جمهوری اسلامی و عربستان سعودی هردو مدعی تلاش برای دوستی واتهام علیه یکدیکر

ملک سلمان پادشاه سعودی عربستان سعودی روزچهارشنبه در نطق خود در اجلاس عمومی سازمان ملل نظرات این کشوررا در مورد 23مسایل جهانی و منطقه مطرح کرد وی اقدامات ایران در مورد مسائل هسته ای ، حمایت از تروریسم ، حمایت از حوثی ها و حزب الله لبنان مورد انتقاد قرار داد .او گفت باورهای ایدئولوژیک در بسیاری از موارد می‌کوشند تا تندروی‌ها و ماهیت آشوب‌آفرینانه و تخریب‌گر خود را زیر شعارهای دروغین سیاسی، پنهان کنند.
وی گفت عربستان سعودی با توجه به جایگاه خود در جهان اسلام، مسئولیت ویژه و تاریخی را ایفا میکند که در برابر تلاش‌های سازمان‌های تروریستی و گروه‌های تندرو برای زشت کردن چهره اسلام مقابله کند وی خاطر نشان کرد که سازمان‌های تروریستی و تندرو، محیط بسیار مناسبی را برای رشد و ظهور خود در کشورهایی می‌یابند که صحنه اختلافات و چنددستگی‌های فرقه‌ای، ناتوانی و فروپاشی نهادهای دولت هستند.وی خاطر نشان کرد که اگر ما خواهان پیروزی در نبرد علیه تروریسم هستیم باید در رویارویی با کشورهای حامی تروریسم و فرقه‌گرایی، دچار سستی نشویم. وی در مورد ایران گفت که باید جامعه بین المللی قاطعانه بایستد تا ایران به سلاح هسته ای دست نیابد وی گفت رژیم ایران توجهی به ثبات اقتصاد جهانی ندارد. وی گفت عربستان سعودی در طول ده‌ها سال، تعاملی مثبت با نظام ایران داشته و بارها دست صلح را به سوی ایران دراز کرده بود،اما ایران به همه این تلاشها پاسخ رد داد او افزود تجارب با رژیم ایران به ما آموخت که راه حل‌های جزیی نمی‌توانند تهدیدگری‌های این نظام را متوقف سازند.
او گفت جهان بار دیگر شاهد افزایش فعالیت‌های توسعه‌طلبانه و تروریستی نظام ایران است. رژیم ایران تاسیسات نفتی عربستان را سال گذشته هدف قرار داد.او در مورد یمن گفت عربستان سعودی در دفاع از امنیت ملی خود، کاهلی نخواهد کرد و از حمایت مردم یمن تا بازیابی کامل حاکمیت و استقلال از سلطه‌جویی ایران، دست بر نخواهد داشت و ز تلاش‌های فرستاده ویژه سازمان ملل در امور یمن جمایت میکند
وی شبه‌نظامیان حوثی تحت‌الحمایه ایران، عاملی تهدیدکننده برای ناوبری بین‌المللی هستند و به هدف قرار دادن غیرنظامیان در یمن و سعودی ادامه می‌دهند. ملک سلمان همچنین گفت صلح در خاورمیانه، گزینه راهبردی ما است سعودی در سال 1981 ابتکار عمل صلح را مطرح کرد که مبتنی بر محورهای حل و فصل فراگیر و عادلانه منازعه اعراب و اسرائیل و متضمن تحقق تمامی حقوق قانونی مردم فلسطین و در راس آن‌ها برپایی کشور مستقل به پایتختی بیت المقدس شرقی بود. وی افزود ما همچنین به تلاش‌های دولت کنونی امریکا برای برقراری صلح در خاورمیانه از طریق نشستن طرفین فلسطینی و اسرائیلی سر میز مذاکرات برای دستیابی به صلح عادلانه و فراگیر کمک می‌کنیم.
