احمد مسجد جامعی رییس شورای شهر تهران شد

  شورای شهر تهران روز سه شنبه، ۱۲ شهریور ماه، در نخستین جلسه دوره جدید خود احمد مسجدجامعی را به ریاست خود انتخاب کرد و به ده سال حاکمیت اصولگرایان بر این شورا پایان داد. براساس گزارش رسانه‌های ایران آقای مسجدجامعی با اختلاف یک رای نسبت به مهدی چمران، رییس پیشین این شورا، به این مقام انتخاب شد.

احمد مسجد جامعی، از چهره‌های اصلاح‌طلب و وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در دولت خاتمی در نخستین جلسه شورای شهر تهران توانست با ۱۶ رای، ریاست دوره چهارم شورای شهر تهران را به عهده گیرد.

به گزارش خبرگزاری ایسنا روز سه شنبه همچنین اعضای هیات رییسه شورا انتخاب شدند که بر اساس آن، مرتضی طلایی با کسب ۲۲ رای نایب رییس شورا شد.

هادی ساعی و الهه راستگو نیز به ترتیب با ۲۱ و ۱۵ رای منشی هیات رییسه شدند. رضا تقی‌پور، وزیر پیشین ارتباطات هم با ۱۷ رای سخنگوی چهارمین دوره شورای شهر تهران شده است.

انتخاب مسجدجامعی که با اختلاف یک رای نسبت به مهدی چمران پیروز شد با واکنش‌هایی روبرو شده است، از جمله علی مطهری نماینده تهران در مجلس شورای اسلامی گفته که به ‌طور حتم حضور مسجدجامعی می‌تواند در بهبود مدیریت شهری تهران تاثیرگذار باشد زیرا مسجدجامعی با دولت بسیار هماهنگ‌ بود و این موضوع بسیار مهم و مثبت است.

در همین حال شورای شهر تهران قرار است هفته آینده مهمترین موضوع در دستور کار خود یعنی انتخاب شهردار پایتخت را بررسی کند.

در حال حاضر محسن هاشمی، مدیرعامل پیشین مترو تهران و محمد باقر قالیباف، شهردار تهران، از نامزدهای اصلی تصدی این پست هستند.

اصلاح طلبان گفته‌اند که از نامزدی محسن هاشمی حمایت می‌کنند ولی اصولگرایان در این زمینه دچار تفرقه شده‌اند. انتظار می‌رود که بار دیگر رای ورزشکاران عضو شورای شهر تعیین‌کننده باشد.

براساس گزارش‌ها در جلسه روز گذشته شورای شهر تهران، احمد حکیمی‌پور تذکر داد که «بر اساس قانون باید برای شهرداری تهران فعلا سرپرست تعیین شود که در پاسخ، مسجدجامعی گفت: این موضوع در دوره‌های قبل هم مطرح بود ولی شهردار سندی را امضا نمی‌کرد و قطعاً همین است.»

مسجدجامعی افزود: «برخی دیگر از اعضای شورا هم این موضوع را مطرح کردند و قرار شد جلسه بعدی شورا روز یکشنبه برگزار شده و در این موارد مشورت کنند».

شورای شهر تهران ۳۱ عضو دارد که ۱۴ نفر از آنها اصلاح طلب و ۱۳ نفر اصولگرا هستند. چهار نفر باقیمانده قهرمانان پیشین ورزشی هستند. بر اساس گزارشی رسانه‌های ایران، علیرضا دبیر و حسن رضازاده به مهدی چمران رای داده‌اند و هادی ساعی و عباس جدیدی به احمد مسجدجامعی. این گزارش می‌افزاید که رای آقای جدیدی تعیین کننده بود و او که تا چند روز قبل رای خود را چمران اعلام کرده بود در روز رای‌گیری به مسجدجامعی رای داد تا وی به عنوان رییس شورای شهر انتخاب شود.