مهدوی کنی: حکم تنفیذ حسن روحانی توسط رهبری مطلق نیست؛ تبریک ما به رییس جمهور مشروط است

اجلاس رسمی مجلس خبرگان رهبری ایران روز گذشته با سخنرانی محمدرضا مهدوی‌کنی، رییس این مجلس افتتاح شد. در روز افتتاح این اجلاس دو روزه، تابوت های حامل پیکر شش نفر از کشته شدگان جنگ ایران و عراق در صحن مجلس قرار گرفته بود. محمدرضا مهدوی کنی٬ رییس مجلس خبرگان طی سخنانی در این احلاس ضمن آنکه به طور تلویحی گفت در انتخابات ریاست جمهوری سال ۹۲ به حسن روحانی رای نداده، پیروزی روحانی را تبریک گفت. آقای کنی در ادامه سخنان خود به اظهارات علی خامنه‌ای استناد کرد و افزود که حکم «تنفیذ» رییس جمهور «مطلق» نیست و تقاضای محافظه‌کاران از روحانی هم «مشروط» است.

نشست دو روزه، چهاردهمین اجلاس از دوره چهارم مجلس خبرگان رهبری روز گذشته به ریاست محمدرضا مهدوی کنی ۸۲ ساله آغاز شد.

آقای مهدوی کنی در سخنرانی افتتاحیه در مجلس خبرگان با ذکر خاطره ای از حادثه انفجار در دفتر نخست وزیری ایران در شهریور ۱۳۶۰ گفت که او در آن روز به طور معجزه آسایی از خطر مرگ نجات یافته است.

وی همچنین در این سخنرانی به حسن روحانی، نماینده این مجلس که در جریان انتخابات خرداد ماه ریاست جمهوری به پیروزی رسید، تبریک گفت و اعلام کرد: «ممکن است ما به ایشان رای نداده باشیم، ولی ایشان رییس جمهور همه هستند. البته همان‌طور که رهبری و امام در مراسم تنفیذ می‌گویند ما به صورت مطلق تنفیذ نمی‌کنیم، تبریک و تقاضای ما نیز مشروط است و در واقع به شرط و شروطی است.»

رییس مجلس خبرگان گفت: «در حال حاضر در کشور مشکلات فراوانی وجود دارد و کسی که این مسئولیت [ریاست جمهوری] را می‌پذیرد این مشکلات را باید تحمل کند و در واقع پذیرفته است که با این مشکلات دست و پنجه نرم کند، البته خداوند وعده داده است که اگر سختی‌ها را تحمل کنیم موفقیت نیز همراه ما خواهد بود.»

آقای مهدوی‌کنی گفت که مردمی که در انتخابات شرکت کردند و رای دادند دارای مسائل مادی و معنوی هستند و می‌خواهند این مسائل و مشکلات حل شود.

حسن روحانی، رییس جمهور ایران که به گزارش رسانه های ایران در میانه صحبت های آقای مهدوی کنی وارد صحن مجلس شد و کنار اکبر هاشمی رفسنجانی نشسته بود، سخنران روز دوم اجلاس است.

بر اساس گزارش رسانه های ایرانی، آقای مهدوی کنی بعد از ورود حسن روحانی، بخشی از سخنرانی خود را که درباره او و انتظارات از رییس جمهور جدید بود، تکرار کرد.

آقای روحانی عضو مجلس خبرگان رهبری است، اما این نخستین اجلاسی است که او در سمت رییس جمهور ایران در آن شرکت می کند.

پیش از این دو رییس جمهور دیگر ایران علی خامنه ای و اکبر هاشمی رفسنجانی هم عضو مجلس خبرگان رهبری بوده‌اند.

آقای روحانی در این اجلاس درباره وضعیت سیاسی، بین‌المللی و اقتصادی ایران برای نمایندگان خبرگان سخنرانی کرد.

بر اساس برنامه اعلام شده، پس از افتتاح رسمی اجلاس، جلسه به طور غیرعلنی ادامه خواهد داشت و سرلشکر قاسم سلیمانی، فرمانده نیروی قدس شاخه برون مرزی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی برای نمایندگان سخنرانی خواهد کرد.

بر اساس اصل ۱۰۷ قانون اساسی جمهوری اسلامی، مجلس خبرگان رهبری وظیفه انتخاب و نظارت رهبر جمهوری اسلامی و اختیار عزل او را دارد. طبق این اصل، در صورت مرگ و یا کناره گیری و یا عدم توانایی رهبر به ادامه تصدی این سمت، نمایندگان مجلس خبرگان جانشین او را از میان فقهای واجد شرایط انتخاب می کنند. پیش از آقای مهدوی کنی، اکبر هاشمی رفسنجانی رییس مجلس خبرگان بود و در حالی‌که به دلیل اختلاف نظر با محمود احمدی نژاد، رییس جمهور وقت با فشار طرفداران او و علی خامنه ای، رهبر جمهوری اسلامی مواجه بود، از نامزدی در انتخابات ریاست مجلس خبرگان صرف نظر کرد و محمدرضا مهدوی کنی ۸۲ ساله به ریاست مجلس انتخاب شد.