محاکمه متهمان فعالان محیط زیستی

در حالی که بیش از یک سال و نیم از زندانی شدن بدون محاکمه فعالان محیط زیستی می‌گذرد،‌ غضنفر آبادی رئیس دادگاه‌های انقلاب تهران از محاکمه متهمان این پرونده خبر داده و گفته است محاکمه آنها به زودی انجام خواهد شد . وی با بیان این موضوع که این پرونده برای بررسی بیشتر به دادگاه انقلاب ارجاع شده، گفته است ممکن است برای برخی از متهمان این پرونده حکم افساد فی‌الارض صادر شده باشد. بر اساس برخی از اخبار تایید نشده، دادستان در متن کیفرخواستی که برای فعالان محیط زیستی تهیه کرده، برای ۴ تن از متهمان شامل طاهباز، جوکار، بیانی، و قدیریان اعدام درخواست کرده و کاشانی، کوهپایه و خالقی به ده سال زندان محکوم شده‌اند. دکتر کاووس سیدامامی یکی از متهمان اصلی این پرونده بود که با مرگ مبهم او در زندان، خبر زندانی شدن فعالان محیط زیستی به بیرون درز کرد. اطلاعات سپاه این فعالان محیط زیستی را به جاسوسی متهم کرده است و حتی اظهارات دولت و وزارت اطلاعات در خصوص این موضوع که جاسوسی این متهمان رد کردند ، کمکی به آنها تکرده است. 

شبکه یک سیما پس از انتشار خبر خودکشی کاووس سیدامامی، فیلمی از زندگی خصوصی وی منتشر کرد و در آن به استدلال‌هایی در خصوص جاسوس بودن سید امامی، من‌جمله، وجود راه زیر زمینی در خانه او و همچنین ارتباط او با بیگانگان اشاره کرد.

بنا به گفته برخی مطلعان بخش های مهمی از فیلم کاملا نادرست بودند و شبکه یک سیما حتی درباره محل دستگیری سیدامامی اطلاعات دروغی را منتشر کرده بود. در حالی که از سید امامی که در یکی از شهرهای شمالی اقامت داشته خواسته شده بود تا خود را به اطلاعات سپاه آن شهر معرفی کند و از انجا به اوین منتقل شده، در فیلم منتشرشده ادعا کردند که او را در خانه مسکونی خود دستگیر کرده‌اند. گرچه احکام صادرشده هنوز در مرحله کیفرخواست هستند، اما بسیار بعید است که این متهمان بتوانند آزاد شوند و اطلاعات سپاه میخواهد به زور آنها را به عنوان جاسوسی به سالها زندان محکوم سازد