اوکراین از نابودی یک کشتی جنگی روسیه خبر داد؛ مسکو رزمایش با سلاح‌های هسته‌ای تاکتیکی را آغاز کرد

ستاد کل نیروهای مسلح اوکراین روز سه‌شنبه ۱ خرداد اعلام کرد یک ناوچه جنگی روسیه مجهز به موشک‌های کروز را که در شبه‌جزیره کریمه مستقر شده بود، طی عملیاتی در آخر هفته گذشته منهدم کرده است.
نیروی دریایی اوکراین بعدتر در بیانیه‌ای گفت که این کشتی در سواستوپل «نابود شده است.» هنوز طرف روسی این حادثه را تایید نکرده است.

دیمیترو پلتنچوک، سخنگوی نیروی دریایی ارتش اوکراین، گفته است که ناوچه کلاس سایکلون، «آخرین کشتی حامل موشک کروز روسیه» مستقر در شبه‌جزیره کریمه بوده است. به گفته وزارت دفاع روسیه، این کشتی در ژوئن گذشته وظیفه رزمی خود را آغاز کرده بود.

به گفته دریابان پلتنچوک، در نتیجه حملات موشکی و پهپادی دریایی اوکراین به ناوگان دریای سیاه روسیه از ۵ کشتی جنگی «ناوگان ۲۲۸۰۰» روسیه دو کشتی منهدم شده، دو فروند به دریای خزر بازگردانده شده و یک کشتی نیز در حال حاضر در کارخانه کشتی‌سازی به سر می‌برد.

همزمان ولودیمیر زلنسکی، رئیس‌جمهور اوکراین از کشورهای ناتو خواسته است موشک‌های روسیه را بر فراز اوکراین ساقط کنند. وی در مصاحبه‌ای با نشریه نیویورک تایمز گفت: «مشکل کمک کشورهای ناتو از داخل مرزها یا حریم هوایی خود به دفاع هوایی از اوکراین چیست؟»

رئیس‌جمهور اوکراین اضافه کرد: «آیا این دفاع است؟ بله. آیا این حمله به روسیه است؟ نه. آیا شما هواپیماهای روسی را ساقط می‌کنید و خلبانان روسی را می‌کشید؟ نه. پس مشکل درگیر شدن کشورهای ناتو در جنگ چیست؟».
آقای زلنسکی گفت: «آنچه را که در آسمان اوکراین است، ساقط کنید. و سلاح‌هایی را به ما بدهید تا علیه نیروهای روسیه در مرزها از آن استفاده کنیم.»

بحث‌ها در مورد دخالت مستقیم کشورهای عضو ناتو در پدافند هوایی اوکراین چندین ماه است که ادامه دارد، با این حال وزیر دفاع استونی به تازگی اعلام کرده بود این گفتگوها هنوز به جایی نرسیده است.

در سوی دیگر وزارت دفاع روسیه روز سه‌شنبه اعلام کرد که نیروهای ارتش این کشور اولین مرحله از سلسله رزمایش‌ها جهت آمادگی برای پرتاب سلاح‌های هسته‌ای تاکتیکی را به دستور ولادیمیر پوتین رئیس‌جمهور روسیه آغاز کرده‌اند.

مسکو این رزمایش‌ها را به آنچه «اظهارات ستیزه‌جویانه» مقامات غربی از جمله امانوئل ماکرون رئیس‌جمهور فرانسه می‌خواند، مرتبط دانسته است. مقامات کرملین می‌گویند این اظهارات «تهدیدی امنیتی» برای روسیه ایجاد می‌کنند.

تحلیلگران هسته‌ای بر این باورند که این رزمایش‌ها به عنوان یک «سیگنال هشدار» از سوی پوتین طراحی شده است تا غرب را از ورود بیشتر به جنگ اوکراین بازدارد.

کشورهای غربی تا کنون تسلیحات و کمک‌های اطلاعاتی در اختیار کی‌یف قرار داده‌اند، اما از اعزام نیرو خودداری کرده‌اند.

وزارت دفاع روسیه با بیان اینکه مرحله اول این رزمایش شامل موشک‌های اسکندر و کینژال است، هدف را اطمینان از آمادگی واحدها جهت «استفاده رزمی از سلاح‌های هسته‌ای غیراستراتژیک برای تضمین بی‌قید و شرط تمامیت ارضی و حاکمیت دولت روسیه در پاسخ به اظهارات تحریک‌آمیز و تهدیدهای مقامات غربی علیه روسیه» دانست.

در این رزمایش نیروهای موشکی مستقر در منطقه نظامی جنوبی روسیه در مجاورت اوکراین و همچنین بخش‌های اشغال‌شده‌ای از خاک اوکراین شرکت دارند.