محمد جواد ظریف از درخواست وزیر خارجه بریتانیا برای دیدار با حسن روحانی خبر داد

مناسبات ایران و بریتانیا، در سال‌های اخیر با فراز و نشیب همراه بوده، اما تا آذرماه سال ۱۳۹۰ که عده‌ای به طور (سازماندهی شده)، به سفارت بریتانیا حمله کرده و عکس ملکه این کشور را پایین کشیدند، دو طرف در پایتخت‌های یکدیگر سفیر داشتند. پس از این حمله، بریتانیا سفارت خود در تهران را بست و خواستار خروج دیپلمات‌های ایرانی از خاک این کشور شد. در همین حال روز چهارشنبه، محمد جواد ظریف، وزیر امور خارجه ایران از دیدار حسن روحانی با وزیر امورخارجه بریتانیا در نیویورک و در حاشیه‌ مجمع عمومی سازمان ملل خبر داده است.

رسانه های ایران از قول محمد جواد ظریف، وزیر امور خارجه ایران، از درخواست وزیر خارجه بریتانیا برای دیدار با حسن روحانی در حاشیه نشست مجمع عمومی سازمان ملل در نیویورک خبر داده‌اند اما دیوید کمرون، نخست وزیر بریتانیا، در جلسه روز گذشته پارلمان این کشور گفت این دیدار قرار است بین وزرای خارجه دو کشور انجام شود.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران، آقای ظریف روز چهارشنبه ۱۳ شهریور پس از جلسه هیات دولت ایران گفت که ویلیام هیگ، وزیر امور خارجه بریتانیا برای دیدار با حسن روحانی، درخواست کرده است.

بر اساس این گزارش آقای ظریف گفته «ما آمادگی داریم در قالب احترام متقابل و منافع مشترک دیدار کنیم و باید دید از دیدار چه حاصل خواهد شد.»

در همین حال وزیر امور خارجه ایران بار دیگر سفر حسن روحانی به نیویورک را قطعی دانست و گفت: «قرار است رییس جمهور در مجمع عمومی سازمان ملل شرکت کند.»

اشاره او به سفر برنامه‌ریزی‌شده رییس جمهور ایران برای شرکت در شصت و هشتمین اجلاس مجمع عمومی سازمان است که قرار است روز ۲۶ شهریور، ۱۷ سپتامبر سال جاری، آغاز شود.

در صورت انجام این سفر، این اولین سفر خارجی حسن روحانی در منصب ریاست‌ جمهوری ایران خواهد بود.

وزیر امور خارجه بریتانیا پس از پیروزی آقای روحانی در گفتگوی تلفنی با علی اکبر صالحی وزیر خارجه وقت ایران از بهبود «گام به گام» روابط با ایران استقبال کرد و گفت که آماده دیدار با همتای ایرانی خود در حاشیه نشست مجمع عمومی سازمان ملل است.

پس از آن دیوید کامرون، نخست وزیر بریتانیا هم با ارسال نامه ای برای آقای روحانی از پیروزی او در انتخابات و بهبود گام به گام روابط استقبال کرد.

آقای کامرون روز گذشته و در جریان نشست هفتگی پارلمان بریتانیا با نخست وزیر، درباره روابط با ایران مورد پرسش سه نماینده از جمله جک استرا وزیر امور خارجه سابق و اد میلیبند، رهبر حزب کارگر در مجلس قرار گرفت.

وی در این جلسه گفت که پس از پیروزی آقای روحانی در انتخابات طی نامه ای به او تبریک گفته و درخواست بهبودی روابط را مطرح کرده اما گفت که در ارتباط با بحران سوریه گفت که ایران با مواضعش «کلید جادویی» حل بحران این کشور نیست.

نخست وزیر بریتانیا به حادثه حمله به اماکن دیپلماتیک کشورش در تهران و خسارات های وارده به آن در پاییز ۱۳۹۰ هم اشاره کرد و گفته که ایران برای بهبود روابط دو کشور باید اقدامی انجام دهد.

 به دنبال حمله به سفارت و اقامتگاه کارکنان بریتانیا در تهران، این کشور کلیه کارکنان خود از ایران را خارج کرد و دستور به خروج دیپلمات های ایرانی از بریتانیا داد. چندی پیش از این واقعه، مجلس ایران به دلیل تحریم بانک مرکزی اش از سوی بریتانیا طرح کاهش روابط از سفیر به سطح کاردار را تصوب کرده بود. در حال حاضر سفارتخانه هر دو کشور در پایتخت ها تعطیل است و روابط ایران و بریتانیا در پایین ترین سطح پیش از قطع کامل قرار دارد.