ایرلند، اسپانیا و نروژ کشور فلسطین را به رسمیت شناختند

سیمون هریس، نخست وزیر ایرلند، چهارشنبه دوم خرداد در بیانیه‌ای مشترک با اسلو و مادرید اعلام کرد کشورش فلسطین را به‌رسمیت می‌شناسد. هریس گفت: «امروز ایرلند، نروژ و اسپانیا کشور فلسطین را به رسمیت می‌شناسند» و افزود «امروز روزی تاریخی و مهم برای ایرلند و فلسطین است». وی ادامه داد: «اطمینان داریم کشورهای بیشتری در این زمینه به ما خواهند پیوست.»

پدرو سانچز، نخست وزیر اسپانیا اعلام کرد قصد دارد ۲۸ ماه مه، کشور مستقل فلسطین را به رسمیت بشناسد و گزارشی که پیشتر وب‌سایت خبری «ال کونفیدنشال» منتشر کرده بود را تایید کرد.

همزمان نخست وزیر نروژ اعلام کرد رسما کشورش فلسطین را به عنوان یک کشور به رسمیت می‌شناسد. یوناس گار استورا چهارشنبه دوم خردادافزود: «اگر فلسطین به رسمیت شناخته نشود، صلح در خاورمیانه برقرار نخواهد شد». وی افزود: «نروژ از ۲۸ مه کشور فلسطین را به رسمیت می‌شناسد.»

به گزارش کانال رسمی «ان‌آرکی» و روزنامه «آفتن‌پوستن» به نقل از منابع ناشناس، دولت نروژ چهارشنبه دوم خرداد به رسمیت شناختن کشور مستقل فلسطین را اعلام خواهد کرد. یک منبع آگاه اعلام کرد دولت ایرلند نیز امروز چهارشنبه کشور فلسطین را به رسمیت می‌شناسد.

اسرائیل پس از به رسمیت شناختن کشور فلسطین از سوی ایرلند و نروژ، سفیران خود از این دو کشور را برای «مشاوره اضطراری» فراخواند.

یسرائیل کاتز، وزیر خارجه اسرائیل در بیانیه‌ای گفت: «امروز پیامی قاطعانه برای ایرلند و نروژ می‌فرستم: اسرائیل در این مورد هرگز ساکت نخواهد نشست. دستوراتی برای سفرای اسرائیل در دوبلین و اسلو صادر شد تا برای رایزنی های بیشتر به اسرائیل بازگردند.»
به گفته کاتز، «اقدامات عجولانه این دو کشور عواقب ناگواری برای آن‌ها در پی خواهد داشت و اگر اسپانیا به وعده خود مبنی بر به رسمیت شناختن کشور فلسطین عمل کند، اقداماتی علیه آن انجام خواهد داد.»

کشورهای ایرلند، اسپانیا، اسلوونی، مالت و کشورهای عضو اتحادیه اروپا در هفته‌های اخیر اعلام کرده‌اند قصد به رسمت شناختن کشور فلسطین را دارند، زیرا راه‌حل تشکیل دو کشور برای صلح پایدار در منطقه ضروری است.

دولت ایرلند شامگاه سه‌شنبه اعلام کرد نخست وزیر و وزیر امور خارجه صبح چهارشنبه دوم خرداد با رسانه‌ها در این مورد صحبت خواهند کرد، اما به جزئیات آن اشاره‌ای نکرد.

مایکل مارتین، معاون نخست وزیر ایرلند در آغاز این ماه اعلام کرد کشورش تا پایان ماه جاری کشور فلسطین را به رسمیت خواهد شناخت.

قابل ذکر است ایرلند و اسپانیا در حال مذاکره با سایر کشورهای اروپایی در خصوص به رسمیت شناختن مشترک کشور فلسطین هستند.

خبرگزاری بریتانیایی «پی‌ای مدیا» پیشتر گزارش داد اگرچه ۲۱ مه به عنوان تاریخ احتمالی پیشنهاد شده بود، اما مارتین اعلام کرد این تاریخ هنوز «مشخص نیست.»

مارتین امروز گفت: «قبل از پایان ماه، کشور فلسطین را به رسمیت خواهیم شناخت.»
مارتین افزود: «تاریخ مشخصی هنوز مشخص نیست، زیرا در حال مذاکره با برخی کشورها در خصوص به رسمیت شناختن مشترک کشور فلسطین هستیم.»

اسرائیل در حال تشدید عملیات نظامی خود در رفح و شمال غزه است، جایی که حماس صفوف خود را دوباره سازماندهی کرده است.
آژانس امداد و کاریابی سازمان ملل، موسوم به«آنروا» در اظهارات پیشین خود اعلام کرد حدود ۴۵۰ هزار فلسطینی طی دو هفته گذشته از رفح کوچ کرده‌اند.
دستور تخلیه اسرائیل در شمال غزه تاکنون حداقل ۱۰۰ هزار نفر را آواره کرده است.
نزدیک به ۸۰ درصد از جمعیت ۲.۳ میلیون نفر غزه از آغاز جنگ خانه‌های خود را ترک کرده‌اند.
به گفته سازمان ملل متحد، حدود ۱.۱میلیون فلسطینی در آستانه قحطی قرار دارند و قحطی فراگیر در شمال نوار غزه در حال وقوع است.

به گفته مقامات بهداشت محلی، هفت ماه جنگ بیش از ۳۵ هزار نفر در غزه که بیشتر آن‌ها زن و کودک هستند را کشته است.