حملات هوایی شدید اسرائیل به جنوب لبنان؛ انهدام صدها موشک‌انداز حزب الله

با افزایش نگرانی‌ها از وقوع جنگ بین اسرائیل و حزب‌الله لبنان، ایالات متحده بر راه‌حل دیپلماتیک تاکید کرد و بریتانیا خواستار آتش‌بس فوری شد؛ همزمان اسرائیل از حملات گسترده هوایی به جنوب لبنان خبر داده است.

ارتش اسرائیل شامگاه پنجشنبه ۲۹ شهریور از ده‌ها حمله هوایی به جنوب لبنان و هدف قرار دادن مواضع حزب‌الله و موشک‌اندازهای این گروه خبر داد.
بنابر بیانیه ارتش اسرائیل، جنگنده‌های این کشور در طول روز پنجشنبه بیش از ۱۰۰ موشک‌انداز حزب‌الله با حدود هزار کلاهک را «که برای حملات فوری به اسرائیل آماده شده بودند» هدف قرار دادند.

رسانه‌های اسرائیلی به نقل از منابع امنیتی لبنان حملات روز پنجشنبه را یکی از شدیدترین حملات هوایی اسرائیل علیه حزب‌الله از آغاز جنگ غزه خوانده‌اند.
به گفته ارتش اسرائیل، در جریان حملات پنجشنبه که در چند مرحله انجام شد چند ساختمان و یک انبار تسلیحات متعلق به حزب‌الله نیز در منطاق مختلف جنوب لبنان مورد حمله قرار گرفتند.
از سوی دیگر حملات موشکی و پهپادی حزب‌الله به شمال اسرائیل در روز پنجشنبه نیز دست‌کم هشت زخمی برجای گذاشت.

در همین حال تلاش‌های دیپلماتیک برای جلوگیری از تشدید تنش‌ها افزایش یافته و وزیران خارجه آمریکا، بریتانیا، فرانسه و ایتالیا روز پنجشنبه در نشست چهارجانبه خود در پاریس درباره این بحران نیز گفت‌وگو کردند.

پس از این گفت‌وگوها دیوید لمی، وزیر خارجه بریتانیا، خواستار «آتش‌بس فوری» شد و با تاکید بر یافتن یک راه‌حل دیپلماتیک برای حل بحران موجود گفت هدف این است که «اسرائیلی‌ها بتوانند به خانه‌های خود بازگردند و لبنانی‌ها هم به خانه‌های خود بازگردند».
او همچنین خواستار خروج فوری شهروندان بریتانیایی از لبنان شد و در تماس با نجیب میقاتی، نخست وزیر لبنان، از تشدید تنش‌ها و تلفات غیرنظامیان به شدت ابراز نگرانی کرد.

در همین حال مقام‌های آمریکا نیز تاکید کردند که راه حل دیپلماتیک در خاورمیانه قابل «دستیابی» و همچنین «اضطراری» است.
کارین ژان‌پی‌یر، سخنگوی کاخ سفید، با تاکید بر اینکه واشینگتن بر تلاش‌های دیپلماتیک خود برای دستیابی به آتش‌بس غزه و آزادی گروگان‌ها ادامه می‌دهد، در نشست خبری پنجشنبه گفت: «راه حل دیپلماتیک قابل دسترسی و اضطراری است». ژان‌پی‌یر افزود: «واشینگتن به طور شبانه‌روزی بر روی مذاکرات آتش‌بس کار کرده و دراین زمینه نمایندگانی در منطقه داشته است».

روز پنجشنبه همچنین متیو میلر، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا، اولویت واشینگتن را یافتن یک راه حل دیپلماتیک خواند و گفت: «ما به حق اسرائیل برای دفاع از خود ادامه خواهیم داد، اما نمی‌خواهیم شاهد تشدید این درگیری از سوی هیچ طرفی باشیم».

در همین حال لوید آستین، وزیر دفاع ایالات متحده، با اشاره به گفت‌وگوی تلفنی با همتای اسرائیلی خود ضمن تاکید بر «حمایت تزلزل‌ناپذیر» آمریکا از اسرائیل در برابر تهدیدهای ایران و گروه‌های نیابتی‌اش در منطقه گفت واشینگتن متعهد به کاهش تنش‌ها است.