تکذیب رسمی ایران و آمریکا در مورد خبرهای مربوط به توافق موقت هسته‌ای و هشدار اتحادیه اروپا

در حالیکه روز گذشته سایت خبری میدل‌ایست‌آی بدنبال نشریه هآارتس خبر از توافق موقت هسته ای میان ایران و امریکا داد که در آن ایران در ازای توقف غنی سازی شصت درصد به بخشی از منابع مالیش دست پیدا خواهد کرد ، یک سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا روز پنجشنبه گزارش وبسایت خبری میدل‌ایست‌آی درباره توافق موقت برای مهار برنامه هسته‌ای جمهوری اسلامی میان ایران و امریکا را به کلی تکذیب کرد .ودانت پاتل، معاون سخنگوی این وزارتخانه، درجمع خبرنگاران با تاکید بر این که او به شایعات یا درز مکالمات دیپلماتیک که البته تمایل به دروغ و گمراه ‌کننده بودن داردپاسخ نمی‌دهد، افزود: شما از من، بلینکن وزیر امور خارجه، و بایدن رئیس جمهوری آمریکا، بارها کاملا به وضوح شنیده‌اید که ایالات متحده متعهد است هرگز به ایران اجازه دستیابی به سلاح هسته‌ای را ندهد. وی افزود ما همچنان بر این باوریم که دیپلماسی بهترین راه برای دستیابی به این هدف بر مبنایی قابل تایید و بادوام است، اما رئیس‌جمهوری و وزیر امور خارجه به صراحت گفته‌اند که ما هیچ گزینه‌ای را از میز حذف نکرده‌ایم. در این میان نمایندگی ایران در سازمان ملل متحد که قبلا چند بار با رابرت مالی نماینده دولت امریکا مذاکر مستقیم انجام داده بود گزارش‌ها مبنی بر نزدیک شدن ایران و آمریکا به توافق موقت را رد کرد و گفت هیچ توافق موقتی به جایگزینی برجام در دستور کار نیست. در این میان خبرگزاری رویترز به نقل از دو مقام ایرانی میگوید که رابرت مالی نماینده ویژه امریکا در امور ایران و امیر سعید ایروانی، سفیر و نماینده دائم ایران در سازمان ملل متحد، در هفته های گذشته حداقل سه بار ملاقات کرده اند، و پیشرفت هایی حاصل شده است و ما پیشنهادات و پیام هایی را با آمریکایی ها رد و بدل کرده ایم. با این حال، جزئیات زیادی وجود دارد که باید در مورد آنها بحث کنیم.
این در حالیست که سایت خبری میدل ایست آی روز پنجشنبه به نقل از منابع نزدیک به مذاکرات که نام آنها را افشا نکرده بود، مدعی است ایران و آمریکا به توافق موقتی نزدیک شده‌اند که بر اساس آن جمهوری اسلامی در ازای لغو تحریم‌ها موافقت کرده فعالیت‌های غنی‌سازی اورانیوم خود را کاهش دهد. و این توافقات و مذاکرات میان رابرت مالی، نماینده ویژه آمریکا در امور ایران، با امیر سعید ایروانی، نماینده جمهوری اسلامی در سازمان ملل، در خاک آمریکا انجام شده است.بنا بر این گزارش، ایران نیز تعهد داده است غنی‌سازی ۶۰ درصدی اورانیوم را متوقف کند و به همکاری با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی ادامه دهد و در عوض بتواند روزانه تا یک میلیون بشکه نفت صادر کند و به دارایی‌ها و اموال مسدودشده‌اش در خارج دسترسی یابد مشروط بر آنکه این منابع انحصارا برای خرید مجموعه‌ای از کالاهای اساسی شامل غذا و دارو هزینه شوند.
میدل ایست آی مدعی است که علاوه بر مذاکرات دوجانبه بین ایران و ایالات متحده، قطر هم نقش تسهیل کننده ای را میان دو طرف داشته و در حل مسائل مربوط به بانکداری که به عنوان یک نقطه اصلی اختلاف ظاهر شده بود، کمک کرده است. با اینحال، مشخص نیست که رهبر و شورای عالی امنیت ملی از این توافق حمایت کنند.میدل ایست آی در پایان گفت در گذشته، مقام های ایرانی با چنین توافق موقتی مخالفت کرده بودند همچنین مالی به ایرانی ها گفته است که جو بایدن دیگر قصد بازگشت به برجام در آن شکل اولیه اش را ندارد وی همچنین هشدار داده که اگر ایران غنی سازی اورانیوم را در سطح نوددرصدی آغاز کند، کنترل مسئله هسته ای ایران، از وزارت خارجه آمریکا به وزارت دفاع این کشور سپرده می شود.
