کمیته روابط خارجی سنا صدور مجوز حمله به سوریه را تصویب کرد

پنج‌شنبه 14 شهریور ماه برابر با پنجم سپتامبر

پس از اینکه باراک اوباما روز شنبه هفته جاری از کنگره خواست تا مجوز حمله نظامی علیه حکومت بشار اسد را صادر کند، کمیته روابط خارجی سنای آمریکا روز چهارشنبه تصویب کرد تا در واکنش به حمله شیمیایی مرگبار در سوریه مجوز حمله نظامی به این کشور را به باراک اوباما بدهد. رییس جمهوری آمریکا روز چهارشنبه هفته‌ی جاری گفته بود که اگر به حمله شیمیایی علیه شهروندان سوری واکنش نشان داده نشود اعتبار جامعه جهانی و آمریکا زیر سوال خواهد رفت. وی اظهار داشته بود: «پای اعتبار من در میان نیست. مساله، اعتبار جامعه جهانی است. پای اعتبار آمریکا و کنگره در میان است، چرا که باید ثابت کنیم هنجارهای بین‌المللی واجد اهمیت زیادی هستند.» در همین حال رییس جمهور روسیه هم که کشورش از متحدان اصلی سوریه است گفت اگر ثابت شود که دولت سوریه مسئول حمله شیمیایی اخیر در حومه دمشق بوده، ممکن است روسیه نیز با حمله نظامی موافقت کند.

کمیته روابط خارجی سنای آمریکا روز چهارشنبه تصویب کرد تا در واکنش به حمله شیمیایی مرگبار در سوریه مجوز حمله نظامی به این کشور را به باراک اوباما بدهد.

به گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس، اعضای این کمیته با ۱۰ رای موافق در برابر هفت رای مخالف صدور این مجوز را تصویب کردند. قرار است که کل سنای آمریکا هفته آینده این موضوع را بررسی کند.

این مجوز به رییس جمهوری آمریکا اجازه می‌دهد تا علیه سوریه دست به اقدام نظامی محدود بزند، مشروط به اینکه عملیات آمریکا بیش از ۹۰ روز طول نکشد و هیچ نیروی نظامی زمینی آمریکایی نیز در منطقه درگیر نشود.

این نخستین بار از اکتبر سال ۲۰۰۲ است که قانونگذاران آمریکایی مجوز حمله به کشور دیگری را تصویب می‌کنند. آخرین مورد در این زمینه، صدور مجوز برای حمله به عراق بود.

در همین حال، جان کری، وزیر امور خارجه آمریکا روز گذشته در جلسه کمیته روابط خارجی مجلس نمایندگان درباره سوریه گفت: کشورهای عربی اعلام آمادگی کرده‌اند که هزینه مداخله نظامی آمریکا در سوریه را بپردازند و همراهی کنند.

او گفت کشورهای عربی گفته‌اند که «هزینه قابل توجهی» را متقبل خواهند شد و برخی از آنها تاکید کرده‌اند که خواستار حمله نظامی به سوریه به شکلی هستند که به کشورهای دیگر شد.

وی در دفاع از حمله نظامی محدود به سوریه، خطاب به یکی از سناتورهای آمریکایی گفت که «تا پیش از بشار اسد، دو نفر در طول تاریخ از سلاح شیمیایی استفاده کردند. یکی هیتلر و دوم، صدام حسین. اگر ما مانع استفاده از این سلاح در آینده نشویم، شرم بر ما باد».

چاک هیگل، وزیر دفاع آمریکا، هم که در این نشست حضور داشت گفت که انتظار می‌رود هزینه عملیات نظامی محدود آمریکا در سوریه بالغ بر «ده‌ها میلیون دلار» شود.

وی اظهار داشت: «ما بر اساس گزینه‌های مختلف، هزینه‌های متفاوتی را پیش‌بینی کرده‌ایم. چنین عملیاتی، ده‌ها میلیون دلار هزینه در بر خواهد داشت».

جان کری در بخش دیگری از اظهارات خود گفت: زمانی که در بهار گذشته از سلاح شیمیایی در سوریه استفاده شد، باراک اوباما به اندازه کافی برای واکنش نظامی آمریکا اقدام نکرد.

وی اظهار نداشت: از آنجایی که واکنش قوی نسبت به آن حمله نشان داده نشد، بعد شاهد بودیم که در روز ۲۱ اوت حمله جدید شیمیایی باعث کشته شدن بیش از ۱۴۰۰ نفر در حومه دمشق شد.

