آژانس انرژی اتمی: جمهوری اسلامی سانتریفیوژ‌های بیشتری نصب کرده است

رویترز با استناد به گزارش محرمانه آژانس بین‌المللی انرژی اتمی که به رویت این خبرگزاری رسیده، نوشت جمهوری اسلامی در روزهای ۲۰ و ۲۱ خرداد به آژانس اطلاع داده هشت آبشار را که هر کدام شامل ۱۷۴ سانتریفیوژ آی‌آر-۶ هستند، در عرض سه تا چهار هفته در تاسیسات فردو نصب خواهد کرد.
بر اساس این گزارش، آژانس روز ۲۲ خرداد تایید کرد جمهوری اسلامی فرآیند نصب سانتریفیوژهای آی‌آر-۶ را در دو آبشار فردو کامل کرده و نصب آن‌ها در چهار آبشار دیگر در حال انجام بوده است.

گزارش محرمانه آژانس در خصوص برنامه هسته‌ای جمهوری اسلامی به اعضای این سازمان ارسال شده است.
این گزارش همچنین حاکی از آن است که جمهوری اسلامی روز ۲۱ خرداد در نامه‌ای به آژانس، از قصد خود برای نصب ۱۸ آبشار سانتریفیوژ آی‌آر-۲ام در تاسیسات غنی‌سازی زیرزمینی نطنز خبر داد.
به گفته رویترز، جمهوری اسلامی زمان انجام این فعالیت را در نطنز اعلام نکرده است.
دیپلمات‌ها این اقدام را واکنش تهران به صدور قطعنامه هفته پیش شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی توصیف کرده‌اند که خواستار همکاری فوری جمهوری اسلامی با بازرسان آژانس و رفع ابهامات است.
مقامات تهران پیش‌تر تهدید کرده بودند که به تصویب قطعنامه در شورای حکام واکنش نشان می‌دهند. با این حال برخی دیپلمات‌ها می‌گویند واکنش تهران پایین‌تر از سطح انتظار آنها بوده است.

پس از این گزارش، سخنگوی وزارت امور خارجه ایالات متحده روز ۲۴ خرداد‌ماه در واکنش به اقدام جمهوری اسلامی در افزایش ظرفیت غنی‌سازی اورانیوم در دو سایت زیرزمینی خود هشدار داد که آمریکا به این اقدام پاسخ خواهد داد.
متیو میلر روز پنجشنبه گفت :«گزارش آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به وضوح نشان می‌دهد که تهران قصد دارد برنامه هسته‌ای خود را به نحوی گسترش دهد که هیچ هدف صلح‌آمیز معتبری ندارد. این اقدامات برنامه‌ریزی شده، ادعاهای حکومت ایران را بیشتر زیر سوال می‌برد. اگر جمهوری اسلامی این برنامه‌ها را اجرا کند، ما به طور مقتضی پاسخ خواهیم داد».
او همچنین تاکید کرد:«جمهوری اسلامی باید بدون تأخیر بیشتر، با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی همکاری و تعهدات قانونی خود را به طور کامل اجرا کند. تا زمانی که ایران این کار را انجام ندهد، شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی تهران را پاسخگو خواهد دانست».
سخنگوی وزارت امور خارجه ایالات متحده تصریح کرد :«ما در هماهنگی نزدیک با شرکا و متحدان خود هستیم و آماده‌ایم در صورت ادامه همکاری نکردن جمهوری اسلامی با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، فشارها بر ایران را افزایش دهیم».

شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی ۱۶ خرداد امسال با تصویب قطعنامه‌ای از جمهوری اسلامی خواست فورا به پرسش‌های بازرسان درباره منشاء ذرات اورانیوم کشف‌شده در سایت‌های اعلام‌نشده خود پاسخ دهد و تصمیم اخیر برای منع ورود برخی بازرسان به ایران را لغو کند.
رافائل گروسی، رئیس آژانس بین‌المللی انرژی اتمی ۱۴ خرداد گفت ذخایر اورانیوم غنی شده در ایران، از جمله ذخایر اورانیوم تا ۶۰ درصد غنی‌شده، همچنان در حال افزایش است. ایالات متحده هم ۱۵ خرداد‌ماه تصریح کرد که هیچ توجیهی برای انباشت اورانیوم بسیار غنی شده در ایران وجود ندارد.