مقام‌های جمهوری اسلامی و واکنش‌های متناقض درباره کرونا

در حالی که اعتراض‌ها به آغاز فعالیت‌های اقتصادی در ایران ادامه دارد، اظهارات و واکنش‌های ضد و نقیض در دولت نسبت به آغاز فعالیت‌ها نیز همچنان ادامه دارد. با وجود دستور رئیس جمهور برای آغاز فعالیت‌ها در سایر استان‌ها و با وجود تاکید ستاد بر اینکه در تهران همچنان آغاز فعالیت‌های اقتصادی با محدودیت مواجه است، اما شواهد نشان می‌دهد که فعالیت‌ها در تهران آغاز شده و بازگشت مسافران نوروزی به تهران و همچنین آغاز فعالیت برخی ادارات و نهادها، تهران را با افزایش تراکم جمعیت، مواجه کرده است. در همین حال علیرضا زالی، فرمانده عملیات مقابله با کرونا در تهران، یکشنبه در حضور خبرنگاران به افزایش ترددها در سطح شهر اشاره کرد و اظهار داشت آمارها نشان می‌دهد تعداد مراجعان به بیمارستان‌های تهران مانند گذشته رو به افزایش است.وی اظهار داشت بخش بستری‌های عادی با رشد حدود ۲۵ درصدی و بخش آی سی یو در بیمارستان‌های تحت پوشش استان تهران با رشد ۱۵ درصدی روبرو بوده‌اند. وی خاطرنشان کرد مراجعین عمومی به بیمارستان‌ها نسبت به روز گذشته ۲۸ درصد رشد داشته است. زالی به رشد آمار نسبت به روزهای قبل و قبل تر اشاره کرد و اظهار داشت افزایش بیمارها بازتاب ابتلاهای جدید است.این بیماران مربوط به افزایش تردد در روزهای اخیر نیستند و بیشتر به افزایش ترددها و سفرها در اواخر اسفندماه مربوط می شوند. بیماران مراجعه‌کننده به بیمارستان‌ها با لحاظ دوران کمون بیماری، باید حدودا بین ده تا بیست روز قبل به کرونا مبتلا شده باشند و احتمالا جزو مبتلایان روزهای آخر اسفند هستند که بر اساس تحلیل‌ها به نظر می‌رسد تحت تاثیر حضور مردم در روزهای پایان سال در خیابان‌ها و نیز سفرهای نوروزی در استان‌های میزبان مبتلا شده باشند. فرمانده‌ی عملیات مقابله با کرونا در ادامه اظهاراتش همچنین خاطرنشان کرد ادارات به کاهش ساعات اداری و دورکاری تمکین نمی‌کنند. وی اظهار داشت کارمندان از عدم رعایت بخشنامه‌ی ستاد در خصوص تقلیل ساعت‌های کاری گلایه دارند. زالی افزود تعدادی از ادارات به تشخیص خود عمل‌ کرده‌اند و نتیجه‌ی آن افزایش حضور افراد در خیابان‌ها و افزایش مراجعات بیمارستانی بوده است.
در همان حال دیگر اظهارات ضد و نقیض در خصوص نحوه مقابله با کرونا مردم را همچنان سرگردان کرده است. در حالی که از بدو شیوع کرونا در ایران، مقام‌های وزارت بهداشت و حتی پزشکان مربوطه بارها تاکید کرده‌اند برای حضور در خیابان نیازی به ماسک نیست، جهانپور سخنگوی وزارت بهداشت در اخرین گزارش روزانه و کنفرانس خبری روزانه‌ی خود بر ضرورت استفاده همگان از ماسک تاکید و اظهار داشت در مکان‌هایی که امکان حفظ فاصله‌ی فیزیکی وجود ندارد، افراد باید از ماسک اسنفاده کنند.
پزشکان تاکنون بارها بر عدم ضرورت استفاده از ماسک تاکید کرده بودند و با انتشار مباحث علمی متعدد تلاش می‌کردند تاکید کنند که استفاده از ماسک برای افراد سالم چندان ضروری نیست.
گرچه همان موقع هم بسیاری از کارشناسان دلیل تاکید دولت بر عدم استفاده از ماسک را فقدان ماسک در بازار عنوان کرده بودند، اما استناد به اظهاراتی که چین در خصوص روش‌های انتشار ویروس عنوان کرده بود بسیاری از پزشکان را نیز در این زمینه گمراه کرده بود.
جهانپور در بخش دیگری از اظهاراتش با انتقاد از چین به خاطر عدم ارائه اطلاعات شفاف در خصوص میزان مرگ و میر و شدت بیماری، دلیل مواجهه‌ی کند مقام‌های کشورها را اظهارات غیرمسئولانه‌ی چین اعلام کرد. اظهاراتی که با واکنش سفیر چین در تهران مواجه شد و وی به جهانپور توصیه کرد که به جای این اظهارنظرها اخبار منتشر شده از طریق رسانه‌ها را مطالعه کند. و سخنگوی وزارت خارجه در موضعی متضاد از کمکهای دولت چین تشکر کرد .
از زمان شیوع کرونا در ایتالیا و افزایش هولناک مرگ و میر در این کشور همواره این تردید از طرف کارشناسان و متخصصان مطرح شده است که مرگ و میر بالا در کشورهای جهان نشان داد که اظهارات چین در خصوص کنترل بیماری و همچنین میزان مرگز ومیر اعلام‌شده،‌جتی با وجود کنتزل‌های شدید اعمال شده تا چه حد غیر واقعی است.
ابهام در این باره که چرا در دیگر شهرهای چین قرنطینه اعلام نشد و در همان حال گزارش‌هایی نیز از شیوع بیماری در این شهرها گزارش نشد، همچنان باقی است. این تردید به گفته‌ی کارشناسان زمانی شدت پیدا می‌کند که افراد ناقل کرونا در دیگر کشورهای جهان از دیگر شهرهای چین به غیر از ووهان، به این کشورها سفر کرده بودند و در واقع بیماری نه از شهر ووهان بلکه دیگر شهرهای چین به سایر کشورها انتقال یافته است.