رئیس مایکروسافت: هکرهای جمهوری اسلامی، چین، روسیه و کره شمالی در حال پیشرفت هستند

یک سال پس از این که هکرهای مرتبط با چین با نفوذ به مایکروسافت به ایمیل‌های دولت فدرال آمریکا دسترسی پیدا کردند، برد اسمیت رئیس این شرکت در پانل امنیت داخلی مجلس نمایندگان آمریکا در مورد اقدامات امنیتی مایکروسافت و روابطش با چین توضیحاتی ارائه داد.

هکرها تابستان گذشته پس از نفوذ به سیستم‌های مایکروسافت به ۶۰ هزار ایمیل وزارت امور خارجه ایالات متحده دسترسی پیدا کردند و امسال هم هکرهای مرتبط با روسیه به ایمیل‌های کارمندان ارشد مایکروسافت رخنه کردند.

جلسه استماع کنگره در اوج نظارت فزاینده دولت فدرال بر مایکروسافت، که بزرگترین سازنده نرم‌افزار در جهان است و شرکت خدمات‌دهنده‌ مهمی برای دولت ایالات متحده محسوب می‌شود، برگزار شد.
قانونگذاران آمریکایی از مایکروسافت به دلیل ناتوانی در جلوگیری از هک‌های روسیه و چین که به گفته آنها شبکه‌های فدرال را در معرض خطر قرار داد به شدت انتقاد کردند.

بنی تامپسون، نماینده دموکرات، گفت ایمیل‌های این شرکت که هکرهای روسی به آنها دسترسی پیدا کرده‌اند، شامل مکاتبات با مقامات دولتی نیز می‌شود. او افزود: «مایکروسافت یکی از مهم‌ترین شرکای فن‌آوری و امنیتی دولت فدرال است، ولی ما نمی‌توانیم اجازه دهیم این رابطه تداخلی در نظارت ما ایجاد کند.»

اسمیت در بخشی از پاسخ خود گفت: «ما با دشمنان نیرومندی در جمهوری اسلامی ایران، چین، روسیه و کره شمالی سر و کار داریم و آنها در حال پیشرفت هستند و تهاجمی‌تر عمل می‌کنند و حملاتشان را با سرعت فوق العاده‌ای انجام می‌دهند.»
تامپسون از شرکت مایکروسافت به دلیل عدم شناسایی هک‌ها انتقاد کرد، چرا که این موضوع توسط وزارت خارجه آمریکا شناسایی شد.

اسمیت در پاسخ گفت که ساز و کار باید اینطور باشد و هیچ نهادی قادر به دیدن همه چیز نیست.

اما بنی تامپسون، نماینده دموکرات کنگره قانع نشد و گفت: « این کار وظیفه ما نیست و چیزی است که ما بابت آن به شما پول می‌دهیم.»

اعضای این پانل همچنین از برد اسمیت در مورد جزئیات فعالیت مایکروسافت در چین سئوال کرده و اشاره کردند که این شرکت سرمایه‌گذاری زیادی برای ایجاد مشوق‌های تحقیقاتی در آنجا انجام داده است.

اسمیت استدلال کرد که مایکروسافت از طریق حفاظت از اسرار تجاری مشتریان آمریکایی این شرکت که در چین فعالیت می‌کنند به منافع ایالات متحده خدمت می‌کند.
او افزود مایکروسافت درخواست های دولت چین برای ارائه اطلاعات حساس را رد کرده است.
مدیرعامل مایکروسافت همچنین گفت این شرکت حدود ۱.۵ درصد از درآمد خود را از چین به دست می‌آورد و در تلاش برای کاهش حضور مهندسی خود در آنجا است.