تلاش رئيس قوه قضائیه برای ارجاع مسئولیت افزایش قیمت بنزین به دوش دولت

در حالی که آیت‌الله خامنه‌ای رهبر جمهوری اسلامی ، در پی بروز ناآرامی‌ها در کشور ضمن اعلام حمایت از اقدام دولت برای افزایش قیمت بنزین و سهمیه‌بندی بنزین، آن را تصمیم سران قوا خواند و اظهار داشت باید از این تصمیم که یک تصمیم کارشناسی و مورد حمایت قوا و سران سه قوه است حمایت کرد، ابراهیم رئیسی رئیس قوه قضاییه روز پنج‌شنبه در نهمین اجلاسیه جامعه مدرسین حوزه علمیه در جمع طلاب اصفهان خود را از تصمیم رئیس جمهور بی‌اطلاع اعلام کرد و اظهار داشت که وی با آن مخالفت کرده است. رئيس قوه قضائیه با اشاره به اینکه دو سه بار با این پیشنهاد مخالفت کرده است، اظهار داشت در جلسه شورای هماهنگی اقتصادی سران قوا با طرح این پیشنهاد گفته است این موضوع ربطی به جلسه سران ندارد و بر اساس قانون،‌انجام آن وظیفه دولت است. رئيسی همچنین گفت وی در جلسه قوا تاکید کرده است که موضوع بودجه مربوط به دولت و مجلس است و نباید این موضوع در این جلسه عنوان شود. وی گفت دولت گفته است طرح این موضوع در جلسه سران قوا به دلیل هماهنگی بوده است.
رئيسی اظهار داشت اگر قیمت سوخت هرساله همزمان با افزایش حقوق افزایش می‌یافت و شیب مناسبی می‌داشت این مشکلات بروز نمی‌کرد.
رئیسی با بیان این موضوع که به صورت رسمی در جریان طرح نبوده است گفت از کانال‌هایی دو سه روز قبل شنیده است که این طرح قرار است اجرا شود. وی افزود با اطلاع غیررسمی از اجرای طرح، یادداشتی به دفتر رئیس جمهوری داده است و در آن تاکید کرده است با توجه به اینکه برای اجرای طرح تمهید لازم صورت نگرفته، پیش‌بینی می‌شود با توجه به شرایط منطقه حوادثی به وجود آید.
رئيسی همچنین گفت دولت پیشنهاد کرده است پول حاصل از طرح به مردم داده شود، خاطرنشان کرد آنچه سران قوا قبول کرده و به تایید رهبری هم رسیده کیفیت مصرف وجوه حاصل از اجرای طرح بوده، نه اصل طرح. رئیس قوه قضائیه افزود این طرح به پیشنهاد دولت انجام شد و صرفا مصرف وجوه به تایید رسیده است.
وی در ادامه تاکید کرد کنترل بازار موضوع مهمی است که باید مورد توجه دولت قرار بگیرد و خاطرنشان کرد ادامه وضعیت فعلی مشکلات جدی برای مردم ایجاد خواهد کرد. رئیسی در بخش دیگری از اظهاراتش اقدام برای مذاکره را تلاش دشمنان برای القای ضعف به جمهوری اسلامی دانست و گفت آیت‌الله خامنه‌ای با راهبرد مقاومت ثابت کرده است تنها راه برون‌رفت از مشکلات نه مذاکره، بلکه اتکا به مردم و کشور است. وی افزود حتی کسانی که قبلا بر مذاکره تاکید می‌کردند امروز به خوبی می‌دانند که راهی جز مقاومت وجود ندارد.
رئيس قوه قضائیه در ادامه اظهاراتش در خصوص تلاش‌های قوه قضائیه برای مقابله با فساد در کشور گفت تمام پرونده‌هایی که به نحوی به دغدغه‌ی ذهنی مردم تبدیل شده، باید عادلانه و منصفانه مورد رسیدگی قرار گیرد و اطلاع رسانی شود تا ذهن مردم آرام شود.
وی افزود اولویت نظام در حال حاضر مقابله با فساد است.

اظهارات رئیسی در خصوص بی‌اطلاعی وی در خصوص اجرای طرح افزایش قیمت سوخت در حالی عنوان می‌شود که حسن روحانی هم پیش از این گفته بود از اجرای طرح بی‌اطلاع بوده است. در عین حال علی لاریجانی رئيس قوه‌ی مقننه نیز پیش از این، علاوه بر اینکه گفته بود افزایش قیمت بنزین تصمیم دولت بوده و سران قوا در این باره تصمیم‌گیری نکرده‌اند، گفته بود مجلس نیز با افزایش قیمت بنزین مخالف است.
اظهارات سران سه قوه در خصوص بی‌اطلاعی از افزایش قیمت بنزین و اعلام مخالفت آنها با افزایش قیمت بنزین، در حالی است که علی خامنه‌ای رهبر ایران گفته است افزایش قیمت بنزین باید به این علت اجرا شود که تصمیم کارشناسی بوده و سران قوا تصمیم گرفته و با آن موافقت کرده‌اند.
برخی از تحلیل‌گران در همان ابتدا اعلام کرده بودند افزایش قیمت بنزین، به پیشنهاد شخص خامنه‌ای صورت گرفته و گرچه دولت جلساتی در این خصوص برگزار کرده و چالش‌هایی نیز در این باره داشته است، اما با توجه به پیش‌بینی‌های کارشناسان در خصوص تشدید ناآرامی‌ها و اعتراضات در صورت افزایش قیمت بنزین، تمایل چندانی به اجرای آن و کاهش محبوبیت خود در نگاه مردم نداشته است.
با این حال، برخی از تحلیل‌گران با بدبینی، تاثیرگذاری خامنه‌ای بر افزایش قیمت بنزین، با وجود اطلاع حاکمیت از وقوع ناآرامی‌ها و اعتراض‌های گسترده در کشور را تلاش پنهان او برای کم‌اهمیت کردن نهادهای انتخابی می‌دانند و معتقدند با توجه به نزدیکی به زمان انتخابات مجلس و نارضایتی گسترده سیاسی مردم از نهادهای سیاسی که بی‌شک بر کاهش مشارکت سیاسی آن دسته از مردم که متمایل به گروه‌های سیاسی معتدل هستند، تاثیر خواهد گذاشت، بخشی از تلاش حاکمیت و شخص خامنه‌ای برای کم‌اهمیت کردن نهادهای انتصابی نیز هست، که لاجرم به کاهش حضور سیاسی مردم برای انتخاب فعالان سیاسی نزدیک به اصلاح‌طلبان و خارج کردن کامل اصلاح‌طلبان از صحنه نیز خواهد انجامید