ملک سلمان با اعلام حمایت سعودی از مردم لبنان که به دلیل انفجار بندر بیروت دچار فاجعه‌ای انسانی شده است، افزود: «این وضعیت ناشی از سلطه‌جویی سازمان ترویستی حزب‌الله و تحت الحمایه ایران بر روند تصمیم‌گیری به زور سلاح است که به توقف کار نهادهای قانونی کشور منجر شده است. وی افزود امنیت و ثبات و آسایش نیازمند خلع سلاح این سازمان تروریستی است.این در حالیست که جواد ظریف روز دوشنبه در شورای روابط خارجی آمریکا مدعی شد که کوششهای ایران برای دوستی با عربستان ناکام مانده است .وی درباره گفت‌وگوهای منطقه‌ای با اشاره به ابتکار صلح هرمز و امید که سال گذشته رئیس جمهوری ایران در مجمع عمومی سازمان ملل متحد، ارائه شد، گفت: راه حل، شروع گفت‌وگو و اعتمادسازی است. دقیقا همان چیزی که اروپایی‌ها چندین دهه پیش انجام دادند.
وی افزود پس از بازگشت رئیس جمهوری روحانی از مجمع عمومی، او برای همه سران کشورهای خلیج فارس شامل عربستان سعودی، امارات متحده عربی، بحرین، کویت، عمان، قطر و عراق نامه نوشت. همه آنها به استثنای سعودی، بحرین و امارات به ما پاسخ دادند.
وی گفت عربستان سعودی تصمیم گرفت از طریق کویت به ما پاسخ تندی دهد، ما حتی به این پاسخ تند آنها، پاسخ مثبت دادیم. آنها حتی در این پاسخ به رئیس جمهوری ایران خطاب نکردند، آنها امیر کویت را مورد خطاب قرار دادند، در حالیکه ما به طور مستقیم آنها را مورد خطاب قرار داده بودیم.ظریف افزود ما شاه سعودی را در شکلی مناسب مورد خطاب قرار دادیم، آنها پاسخی به شدت منفی خطاب به امیر کویت برای ما ارسال کردند.وی گفت این را بپذیرید یا نپذیرید، تنها راه حل مشکلات منطقه از طریق گفت‌وگو میان کشورهای منطقه قابل حل خواهد بود. ما از سال ۱۹۹۵ دعوت به میز مذاکره کرده‌ایم و آن را جدی نگرفتند. آن کشورهایی که در منطقه که امیدوارند برای امینت خود، پول بپردازند، و آمریکا هم به شدت علاقمند فروش سلاح به آنها است.وی فکر نمی‌کنم حفاظت را بشود از خارج خریداری شود. امنیت باید از طریق تعامل منطقه‌ای محقق شود. ما آماده این کار هستیم.
در این میان مجید تخت روانچی نماینده ایران در سازمان ملل در بیانیه ای عربستان سعودی را مورد انتقاد شدید قرار داد و در عین حال گفت صلح و امنیت از طریق اتکا به نیروهای خارجی که فقط در پی منافع خود هستند، بدست نمی‌آید بلکه از طریق گفت‌وگوهای صادقانه با شرکت همه کشورهای منطقه براساس احترام متقابل و پایبندی به اصول بنیادین حقوق بین‌الملل قابل تحقق است، به طرح صلح امید جمهوری اسلامی ایران در مورد صلح و ثبات در منطقه خلیج فارس اشاره کرد و از عربستان خواست به چنین درخواستی برای گفت‌وگوهای فراگیر منطقه‌ای پاسخ مثبت دهد.
ظریف به نامه هایی اشاره میکند که بعد از حمله به آرامکو نوشته شده در حالی که قبل از آن و بعد از مراسم حج گفتگوهای دوستانه ای میان دوکشور شکل گرفته بود و قرار بود این گفتگوها ادامه یابد که با حمله به آرامکو که ایران مدعی است کار حوثی های یمنی است همه تلاشها متوقف ماند و پاسخ تند عربستان هم ناشی از این موضوع بوده است که در فضای مذاکره به تاسیسات نفتی این کشور حمله شود . در عین حال نباید فراموش کرد که دو کشورنمی توانند با هم بجنگند و باید راه حلی برای اختلافات خود پیدا کنند .دو کشور در طی سالهای دوره دوم رفسنجانی و دوره ریاست جمهوری خاتمی روابط نزدیکی با هم داشتند .که نتایجش برای ایران از جنبه اقتصادی بسیار مفید بود . حمله به سفارت عربستان در تهران فضای روابط را به شدت تخریب کرد .