تداوم اعتراضات، تداوم درگیری ها در مورد حجاب و حکومت مستاصل

با وجود تعطیلات عید نوروز هنوز هم در برخی از شهرهای کشور جنبش اعتراضی مردم ادامه دارد. شب گذشته در برخی شهرها از جمله تهران مردم از ساختمانها به شعار دادن پرداختند. همچنین در برخی شهرها از جمله کرمانشاه و یزد نیروهای امر به معروف و نهی از منکر با مردم در گیر شدند این در حالیست که بحث حجاب در رسانه های عمومی همچنان ادامه دارد.
در حالی که یکی از نمایندگان مجلس به تازگی از جریمه‌ی سه میلیارد تومانی برای افراد بی‌حجاب خبر داده بود، آذری جهرمی وزیر سابق ارتباطات با انتقاد از طرح پیشنهادی مجلس، این سوال را مطرح کرده است که در شرایطی که مقدار دیه انسان ۹۰۰ میلیون تومان است، جریمه‌ی بی‌حجابی چطور می‌تواند ۳ میلیارد تومان باشد؟
به نظر می‌رسد مساله‌ی بی‌حجابی در روزها و ماه‌های آينده به یک چالش جدی بین شهروندان تبدیل خواهد شد. با تصمیم دولت در خصوص عدم برخورد با افراد بی‌حجاب، به نظر می رسد که درگیری‌ها بین خود شهروندان رخ خواهد داد. در یزد و همچنین قم گزارش‌ها حاکی از برخورد و درگیری بین افراد بی‌حجاب و آمران به معروف است که نسبت به بی‌حجابی افراد واکنش نشان می‌دهند.
در عین حال محمد نعیمی نژاد معاون دادستان یزد در واکنش به گزارش‌ها در خصوص برخورد و حمله به یکی از آمران به معروف در یزد گفته است روایت به صورت ناقص و با مصادره به مطلوب نقل شده است. وی تاکید کرده است که حسب بررسی‌های انجام‌شده هیچگونه ضرب و جرحی نسبت به خانمی که آمر به معروف بوده است که همسر شهید هم هست انجام نشده است. گرچه وی تایید کرده است که خانمی که اصطلاحا آمر به معروف بوده است، به سمت یکی از آقایان که به فیلمبرداری این خانم معترض بوده، حمله‌ور شده و درگیری متقابلی رخ داده است.
معاون دادستانی در این خصوص گفت است که گرچه دادگستری مطابق قانون از آمرین به معروف حمایت می‌کند اما در این قضیه بی‌تدبیری رخ داده و مراتب قانونی و شرعی امر به معروف و نهی از منکر رعایت نشده است.
وی تاکید کرده است که طبق قانون صرفا مرحله زبانی و نوشتاری امر به معروف و نهی از منکر با آحاد مردم است و مرتبه عملی آن تنها وظیفه حاکمیت است.
در همین حال گزارش‌ها از قم هم حاکی از برخورد بین آمران به معروف و افراد بی‌حجاب است. بنا بر گزارش دادستانی قم یک خانم محجبه توسط تعدادی از خانم‌های بدپوشش در یکی از بوستان‌های قم مورد ضرب و شتم قرار گرفته است. بنا به گفته‌ی دادستانی قم در این خصوص پرونده قضایی برای متهمان تشکیل و متهمان با دستور قضایی بازداشت شده‌اند.
پیش از این هم برخی تحلیلگران پیش‌بینی کرده بودند که با وجودی که حاکمیت تصمیم گرفته است که با افراد بی‌حجاب برخورد تندی نداشته باشد، اما این نگرانی وجود دارد که خود شهروندان به خاطر مساله حجاب با هم درگیر شوند. پیش از این هم بین آمران به معروف و شهروندان عادی تنش‌هایی در خصوص مسله‌ی بدحجابی وجود داشت، اما در حال حاضر که مساله به جای بدحجابی، مساله‌ی مبارزه علیه ‌حجاب اجباری است قاعدتا تنش‌ها و درگیری‌ها هم تشدید خواهد شد.
برخی افراد اصلاح طلب هم با ابراز نگرانی در خصوص تشدید تنش‌ها تاکید دارند که خود زنان باید حدودی از حجاب و به خصوص پوشش را رعایت کنند که کار به درگیری شدید بین شهروندان و افراد بی‌حجاب نکشد و تاکید دارند که بخش تندروی جامعه در این خصوص سکوت نخواهد کرد و برخوردهای شدیدی بین شهروندان شکل خواهد گرفت، آن هم در شرایطی که در صورت وقوع درگیری و تنش در هر صورت دستگاه قضایی جمهوری اسلامی ایران حق را به گروه‌های آمر به معروف خواهد داد و نه شهروندان عادی که مورد خشونت قرار گرفته‌اند.