جنگ بر سر پیدا کردن محل سقوط بالگرد

ستاد کل نیروهای مسلح جمهوری اسلامی با صدور اطلاعیه‌ای، پیداکردن نقطه دقیق بالگرد حامل ابراهیم رئیسی و هیئت همراه توسط پهپاد آکینجی کشور ترکیه را رد کرد.
در این اطلاعیه که روز چهارشنبه منتشر شده، آمده که «نقطه دقیق حادثه سقوط بالگرد توسط نیروهای امدادگر زمینی و پهپادهای ایرانی نیروهای مسلح مشخص شد».

این اطلاعیه درباره «دلایل» حضور پهپاد ترکیه در عملیات جستجوی بالگرد رئیس‌جمهور پیشین جمهوری اسلامی و هیئت همراه، نوشته که به‌دنبال وقوع سانحه و «شرایط آب‌وهوایی بسیار نامساعد و پیچیدگی جغرافیایی و کوهستانی بودن منطقه و نیز حضور پهپادهای پیشرفته ایرانی مجهز به رادار سار برای انجام مأموریت در شمال اقیانوس هند و فاصله طولانی آن‌ها با محله سقوط بالگرد، در مجموع نیروهای امدادی ناگزیر از راه‌های زمینی عملیات جستجو را آغاز کردند».

بر اساس این اطلاعیه، در این شرایط ستاد کل نیروهای مسلح پس از «اعلام همکاری کشورهای دوست، با پیشنهاد نزدیک‌ترین کشور یعنی ترکیه موافقت کرد؛ اما با وجود این‌که ترکیه پهپاد مجهز به دوربین‌های دید در شب و حرارتی را به منطقه اعزام کرد، این پهپاد به‌دلیل نداشتن تجهیزات «تشخیص و کنترل نقاط زیر ابر» موفق به اعلام دقیق محل سقوط بالگرد نشد و در نهایت به ترکیه بازگشت».

آن‌طور که ستاد کل نیروهای مسلح جمهوری اسلامی روایت کرده «نهایتاً در ساعات اولیه صبح روز دوشنبه نقطه دقیق حادثه سقوط بالگرد توسط نیروهای امدادگر زمینی و پهپادهای ایرانی نیروهای مسلح که از مأموریت در شمال اقیانوس هند فراخوانده شده بودند، کشف شد».

این ادعا در حالی است که رجب طیب اردوغان، رئیس‌جمهور ترکیه، علاوه بر اعلام یک روز عزای عمومی برای ابراز همدردی با تهران، گفته بود که ایران درخواست اعزام این پهپاد را داده بود و «موفقیت» آکینجی در شناسایی محل سقوط بالگرد، «بار دیگر قدرت پهپادی ترکیه را به جهانیان نشان داد».
با این حال رسانه‌ها و شماری از چهره‌های نظامی در ایران، این اظهارات را «غیردقیق» خوانده بودند.

فارغ از جدال لفظی مقامات و رسانه‌های طرفین، نکتهٔ قابل‌تأمل آن است که در ترکیه بیش از دو میلیون نفر مسیر و داده‌های عملیاتی پهپاد آکینجی در ایران را تماشا می‌کردند و در سایت «فلایت رادار» نیز حدود ۲۰۰ هزار نفر مسیر حرکت این پهپاد را دنبال می‌کردند.