ظریف تماس با دولت بایدن

در ادامه‌ی امیدواری‌ها در خصوص انجام گفتگوها بین ایران و امریکا و بازگشت احتمالی امریکا به برجام در صورت برداشتن تحریم‌ها، برخی از گمانه‌زنی‌ها حاکی از آغاز گفتگوهای غیر رسمی بین مقام‌های از کشور ایران و دولت جدید در ایالات متحده است که گزارش روزنامه‌ی فیگارو در خصوص آغاز مذاکرات بین دولت ایران و دولت جدید امریکا نیز به این گمانه‌زنی‌ها دامن زده است.
در همان حال محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه روز چهارشنبه در حاشیه جلسه‌ی دولت، با بیان این موضوع که تخت روانچی نماینده‌ی جمهوری اسلامی ایران در سازمان ملل، سه هفته در تهران بوده است، ادعای خبرنگار فیگارو در خصوص انجام مذاکرات بین تخت‌روانچی و مقام‌هایی از دولت بایدن را نادرست خوانده و گفته است وی به تازگی به نیویورک بازگشته و فعلا در قرنطینه‌ی بازگشت به سر می‌برد.
همچنین محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه در کنفرانس ویدیویی با سایمون کاوونی وزیر امور خارجه ایرلند با اشاره به اینکه اروپایی‌ها به خوبی می‌دانند که تنها کشوری که در سه سال گذشته با رعایت مصالح مردم ایران و مصالح بین‌المللی برجام را حفظ کرده ایران بوده است، به عدم موفقیت اروپا در انجام اینستکس اشاره و تاکید کرد اروپایی‌ها حتی توان تامین منابع مالی برای اینستکس را هم نداشتند.
ظریف در ادامه ضمن تاکید بر اینکه اروپایی‌ها نمی‌توانند در پشت برخی ادعاها خودشان را پنهان کنند، امریکا، فرانسه و اروپا را کسانی دانست که منطقه خاورمیانه را به آتش کشیده‌اند و منطقه را به انبار باروت تبدیل کرده‌اند.
وی در ادامه با اشاره به شکست فشار حداکثری امریکا علیه ایران با بیان اینکه ملت ایران با مقاومت خود فشار را شکست داده‌اند، اظهار داشت این جمهوری اسلامی ایران و دیپلماسی جمهوری اسلامی بود که توانست با پشتوانه‌ی حمایت مردم امریکا را در مجامع بین‌المللی شکست دهد.
ظریف در ادامه با استناد به اظهارات علی خامنه‌ای در این خصوص که ایران برای بازگشت امریکا به برجام عجله‌ای ندارد، اظهار داشت اگر تحریم‌ها را برداشته شود و اروپایی‌ها به تعهدات خود عمل کنند، جمهوری اسلامی ایران هم به تعهدات خود کاملا عمل خواهد کرد. وی افزود دولت جدید آمریکا باید نشان دهد که آیا می‌خواهد همان سیاست، فضاحت و سرافکندگی را در برابر دنیا داشته باشد یا می‌خواهد روش جدیدی را انتخاب کند.
ظریف در ادامه با تاکید بر اینکه جمهوری اسلامی ایران نه به دنبال باج گیری است و نه باج خواهد داد، اظهار داشت دولت جدید امریکا هم قرار نیست به کسی باج دهد. بلکه فقط کافی است که تعهدات خود را امضا کند. وی افزود امریکا تعهداتی دارد، و خساراتی به ملت ایران وارد کرده‌ و باید دید که آنها چقدر آمادگی دارند که به تعهدات خود عمل کنند.
ظریف همچنین درباره اظهارات روز گذشته آنتونی بلینکن در خصوص اینکه آمریکا به دنبال یک توافق مستحکم با ایران است،‌ به موضع جمهوری اسلامی در خصوص مسائل منطقه‌ای و موشکی اشاره کرد و اظهار داشت که از ابتدا مشخص بوده و توافق شده است که این موضوعات در برجام نبوده و نخواهد بود.
وی با بیان این موضوع که این موضوعات در برجام نبوده‌اند، به رفع محدودیت های تسلیحاتی و رفع محدودیت‌های موشکی تا ۸ سال اشاره کرد و اظهار داشت به این علت که این محدودیت‌ها در برجام نبوده و جمهوری اسلامی بر سر آنها مذاکره نمی‌کرده است، قرار شده تا این محدودیت‌‌ها پس از ۵ و ۸ سال برداشته شوند.
وی افزود به امریکایی‌ها و اروپایی‌ها گفته شده است که مشکل سلاح در منطقه به خاطر ایران نیست،‌ بلکه این امریکا و اروپا هستند که با فروش سلاح به منطقه، این منطقه را به انبار باروت تبدیل کرده‌اند.
ظریف از این کشورها خواست تا فروش سلاح به منطقه را متوقف سازند و بعد درباره‌ی برنامه‌ی موشکی و تسلیحاتی جمهوری اسلامی ایران صحبت کنند. وی در ادامه اظهار داشت البته بعید است که این دولت‌ها از فروش صد میلیارد دلار سلاح به منطقه دست بردارند.
وزارت خارجه ایران به گزارش رسانه های امریکایی تماس خود با دولت بایدن را اغاز کرده است و تکذیبهای ظریف صرفا برای آرام نگاهداشتن جریانات تندرو داخلی است که او را به مجلس احضار کرده اند . علاوه براین مذاکرات دوکشور با پیچیدگیهای فراوانی برای حل مسایل خود روبرو هستند