انتظار می‌رود که مجلس نمایندگان و سنای آمریکا هفته آینده درخواست باراک اوباما برای صدور مجوز حمله نظامی محدود به سوریه را بررسی کنند.

در بخش دیگری از نشست کمیته روابط خارجی مجلس نمایندگان آمریکا، چاک هیگل تاکید کرد که حمله نظامی برنامه ریزی شده به سوریه برای ایجاد یک «خراش» نیست بلکه به شکل معناداری باعث کاهش توان نظامی بشار اسد خواهد شد.

وی اظهار داشت: «ریس جمهور گفته است این حمله برای ایجاد خراش نیست. اینها کلمات وی هستند. این یک حمله معنادار است که توان نظامی اسد را تقلیل خواهد داد.

وزیر دفاع آمریکا تصریح کرد به اعتقاد او، «احتمال زیادی وجود دارد» که اسد بار دیگر از سلاح شیمیایی استفاده کند، مگر اینکه ایالات متحده آمریکا دست به اقدام بزند تا روشن سازد که استفاده از چنین سلاحی غیرقابل پذیرش است.

در رویدادی دیگر پارلمان فرانسه نیز برای بحث در مورد اقدام نظامی در سوریه جلسه فوق العاده تشکیل داد.

نخست وزیر فرانسه، ژان مارک آیرو، در جلسه پارلمان در دفاع از اقدام نظامی محدود علیه سوریه گفت تردیدی نیست که حکومت بشار اسد از سلاح شیمیایی استفاده کرده و هیچ گروه مخالفی توانایی اینکار را ندارد.

او همچنین گفت که بدون همراهی آمریکا وارد عمل نخواهند شد، و افزود که بی عملی دربرابر چنین «وحشیگری»، سبب تشویق دیگران، از جمله ایران در زمینه برنامه هسته ایش می شود.

قرار نیست پارلمان فرانسه درباره سیاست دولت که خواستار اقدام نظامی محدو در سوریه است، رای گیری کند.

در تحولی دیگر مرتبط با بحران سوریه رییس جمهور روسیه گفت اگر ثابت شود که دولت سوریه مسئول حمله شیمیایی اخیر در حومه دمشق بوده، ممکن است کشورش با حمله نظامی موافقت کند. او با این‌حال تأکید دارد که این اقدام باید از کانال شورای امنیت انجام شود.

ولادیمیر پوتین روز چهارشنبه، در گفتگو با خبرگزاری آسوشیتدپرس اگرچه اظهار کرد که در صورت اثبات صورت گرفتن حمله شیمیایی ۳۰ مردادماه از سوی دولت بشار اسد، گزینه نظامی را نادیده نمی‌گیرد، اما افزود که روسیه خود را وارد درگیری‌های سوریه نمی‌کند.

وی همچنین در خصوص گزینه نظامی علیه سوریه گفت: «بر اساس قوانین بین‌المللی، تنها شورای امنیت است که می‌تواند مجوز اعمال زور علیه یک کشور مستقل را صادر کند. روی آوردن به گزینه نظامی با هر روش و توجیه دیگری، غیر مجاز و به منزله تجاوز به کشوری مستقل است.»

در همین حال فیصل مقداد، معاون وزارت خارجه سوریه نیز گفت که این کشور به هیچ وجه تسلیم تهدیدهای نظامی خارجی نخواهد شد حتی اگر به قیمت بروز جنگ جهانی سوم باشد.

او به خبرگزاری ها گفت که مردم سوریه از استقلال کشورشان دفاع خواهند کرد و همه تدابیر لازم برای پاسخ گفتن به تجاوز نظامی اتخاذ شده است.

مقام‌های آمریکایی می‌گویند که رژیم بشار اسد در روز ۲۱ اوت با سلاح شیمیایی حومه دمشق را هدف حمله قرار داده است که در جریان آن ۱۴۲۹ نفر کشته شده‌اند. بیش از ۴۰۰ نفر از این افراد، کودک بوده‌اند. در همین زمینه، فرانسه نیز روز دوشنبه اطلاعات امنیتی‌ای را منتشر کرد که دولت بشار اسد را مسئول حمله شیمیایی در سوریه می‌داند. حکومت سوریه و ایران که از حامیان اصلی رژیم بشار اسد است، انجام این حمله را به شورشیان نسبت داده‌اند.

سرویس سیاسی تلویزیون ایران فردا