انتقاد از نظام نا کارآمد و غیر شفاف انتخابات مجلس

پروانه سلحشوری نماینده تهران روز دوشنبه بار دیگر با انتقاد از لیست امید که موجب راه یافتن وی به مجلس شده است، انتخاب خود را ثمره لیست ناکارآمد تکراری معرفی کرد و از انجام فعالیت‌های مالی برای انتخابات انتقاد کرد و با اشاره به وجود معادلات مالی در انتخابات اظهار داشت کاندیداها به علت حمایت و تبلیغ توسط اسپانسرها، توقعات اسپانسرها و حامیان انتخاباتی خود را برآورده می‌کنند و از پرداختن به وظایف خود باز می‌مانند.وی ضمن هزینه‌بر توصیف کردن مبارزه با رسم‌های غیرقانونی حمایت مالی از کاندیدها، افزود کاندیداها در ازای حمایت اسپانسرها و در صورت موفقیت، باید توقعات اسپانسرها و حامیان انتخاباتی خود را برآورده کنند.سلحشوری در ادامه با اشاره به دو قطبی شدن جامعه در حوزه سیاسی، به حذف اصلاح‌طلبان توسط شورای نگهبان و رد صلاحیت کاندیداهای آنها اشاره کرد و گفت کاهش قدرت مجلس در پی رد صلاحیت‌ها، موجب کاهش بسیاری از اختیارات مجلس شد. وی همچنین با اشاره به اینکه دولت نهم و دهم از ابلاغ قوانین تصویب‌شده امتناع می‌کرد،‌ ضمن انتقاد از عملکرد مجلس در دولت نهم و دهم، آن را مجلسی بدون ملاک و معیار ارزیابی کرد.
سلحشوری هم انتخاب‌شونده‌ها و هم انتخاب‌کننده‌ها را موجب تشکیل مجلس ناکارآمد و ضعیف دانست و ضمن اشاره به ضعف مجلس در هر دو بعد اجتماعی و نظارتی، گفت انتخاب‌شونده‌ها و انتخاب‌کننده‌ها هردو باعث تشکیل مجلس ضعیف و ورود نمایندگان ضعیف و ناآگاه به مجلس می‌شوند. این نماینده مجلس با اشاره به وظایف نمایندگان مجلس،‌ وظیفه نمایندگان را مطالعه و بررسی طرح‌ها و تصویب قوانین مناسب دانست و گفت اقدامات موردی نمایندگان در سطح استان‌ها موجب بازماندن آنها از وظایف اصلی نمایندگی می‌شود.
وی همچنین تاکید کرد هدف اصلی حفظ ایران است و هر دو جناح اصلاح طلب و اصولگرا باید در راه آن تلاش کنند.
سلحشوری همچنین در خصوص اسپانسرهای شخصی خود در انتخابات مجلس گفت چون فقط پنج روز فرصت تبلیغ داشته و در روزهای آخر به عنوان کاندیداهای تأیید صلاحیت‌شده اعلام شده است، هزینه‌ای برای تبلیغات صرف نکرده است.
حضور در مجلس ششم یکی از افتخارات فعالیت سیاسی اصلاح‌طلبان در حوزه عمومی است، اما به اعتقاد ناظران،‌با وجود یکدستی مجلس اصلاح‌طلب ششم، اصلاح‌طلبان نه تنها دستاورد قابل توجهی نداشتند،‌ بلکه با اقدامات سیاسی و نداشتن استراتژی مشخص فرصت بی‌نظیر مجلس ششم را نیز از دست دادند.
در عین حال، مسائل مالی به یکی از چالش‌های اصلی اصلاح‌طلبان در سال‌های اخیر تبدیل شده است و اصلاح‌طلبان به خاطر نیاز مالی به اسپانسرها برای انجام تبلیغات نمایندگی،‌به ناچار تن به خواسته‌های سیاسی چالش‌برانگیزی می‌دهند که انتقادات زیادی را نیز به دنبال داشته است.
پروانه سلحشوری یکی از منتقدترین نماینده‌ها در دور اخیر انتخابات در مجلس است، اما با این وصف بارها از حضور خود در مجلس انتقاد کرده و حضور خود در مجلس را نتیجه‌ی انتخابات گزینشی و مذاخله‌ی شورای نگهبان در انتخابات دانسته و مورد انتقاد صریح قرار داده است.