بلینکن: به زودی پیشنهادات جدید برای آتش‌بس در اختیار حماس و اسرائیل قرار می‌گیرد

وزیر خارجه آمریکا با اعلام اینکه ۹۰ درصد از اختلافات برای دستیابی به توافق آتش‌بس غزه و آزادی گروگان‌ها حل شده است گفت در روزهای آینده دیدگاه‌های جدید از سوی کشورهای میانجی، شامل ایالات متحده، مصر و قطر، به دو طرف ارائه خواهد شد.

آنتونی بلینکن شامگاه پنجشنبه ۱۵ شهریور گفت: «بنا بر آنچه شاهد بوده‌ام، ۹۰ درصد توافق هست، اما چند موضوع حیاتی باقی مانده است».
او که در یک نشست خبری در پورتو پرنس، پایتخت هائیتی، سخن می‌گفت موضوع کریدور فیلادلفی را یکی از «موضوعات حیاتی باقی‌مانده» خواند و از نحوه مبادله گروگان‌ها و زندانیان نیز به عنوان یکی دیگر از «شکاف‌ها» یاد کرد.
به گفته بلینکن، انتظار می‌رود که دیدگاه‌های کشورهای میانجی «در روزهای پیش رو» به اسرائیل و گروه افراطی حماس ارائه شود و «اینکه چگونه می‌توانیم مسائل مهم باقی‌مانده را حل و فصل کنیم».

ساعاتی پیش از این اظهارات، نخست وزیر اسرائیل توافق بر سر ۹۰ درصد موارد را تکذیب کرده و گفته بود: «این طور نیست».
بنیامین نتانیاهو در مصاحبه با شبکه خبری فاکس در پاسخ به پرسشی در این باره گفت: «این دقیقا نادرست است؛ یک داستان، یک روایت وجود دارد که یک توافق موجود است. چنین نیست».

این در حالی است که گروه حماس پنجشنبه از واشینگتن خواست برای دستیابی به آتش‌بس در نوار غزه، «فشار واقعی» بر اسرائیل اعمال کند، آنهم در حالی که بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل گفت «توافقی قریب‌الوقوع در کار نیست.»

پس از پیداشدن اجساد شش گروگان اسرائیلی در تونلی در جنوب نوار غزه، فشارها بر نتانیاهو افزایش یافته است.
از ۲۵۱ اسرائیلی که در جریان حمله ۷ اکتبر حماس اسیر شدند، ۹۷ نفر در غزه باقی مانده‌اند که شامل ۳۳ نفر می‌شود که به گفته ارتش اسرائیل، کشته شده‌اند.

خلیل الحیه، عضو دفتر سیاسی حماس و رئیس هیئت مذاکره‌کننده این گروه، در یک سخنرانی گفت: «دولت آمریکا و رئیس‌جمهوری آن اگر واقعاً خواهان دستیابی به آتش‌بس و تکمیل تبادل اسرا هستند باید جانبداری کورکورانه خود از اسرائیل را کنار گذاشته و فشاری واقعی را بر نتانیاهو و دولتش اعمال کنند تا آنها را ملزم به انجام موارد توافق‌شده قبلی سازند.»

از سوی دیگر نتانیاهو در اظهاراتی به شبکه آمریکایی «فاکس نیوز» گفت: «متاسفانه توافقی قریب‌الوقوع در کار نیست، اما هر کاری را برای سوق دادن آنها به پذیرش توافقی انجام خواهیم داد تا در عین حال جلوی تسلیح مجدد غزه توسط ایران را بگیرد.»

این در حالی بود که جان کربی، سخنگوی شورای امنیت ملی، در پاسخ به پرسش خبرنگاران در مورد توافق، تأکید کرد که «گفتن این که ۹۰ درصد توافق تقریباً کامل است، سخن دقیقی است. به نظرم ما به آن نزدیک هستیم.»
طبق گفته کربی، توافق بر سر چارچوب، به دست آمده و گفت‌وگوها در حال حاضر در مورد اجرای جزئیات به ویژه موضوع تبادل اسرا است.

نتانیاهو چهارشنبه خاطرنشان کرد که از جمله مشکلات موجود در مذاکرات، تعداد زندانیان فلسطینی است که به ازای هر اسیری که حماس آزاد می‌کند از زندان‌های اسرائیل آزاد خواهند شد زیرا اسرائیل با آزادی برخی از زندانیان مورد درخواست حماس، مخالفت کرده است.

از سوی دیگر، حماس با اشاره به اصرار اسرائیل بر حفظ نیروهایش در کریدور فیلادلفیا گفت: «تصمیم نتانیاهو مبنی بر عدم خروج از محورفیلادلفیا به بهانه جلوگیری از قاچاق سلاح برای حماس، با هدف به شکست‌کشاندن مذاکرات است.»
حماس نیز متقابلا حصول توافق را بر عقب‌نشینی کامل اسرائیل از نوار غزه مشروط کرده است.