تقاضای خامنه‌ای از چین برای میانجیگری و تاکید عربستان بر عدم مداخله در امور داخلی کشورها

در حالیکه به گزارش واشنگتن پست چین بخاطر تقاضای خامنه ای رهبر جمهوری اسلامی حاضر به میانجیگری میان جمهوری اسلامی و عربستان سعودی شده که اصولگرایان خلاف این موضوع را مطرح میکردند. در این میان بن فرحان، وزیر امور خارجه عربستان سعودی در چهل و نهمین نشست شورای وزیران امور خارجه سازمان همکاری اسلامی روز پنجشنبه در موریتانی گفت توافق ریاض و تهران بر اساس احترام به حاکمیت کشورها و عدم مداخله در امور آنها است.
وی با بیان اینکه عربستان سعودی بیش از دو سال است با ایران مذاکره می‌کرده، گفت: ریاض با تهران در حال گفتمان است.وی تصریح کرد: عربستان سعودی با این توافق انتظار افزایش امنیت و ثبات در خلیج را دارد.وی همچنین تاکید کرد که عربستان سعودی از تلاش‌های بین‌المللی برای آغاز روند سیاسی در یمن و آتش‌بس کامل و پایدار بین دولت و حوثی‌ها حمایت می‌کند.
اما در این میان در بیانیه اعضای کمیته سیاسی خانه فرهنگیان ایران که روز پنج‌شنبه منتشر شده فرهنگیان ایران قرارداد ایران با عربستان سعودی را تلاش جمهوری اسلامی برای ادامه بقای خود توصیف کرد و خواستار پاسخگویی مقامات حکومت به مردم درباره مفاد قرارداد ایران و عربستان شد دراین بیانیه امده .همان‌ها که می‌خواستند برجام را آتش بزنند در پشت درهای بسته با عربستان سعودی توافق کرده‌اند و حالا حتی حاضر به انتشار شفاف سند توافق برای اطلاع عموم ملت شریف ایران نیز نیستند و سکوت روزنامه‌های اصولگرا نشان از قربانی کردن منافع ملت ایران در راستای غریزه بقای جمهوری اسلامی است.
در این بیانیه با تأکید بر تأثیر عدم پاسخگویی حکومت به مردم، فساد سیستماتیک، استبداد دینی، و قوانین فرمایشی در ایجاد بحران‌های بسیار و در لبه پرتگاه قرار دادن کشور، از مسئولان جمهوری اسلامی خواسته شده است که هر چه زودتر نسبت به شفاف‌سازی و انتشار کامل مفاد قراردادهای بین‌المللی، از جمله قرارداد اخیر ایران و عربستان، قرارداد ۲۵ ساله ایران و چین و احتمالا قرارداد ایران و بحرین به مردم پاسخگو باشند. حکومت سعی کرد تبلیغات زیادی انجام دهد که نشان دهد این عربستان بوده که از چین خواسته تا میانجیگیری کند اما الان مشخص شده حکومت با بحرانهای مالی و امنیتی روبرو شده و راهی جز حل موفقیت امیز این موضوع در سیاست خارجی نداشته است.