مقامات ایرانی و ابراز امیدواری برای حل مسایل زندانیان

محمد جواد ظریف وزیرامور خارجه ایران در تویتی با خبر آزادی مایکل وایت اعلام کرد که یک ایرانی زندانی دیگر در امریکا یعنی دکتر مجید طاهری نیز آزادشده است . وی که پزشک ایرانی اهل فلوریدا بوده است و به جرم دور زدن تحریمها شانزده ماه در زندان بسر میبرد آزادشده و باانکه سی و سه سال در امریکا مقیم بوده است وشهروند آمریکاست ، دولت امریکا به وی اجازه خروج از این کشور برای سفر به ایران و بازدید از خانوادهاش را داده است .
ظریف نوشت که این اتفاق می‌تواند برای همه زندانیان اتفاق افتد. نباید فقط برخی از آنها دستچین شوند.وی افزود گروگان‌های ایرانی که در دست ایالات متحده و یا به نیابت از ایالات متحده اسیر شده‌اند باید به خانه خود باز گردند.برخی رسانه های امریکایی آزادی مجید طاهری را جزیی از برنامه تبادل زندانیان نامیده اند .
در این میان موسوی سخنگوی وزارت خارجه ایران هم گفت وایت پس از شیوع ویروس کرونا در کشور، طبق بخشنامه عمومی رییس محترم قوه قضائیه مشمول مرخصی شده و به دلیل عدم برخورداری از خویشاوند در ایران، به درخواست سفارت سوییس به عنوان حافظ منافع دولت ایالات متحده، در اختیار آن سفارت قرار گرفت.
او افزود در این مدت به دلیل بروز برخی علائم مشکوک به کرونا، نامبرده تحت درمان و نظارت کامل پزشکی قرار داشته و پس از کسب اطمینان از منفی بودن آزمایش کرونا حکم آزادی او اجرا شد.او تاکید کرد که همزمان دکتر مجید طاهری که درآمریکا زندانی شده بود حکم آزادی خود را از دادگاه دریافت کرده از زندان آزادشد .موسوی در پایان از همکاری نزدیک قوه قضائیه، وزارت اطلاعات و دبیرخانه شورای عالی امنیت ملی و نیز سفارت سوییس در تهران، در ترتیبات منجر به آزادی وایت و طاهری تشکر و قدردانی کرد
در این میان به گزارش رویترز، سوئیس نقش خود را در حرکت بشردوستانه که منجر به آزادی دو زندانی، مایکل وایت آمریکایی و مجید طاهری ایرانی شد، تأیید کرد و اعلام داشت که این کشور برای تسهیل بیشتر تبادل به عنوان یک واسطه بی‌طرف آماده است. وزارت امور خارجه سوئیس در همین رابطه طی بیانیه‌ای اعلام کرد: سوئیس نقش خود را در حرکت بشردوستانه‌ای که روز پنجشنبه اتفاق افتاد و منجر به آزادی مایکل وایت و مجید طاهری شد، تایید می‌کند و کشور ما مطابق سنت دیرینه دفاتر آماده تسهیل بیشتر است.
با توجه به اینکه تعداد زندانیان ایرانی در امریکا که بخاطر تحریمها زندانی هستند بسیار بیشتر از تعداد زندانیانی هستند که در ایران زندانی هستند که تعداد انها بیشتر از سه نفر نیست اکنون ایران مصرانه به دنبال تبادل زندانیان هست و بعید هست با توجه به مسئله فشار همه جانبه تحریم امریکا علیه ایران بعید است امریکا تن به چنین مبادله ای بدهد . الته در صورت انجام توافق میان دوکشوردر حوزه هسته ای امکان انجام این عمل وجود دارد .