تقاضای جهانگیری برای انجام اقدام قانونی علیه برگزارکنندگان جشن بیعت در مشهد

در حالی که واکنش‌ها و انتقادها از برگزاری مراسم بیعت در شهر مشهد که با حضور رائفی پور در این جشن برگزار شد، همچنان ادامه دارد و بسیاری با انتقاد از این تجمع، نسبت به بحرانی‌تر شدن و وخیم‌تر شدن شرایط و تاثیر مستقیم این مراسم در تشدید بیماری در شهر مشهد به خاطر سرعت انتشار مبتلایان به کرونا هشدار دداده‌اند، رائفی پور ضمن دفاع از حضور خود در این تجمع، با اشاره به اینکه این تجمع با رعایت پروتکل‌های بهداشتی برگزار شده است، اظهار داشت در هنگام برگزاری تجمع به مناسبت جشن بیعت، هم فاصله‌گذاری اجتماعی و هم استفاده از ماسک به عنوان دو پروتکل مهم مورد توجه قرار گرفته و مراعات شده است.
اظهارات رائفی پور در حالی عنوان می شود که این عملکرد و پروتکل نادرست که مردم را از کرونا محافظت نمی‌کند، توسط خود وزارت بهداشت و به طور خاص ستاد ملی مقابله با کرونا در هنگام برگزاری مراسم ماه محرم به جامعه معرفی شده است و با صدور مجوزهایی که از طریق ستاد مقابله با کرونا صورت گرفت این خود وزارت بهداشت و ستاد بود که این تصور نادرست را در بین مردم تقویت کرد که تنها با استفاده از ماسک و رعایت یک صندلی فاصله می‌توان در هر تجمعی شرکت کرد.
این در حالی است که تمامی کارشناسان تاکید دارند در تجمع‌ها و در شرایطی که ازدحام جمعیت وجود دارد و افراد زیادی در یک مکان تجمع کرده‌اند هیچ‌کدام از این دو روش به طور کامل از افراد در مقابل ابتلا به کرونا محافظت نمی‌کند.
ستاد مقابله با کرونا با خودداری از معرفی روش‌های دقیق و شفاف در مقابله با کرونا و اعمال محدودیت‌های شدید در این خصوص، به گفته‌ی بسیاری از کارشناسان و متخصصان، اولین نقض‌کننده‌ی پروتکل‌های نظارتی در این خصوص است که با معرفی روش‌های غیردقیق خود یک زمینه‌ساز اصلی برای شیوع ابتلا به کرونا در بین مردم و همچنین عدم مراعات پروتکل ّای دقیق بهداشتی در تجمعات و بین گروه‌های مذهبی است.
آنچه که رائفی پور به عنوان پروتکل های بهداشتی برای برگزاری جشن بیعت به آن اشاره می‌کند دقیقا همان پروتکل‌هایی است که خود وزی به عنوان پروتکل های دقیق همین یک ماه قبل به جامعه معرفی کرده است. این در حالی است که برای جلوگیری از شیوع هرچه بیشتر کرونا باید همچنان از شرکت در تجمعات و برگزاری تجمعاتی که ازدحام جمعیت به شدت به شدت انتشار بیماری دامن میزند، خودداری شود.
این اظهارات رائفی پور در عین حال در شرایطی مطرح می‌شود که جهانگیری معاون اول رئیس جمهور با صدور دستوری ضمن هشدار دادن به خطر تلفات انسانی کرونا، آن را یک هشدار ملی عنوان کرده و تاکید کرده است که مردم انتشار داشتند که نسبت به رعایت دستورالعمل‌ها، اقدامات سریع و به موقع انجام شود. وی در این دستور از رحمانی فضلی فرمانده قرارگاه عملیاتی مبارزه با کرونا خواسته است که عوامل اجتماع غیرمسئولانه در استادیوم مشهد باید شناسایی و با آنها برخورد قانونی شود.
این دستور معاون اول رئیس جمهور در حالی خطاب به وزیر کشور صادر شده است که خاطی اصلی برگزاری این تجمع ها خود ستاد ملی مقابله با کروناست که در کمتر از دو ماه قبل، مجوز برگزاری چنین تجمع‌هایی را در ماه محرم صادر کرد و با ارائه‌ی پروتکل‌های ناقص، زمینه‌ساز تشکیل این تجمعات و دفاع از آنها توسط برگزارکننده‌ها به بهانه‌ی رعایت پروتکل‌های بهداشتی شد. علاوه بر این وزیر کشور که کنترل نیروی انتظامی را در اختیار دارد میتوانست با متخلفان این برنامه برخورد کند که سخنگوی وزارت بهداشت ان را جنایت خوانده بود .