این در حالی است که آمریکا در چند ماه گذشته و بخصوص پس از آغاز اعتراضات مردمی در ایران، گفته که احیای برجام در اولویت دولت بایدن قرار ندارد.در همین رابطه و در اخرین تحول بلینکن وزیر امور خارجه آمریکا که برای گفتگوهای فشرده به عربستان سعودی سفر کرده است روز پنجشنبه در گفت‌وگویی با الشرق‌نیوز در ریاض گفت در حال حاضر تمرکز واشنگتن بر روی برجام نیست. وی افزود دولت بایدن از همان روز اول به دنبال بازگشت متقابل به برجام بود و شرکای اروپایی واشنگتن و همچنین روسیه و چین تلاش زیادی در این راستا انجام دادند اما ایران یا نتوانست و یا نخواست اقدامات لازم برای بازگشت به تعهدات برجامی را انجام دهد. وی افزود دیپلماسی همچنان بهترین راه تضمین پایدار، قابل‌ تایید، و موثر برای جلوگیری از دستیابی ایران به جنگ‌افزار هسته‌ای است و دولت بایدن همچنان از دیپلماسی استقبال می‌کند اما در عین حال بسیار مصمم است علیه اقدامات خطرناک و بی‌ثبات‌کننده ایران بایستد.
وزیر امور خارجه آمریکا درباره تجدید روابط عربستان و ایران گفت: آنچه اتفاق افتاده را تحسین می‌کنیم. هر آن چه موجب کاهش تنش‌ها شود و حداقل یک مشکل را از دستور کار خارج کند، و در این مورد مشخص ممکن است مزیت دیگری مبنی بر کمک به پیشبرد صلح در یمن داشته باشد، به نظر ما چیز خوبی است.
وی درباره نقش پکن در این زمینه گفت اگر قدرت‌های بزرگ از جمله چین نقش مثبتی در کاهش تنش‌ها و پیشبرد صلح ایفا کنند، تحولی مثبت و مورد استقبال ایالات متحده است.
در این میان دفتر نخست‌وزیری اسرائیل با اشاره به گفتگوی تلفنی نتانیاهو و بلینکن گفت نخست وزیر اسرائیل در این گفتگو تاکید کرد که هیچ توافقی با جمهوری اسلامی برای اسرائیل الزام آور نخواهد بود و بازگشت به توافق هسته‌ای با ایران ، برنامه‌ هسته‌ای جمهوری اسلامی را متوقف نخواهد کرد و اسرائیل هرکاری که لازم باشد برای دفاع از خود انجام خواهد داد.
در این میان اتحادیه اروپا در پی انتشار گزارش آژانس بین‌المللی انرژی اتمی درباره افزایش فعالیت‌های هسته‌ای ایران، که مواد غنی شده 23 برابر حد مجاز است. از عدم همکاری شفاف ایران در برنامه هسته‌ای خود با آژانس بین‌المللی انرژی انتقاد کرده و توضیحات جمهوری اسلامی درباره فعالیت‌های اتمی این کشور را نامعتبر خوانده‌ است، اتحادیه اروپا گفته که جمهوری اسلامی آزمایش‌های انفجاری برای استفاده از آشکارسازی‌های نوترونی و هسته‌ای در سایت آباده انجام داده است.این اتحادیه همچنین خواستار پاسخ روشن و سریع جمهوری اسلامی به پرسش‌های آژانس درباره سه سایت اعلام نشده با آثار اورانیوم شد. مدیرکل آژانس نیز توضیحات ایران درباره ردپای اورانیوم به دست‌آمده در سایت‌های مریوان در نزدیکی آباده و تورقوزآباد را نامعتبر خوانده است، اتحادیه اروپا نیز در بیانیه‌ای تاکید کرد که جمهوری اسلامی هیچ توضیح معتبر و هیچگونه مدرکی برای تائید اظهارات خود درباره علت انفجارها ارائه نکرده است.در این میان ، محسن نذیری، نماینده جمهوری اسلامی در آژانس انرژی اتمی گفته که انتظارات نابجا از ایران غیرمنطقی است. ایران از دولت‌های اروپایی خواست تا از نگرش‌های تحریک‌آمیز و غیرسازنده خودداری کنند و به دنبال راه‌حلی دوستانه در زمینه رسیدن به یک توافق باشند.
در این میان آمریکا‌ بارها گفته که به اقدام جمهوری اسلامی بد گمان است و این کشور برای تولید اورانیوم غنی‌شده تا شصت درصد هیچ هدف صلح‌آمیز معتبری ندارد و هیچ کشور دیگری در جهان امروز از اورانیوم غنی‌شده تا شصت درصد برای اهدافی که جمهوری اسلامی ادعا دارد استفاده نمی‌کند.
این در حالیست که جمهوری اسلامی مدعی است که غنی‌سازی اورانیوم را با اهداف صلح‌آمیز انجام می‌دهد هر چند جمهوری اسلامی تاکنون روشن نکرده که هزینه های چنین اقدامی را چه کسی باید پرداخت کند. از جمله توافقی که دوبا ر در طول دو سال گذشته اماده امضا بود ولی در نهایت و با بی کفایتی تیم مذاکراتی که رهبری ان به عهده علی باقری میباشد و تحت هدایت غیر رسمی سعید جلیلی قرار دارد عملا کشور از دستیابی به چنین توافقی محروم ماند و خسارتهای اقتصادی بزرگی به کشور وارد امد که تاسالها اثرش پا برجا خواهد بود.