مقامات آمریکایی و اروپایی و مقابله با نقش جمهوری اسلامی در جنگ اسراییل و حماس

علیرغم اینکه مقامات دولت بایدن رسما اتهاماتی را متوجه جمهوری اسلامی در راه افتادن جنگ کنونی خاورمیانه نکرده اند، جمهوریخواهان کمپین جدیدی را در این زمینه راه انداخته اند. دولت بایدن روز سه‌شنبه ، معافیت تحریم‌های عراق برای پرداخت بدهی به ایران را برای ]هار ماه دیگر تمدید کرد. این معافیت به دولت عراق اجازه می‌دهد تا ده میلیارد دلار بدهی خود به ایران را به حسابی در عمان واریز کند.
در همین زمینه استیو اسکالیس رهبر اکثریت مجلس نمایندگان آمریکا، روز پنج‌شنبه در گفت‌وگو با شبکه خبری فاکس، با توجه به اینکه دولت بایدن در حال آزادسازی میلیاردها دلار به نفع جمهوری اسلامی و کاهش تحریم‌ها بر صادرات نفت ایران است، از سیاست کوتاه امدن جو بایدن در مقابل جمهوری اسلامی انتقاد کرد. و این سیاست را خطرناک و مغایر با منافع آمریکا دانست.
وی گفت مجلس نمایندگان آمریکا در حال بررسی طرحی برای جلوگیری از آزادسازی پول به نفع جمهوری اسلامی است. او گفت که این طرح بلافاصله پس از عید شکرگزاری به مجلس ارائه خواهد شد وی گفت چه کسی به حماس کمک مالی می‌کند؟ جمهوری اسلامی. و با این حال، جو بایدن می‌خواهد شش میلیارد دلار آزاد کند تا در مبادله گروگان‌ها به جمهوری اسلامی بدهد. اسکالیس همچنین از چشم‌پوشی دولت بایدن از اقدامات جمهوری اسلامی، از جمله حمله به اسرائیل و حمله به نیروهای آمریکایی در خاورمیانه، ابراز نگرانی کرد.
این در حالیست وزارت خارجه آمریکا می گوید کلیه موارد خرید جمهوری اسلامی از طریق این منابع بدون تأئید فروشنده کالا توسط آمریکا معامله‌ای نمی‌توانند انجام شود
اما در تحولی دیگر و موضعی بسیار تند مارک اسپر وزیر دفاع پیشین آمریکا در گفتگو با شبکه سی‌بی‌اس گفت ریشه‌کنی شبه‌نطامیان فلسطینی حماس یک الزام دارد و خطاب به مقامات اسرائیل افزود برای شکست قطعی و نابودی حماس، باید از توانایی آنها برای بازسازی قوای نظامی خود جلوگیری کنید و برای انجام این کار، باید یک بار برای همیشه با رژیم ایران برخورد و عرضه تسلیحات، پول و سایر حمایت‌ها را قطع کنید.وی ضمن ابراز مخالفت با هرگونه آتش‌بس میان اسرائیل و حماس حتی به قیمت آزادی گروگانها افزود آتش‌بس چند روزه در جنگ به نفع حماس است چرا که به این گروه شبه‌نظامی فرصت می‌دهد تا دوباره خود را سازماندهی و مسلح کند و به جنگ با اسرائیل ادامه دهد.
اما در تحولی دیگر در همین زمینه کاترین کولونا، وزیر خارجه فرانسه که کشورش بزرگترین جامعه یهودیان در اروپا را دارد و هزاران شهروند دوتابعیتی دارد که در اسرائیل زندگی می کنند، روز پنجشنبه ، در دیدار با حسین امیرعبداللهیان، وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی، هشدار داد که گسترش درگیری‌های غزه در منطقه، مسئولیت سنگینی را متوجه جمهوری اسلامی خواهد کرد. خانم کولونا در این دیدار که به درخواست طرف ایرانی و در شهر ژنو سوئیس برگزار شد، لزوم محکوم‌کردن حملات تروریستی حماس علیه اسرائیل با شدیدترین لحن از سوی همگان را یادآور شد.و هیچ ابهامی در این ارتباط نباید وجود داشته باشد و اقدامات تروریستی علیه غیرنظامیان غیرقابل‌توجیه و ناپذیرفتنی هستند.
او در این دیدار همچنین بر تعهد فرانسه به تامین امنیت اسرائیل و حق آن کشور در دفاع از خود و شهروندانش به شیوه‌ای هدفمند و متناسب و مطابق با قوانین بشردوستانه تاکید کرد.به گفته کاترین کولونا، همه اقدامات لازم باید برای نجات غیرنظامیان و تضمین دسترسی به کمک‌های بشردوستانه اتخاذ شود.
وزیر خارجه فرانسه همچنین به همتای ایرانی‌اش هشدار داد تشدید یا گسترش درگیری‌های غزه به منطقه، به‌ویژه لبنان، مسئولیت سنگینی را متوجه جمهوری اسلامی خواهد کرد. حسین عبدالهیان در رسانه اجتماعی ایکس نوشت، دو طرف درباره تحولات جاری در غزه تبادل‌نظر کردند و به بیان دیدگاه‌های خود در خصوص ابعاد بحران و راه‌های پایان دادن به آن پرداختند.
اروپا به خصوص فرانسه به شدت نگران گسترش جنگ خاورمیانه است زیرا ترکشهای جنگ از جمله جنگ لبنان موج مهاجرتی گسترده ای را برای فرانسه به همراه خواهد داشت.