جهانگیری، بحران اقتصادی کشور، راههای برون رفت و موافقت رهبر با تصویب لوایح پولشویی

اسحاق جهانگیری معاون اول رییس جمهور روز سه‌شنبه راه‌حل مشکلات کشور را داخلی دانست و گفت مشکلات کشور راه حل بیرونی ندارد. و برای حل مشکلات اقتصادی کشور باید از ظرفیت‌های داخلی حداکثر استفاده را کرد. جهانگیری با تاکید بر ضرورت برقراری ارتباط بین اقتصاد کشور با خارج از کشور، اظهار داشت اگر اقتصاد کشوری نتواند با جهان تعامل داشته باشد، دچار شکست و فروپاشی می‌شود.
وی با بیان این که ایران کشوری قوی، پرظرفیت و ثروتمند است، افزود شرایط دشوار کشور به معنای بن‌بست نیست. جهانگیری خاطرنشان کرد ایران به علت برخورداری از ذخایر نفت و گاز و منابع معدنی متعدد و موقعیت جغرافیایی استثنایی می‌تواند مسائل خود را حل و فصل کند.
معاون اول رئیس جمهور همچنین با اشاره به هجمه‌های گسترده علیه دولت در شرایط فعلی، گفت نمی‌توان انتظار داشت دولت با وجود این فشارها بتواند مسائل اقتصادی کشور را حل و فصل کند. وی همچنین اظهار داشت توسعه فعالیت بخش خصوصی با توجه به مشکلات و موانعی که برخی برای بخش خصوصی ایجاد می‌کنند امکان‌پذیر نیست.
جهانگیری در بخش دیگری از اظهاراتش بزرگ‌ترین سرمایه‌ی جمهوری اسلامی را اعتماد مردم دانست و تاکید کرد اعتماد مردم باید بازسازی شود. وی با بیان اینکه باید در کشور فضای همدلی، گفتگو و تفاهم بر سر مسائل ملی کشور شکل بگیرد، گفت کسانی که از جایگاه ویژه‌ای نزد مردم برخوردار هستند می‌توانند این فضای همدلی، و تفاهم و گفتگو را به عهده بگیرند.
جهانگیری در ادامه با اشاره به تلاش امریکا برای تولید و انتشار اخبار جعلی اظهار داشت امروز مهم‌ترین هدف آمریکا از بین بردن اعتماد مردم نسبت به توانمندی مدیران کشور و امید آنها به آینده است.
وی افزود آنها تلاش می‌کنند به مردم القا کند اقلام و کالاهای ضروری به میزان کافی وجود ندارد، تا مردم به بازار هجوم ببرند و بیش از نیاز خود به دنبال خرید کالا باشند و در کشور بی‌نظمی و کمبود ایجاد شود.
جهانگیری در بخش دیگری از اظهاراتش با اشاره به تلاش‌های دولت برای بهبود اقتصاد کشور، که از آغاز روی کار آمدن دولت، آنها را انجام داده است، اظهار داشت با خروج امریکا از برجام در اواسط سال ۹۶، جنگ اقتصادی و روانی علیه ایران به راه افتاد و تلاش شده است تا مردم را نسبت به آینده کشور مایوس و ناامید کنند.
معاون اول رئیس جمهور اظهار داشت آمریکا برای افزایش فشار اقتصادی به مردم، ابتدا مهم‌ترین و موثرترین بخش‌های اقتصاد کشور را شناسایی کرده و منابع مهم درآمدی کشور را متوقف و تحریم کرده است. وی افزود با وجود همه این فشارها اکنون آرامش به اقتصاد کشور باز گشته و نقشه‌های امریکا برای سقوط جمهوری اسلامی در چهلمین سالگرد انقلاب اسلامی شکست خورده است.
وی در ادامه تخصیص ارز ۴۲۰۰ تومانی به برخی کالاها را تصمیم همه ارکان نظام دانست و گفت بر خلاف اقدام رسانه‌ها برای ناامیدکردن مردم، ارزهای تخصیص‌یافته به مصرف واردات کالاهای اساسی و زیربنایی رسیده است.
جهانگیری با اشاره به اینکه بخشی از درآمدهای ناشی از صادرات نفت که در بودجه پیش‌بینی شده محقق نخواهد شد و دولت به دنبال راه‌های جایگزین است، افزود با وجود تلاش آمریکایی‌ها برای به صفر رساندن فروش نفت، فروش نفت متوقف نشده است.
معاون اول رئیس جمهور با اشاره به تلاش‌های کسانی که سعی می‌کردند تا برجام شکست بخورد، تاکید کرد باید تلاش شود تا از سخنان اختلاف‌انگیز فاصله گرفته شود و بر موضوع اصلی یعنی دشمنی آمریکا و عبور کشور از وضعیت کنونی تمرکز شود.
جهانگیری در ادامه بر عزم دولت برای مبارزه با فساد تاکید کرد و افزود باید تلاش شود تا این مبارزه منجر به تکثیر فساد نشود.
وی در ادامه با بیان این موضوع که مردم باید در جریان همه امور از جمله مذاکرات درون دولت،‌ مجلس،‌ شورای نگهبان و مجمع تشخیص مصلحت نظام باشند، بر ضرورت ایجاد اتاق شیشه‌ای برای تصمیم‌گیران کشور تاکید کرد. وی افزود. با توجه به تصویب لوایح FATF و CFT در جلسه سران سه قوه و تایید آیت‌الله خامنه‌ای، مجمع تشخیص مصلحت نظام هم هرچه سریع‌تر این لوایح را تصویب کند.
اظهارات جهانگیری در خصوص ضرورت تعامل اقتصادی با خارج از کشور در حالی عنوان می‌شود که مدت‌هاست تمامی کارشناسان اجتماعی و اقتصادی، انزوای اقتصادی جمهوری اسلامی در سال‌های پس از انقلاب اسلامی را یکی از مهم‌ترین دلایل برای کاهش قدرت چانه‌زنی اقتصادی جمهوری اسلامی در تعامل با کشورهای جهان می‌دانند و تاکید می‌کنند این انزوای اقتصادی و کاهش تعامل اقتصادی جمهوری اسلامی با جهان از جمله مهم ترین دلایلی است که جمهوری اسلامی را نسبت به فشارهای اقتصادی آسیب‌پذیر می‌کند و به علت جایگاه کم‌اهمیت جمهوری اسلامی در اقتصاد جهانی، حذف این کشور از عرصه رسمی تعامل اقتصادی بین‌المللی کمبود و فشاری را به بازار جهانی تحمیل نمی‌کند و به همین دلیل ایران به راحتی از بازار جهانی کنار گذاشته می‌شود.همچنین اظهارات جهانگیری در خصوص ضرورت حل مشکلات از طریق داخل در حالی عنوان می‌شود که مقام‌های جمهوری اسلامی همه مسائل داخلی و حتی ناامیدشدن مردم را نتیجه دسیسه‌ی دشمنان می‌دانند و از ان زنهار می‌دهند.