

نصرالله اسرائیل را به “قتل‌عام” و “نسل‌کشی” متهم کرد. او گفت: «اسرائیل در طول دو روز و در طول یک دقیقه در یک روز قصد کشتن بیش از ۵هزار نفر را داشت.» رهبر حزب‌الله اتهاماتی را نیز علیه آمریکا مطرح کرد و افزود: «اسرائیل یک پیشتازی تکنولوژیک آشکار دارد، زیرا این فقط اسرائیل نیست، بلکه از سوی ایالات متحده نیز حمایت می‌شود.»
رهبر حزب‌الله بار دیگر تنش‌زدایی با اسرائیل را به پایان دادن به جنگ غزه مشروط کرد و گفت اسرائیل تنها در صورت توقف جنگ در غزه می‌تواند به مردم خود اجازه دهد تا در امنیت به شمال بازگردند.

اسرائیل می‌خواهد با استفاده از فشار نظامی و دیپلماتیک اطمینان حاصل کند که گلوله‌باران مناطق شمالی کشور متوقف می‌شود و حزب‌الله بار دیگر به پشت رودخانه لیتانی در ۳۰ کیلومتری مرز عقب‌نشینی می‌کند. این نکته‌ای است که در قطعنامه سازمان ملل تصریح شده است. پس از این عقب‌نشینی است که حدود ۶۰هزار نفری که مجبور به فرار از منطقه مرزی با لبنان به سایر نقاط کشور شده‌اند، می‌توانند به خانه‌های خود بازگردند.

نصرالله گفت که “جبهه مقاومت در لبنان از حمایت از مردم غزه و کرانه باختری دست نخواهد کشید” و “جبهه لبنان” تا زمانی که “تهاجم به غزه” متوقف نشود، پابرجا خواهد ماند.

پس از این سخنان، یوآو گالانت، وزیر دفاع اسرائیل، شامگاه پنج‌شنبه اعلام کرد که اسرائیل به عملیات نظامی علیه حزب‌الله ادامه خواهد داد.
گالانت در بیانیه‌ای گفت: «در مرحله جدید جنگ، فرصت‌های قابل توجهی وجود دارد اما خطرات بزرگی نیز در پی است. حزب‌الله احساس می‌کند که تحت فشار قرار گرفته و اقدامات نظامیِ پیاپی ما ادامه خواهد داشت.»
وی افزود: «هدف ما اطمینان از بازگشت امن ساکنان شمالی اسرائیل به خانه‌هایشان است. با گذشت زمان، حزب‌الله هزینه بیشتری خواهد پرداخت.»

تبادل آتش میان اسرائیل و حزب‌الله تا کنون باعث تخلیه بسیاری از مناطق در شمال اسرائیل و جنوب لبنان شده است.

حسن نصرالله در سخنرانی روز پنج‌شنبه خود با اشاره به این وضعیت گفت: «پس از حملات سه‌شنبه از راه‌های رسمی و غیررسمی به ما پیام دادند که هدف ما، متوقف کردن حملات شما به شمال و متوقف کردن حملات پشتیبانی از غزه است. این را به ما گفتند، و گفتند اگر متوقف نشوید، اقدام‌های بزرگ‌تری خواهیم کرد.» او افزود که «هدف اسرائیل جدا کردن دو جبهه است.»

دبیرکل حزب‌الله در ادامه نیز گفت: «عواقب هرچه باشد و هر اتفاقی در منطقه بیفتد، جبهه مقاومت در لبنان از حمایت از غزه و کرانه باختری دست نخواهد کشید و به راه خود ادامه خواهد داد.»
او هرگونه توقف خصومت‌ها با اسرائیل در مرز که بتواند باعث بازگشت ده‌ها هزار تن از ساکنان اسرائیلی به نقاط شمالی شود را رد کرد و از «قصاص»‌ و انتقام‌جویی سخن گفت.

این درحالی است که مقام‌هایی اسرائیلی پیشتر تأکید کرده بودند که دور کردن نیروهای حزب‌الله از مرز با اسرائیل برای بازگشت امن جابه‌جاشدگان اسرائیلی به خانه خود هدف اصلی اقدامات آنها در مرز شمالی است و برای این هدف، مرکز ثقل اقدامات نظامی خود را نیز در روزهای اخیر از نوار غزه به سمت مرز شمالی معطوف کرده‌اند.

در همین حال و باوجودی که دبیرکل حزب‌الله لبنان که گروه او از سوی جمهوری اسلامی پشتیبانی می‌شود به متحمل شدن «ضربه بزرگ و بی‌سابقه» اذعان کرده است، فرمانده کل سپاه پاسداران در همین روز در پیامی خطاب به او نوشت که به باور او، اسرائیل «شکست بزرگ جدیدی» خورده است.
به گزارش خبرگزاری مهر، حسین سلامی، فرمانده کل سپاه پاسداران، روز پنج‌شنبه در ادامه پیام خود به حسن نصرالله گفت که اسرائیل «به زودی با پاسخ کوبنده جبهه مقاومت» روبه‌رو خواهد شد.

مسئولان جمهوری اسلامی به مجموعه گروه‌های شبه‌نظامی مورد حمایت خود «جبهه مقاومت» می‌گویند.