شنود مکالمه حزب‌الله با ایران، مدرکی در تایید حمله شیمیایی توسط بشار اسد

جان کری، و چاک هیگل، وزیران خارجه و دفاع آمریکا در جلسه کمیته روابط خارجی مجلس سنا گفتند تردیدی نیست که رژیم اسد با سلاح شیمیایی به مردمش حمله کرده است و سکوت در برابر آن به اعتبار آمریکا لطمه می زند. آنها تاکید کردند که اوباما نمی خواهد وارد جنگ با سوریه شود بلکه تنها می خواهد توانایی سلاح های شیمیایی بشار اسد را از بین ببرد و به جهان بگوید که کاربرد آن بی پاسخ نمی ماند. وزیران خارجه و دفاع آمریکا همچنین به روسیه، ایران، حزب‌الله و کره شمالی اشاره کردند و گفتند که این حکومت‌ها نشسته‌اند تا ببینند که آمریکا هیچ کاری نخواهد کرد. جان کری و چاک هیگل تاکید کردند که مساله امنیت ملی آمریکا و رابطه با متحدانش در منطقه‌ای حساس مطرح است و سکوت دراین زمینه باعث خواهد شد تا سایرحکومت ها یا گروه های تروریستی نیز به فکر استفاده از سلاح های شیمیایی بیافتند. در همین حال سازمان اطلاعاتی آلمان از شنود مکالمه تلفنی میان حزب‌الله لبنان و سفارت ایران، در تأیید نقش بشار اسد در حمله شیمیایی اخیر دمشق خبر داده است.

سازمان اطلاعاتی آلمان از شنود مکالمه تلفنی میان حزب‌الله لبنان و سفارت ایران، در تأیید نقش بشار اسد در حمله شیمیایی اخیر دمشق خبر داده است.

به گزارش صدای آلمان، گرهارد شیندلر، رییس سازمان اطلاعات برون مرزی ‌آلمان، سند تاکنون ناشناخته‌ی دیگری را درباره حملات شیمیایی اخیر سوریه ارائه کرده است.

به گفته وی، سازمان اطلاعاتی آلمان گفتگوی “یک نماینده عالی‌رتبه حزب‌الله لبنان با سفارت ایران” در بیروت را شنود کرده است.

بر این اساس، مقام حزب‌الله در این گفتگوی تلفنی به کاربست گاز سمی اعتراف کرده است.

مقام‌عالی‌رتبه‌ حزب‌الله به طرف ایرانی گفته است که بشار اسد اعصابش به هم ریخته و با فرمان حمله شیمیایی خطای بزرگی مرتکب شده است.

اشپیگل‌آنلاین در این زمینه می‌نویسد که اطلاعات برگرفته از شنود مکالمه حزب‌الله و مقام‌های ایرانی توسط سازمان مخفی آلمان می‌تواند پازل اطلاعات سرویس‌های مخفی غربی را تکمیل کند.

در همین حال باراک اوباما، رییس جمهوری آمریکا، می‌گوید اطمینان دارد که در همکاری با کنگره می‌تواند مجوز دخالت نظامی در سوریه را دریافت کند و آمریکا به منظور شکست دادن نیروهای بشار اسد برنامه وسیعتری را برای کمک به شورشیان در دستور کار دارد.

آقای اوباما روز سه شنبه، ۱۲ شهریور ماه، در جریان دیدار با قانونگذاران آمریکایی در کاخ سفید به خبرنگاران گفت که آماده است برای گرفتن مجوز حمله از کنگره در درخواست خود تغییراتی دهد.

وی تصریح کرد برای اینکه پیام روشنی از طریق این مصوبه به حکومت بشار اسد و ایجاد مانع در زمینه استفاده وی از سلاح شیمیایی فرستاده شود، در همراهی با کنگره جدی است و نگرانی‌های نمایندگان را برطرف خواهد کرد.

آقای اوباما گفت من می خواهم مردم آمریکا بدانند که «اینجا عراق و افغانستان نیست».

به گفته رییس جمهوری آمریکا، حمله به سوریه محدود و بازدارنده خواهد بود و قرار است که توانایی‌های رژیم اسد را تضعیف کند.

به گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس، نشست کاخ سفید با حضور رهبران کنگره از هر دو حزب دمکرات و جمهوریخواه برگزار شد.

در همین رابطه، جان بینر، رییس مجلس نمایندگان آمریکا گفته که از درخواست باراک اوباما برای اقدام نظامی علیه سوریه حمایت می‌کند و همکاران جمهوریخواه من نیز باید از آن حمایت کنند.

وی که خود جمهوریخواه است تاکید کرد که باید به استفاده حکومت سوریه از سلاح شیمیایی واکنش نشان داد.

به گفته آقای بینر، تنها ایالات متحده آمریکا است که قابلیت و توانایی متوقف کردن رژیم بشار اسد را دارد و اینکه به دیگران در سراسر جهان هشدار دهد که چنین اقدامی تحمل نخواهد شد.

نانسی پلوسی، رهبر دمکرات‌ها در مجلس نمایندگان نیز روز سه شنبه اظهار داشت که معتقد است کنگره از درخواست اقدام نظامی علیه سوریه حمایت خواهد کرد.

وی به خبرنگاران گفت که آمریکا باید به استفاده از سلاح شیمیایی در سوریه واکنش نشان دهد.

در رویدادی دیگر بان کی مون، دبیرکل سازمان ملل هم گفته است استفاده از زور تنها زمانی مشروع است که برای دفاع از خود بوده یا شورای امنیت سازمان ملل اجازه آن را صادر کند.

دبیرکل سازمان ملل روز سه شنبه، ۱۲ شهریور، این اظهارات را در پاسخ به پرسش خبرنگاران در زمینه مشروعیت اقدام نظامی آمریکا علیه حکومت سوریه به اتهام استفاده از سلاح شیمیایی علیه شهروندانش ابراز کرد.

وی گفت: اگر بازرسان سازمان ملل استفاده از سلاح شیمیایی را در سوریه تایید کنند، شورای امنیت باید متحد شده و دست به اقدام بزند.

شورای امنیت در دو سال و نیم اخیر بر سر بحران سوریه دچار شکاف‌های جدی شده و در حالی که کشورهای غربی خواستار برخورد شدیدتر با حکومت بشار اسد هستند، چین و روسیه به عنوان متحدان رژیم دمشق دو قطعنامه شورای امنیت علیه این کشور را وتو کرده‌اند.

آقای بان تصریح کرد: «اگر استفاده از سلاح شیمیایی توسط هر کسی و تحت هر شرایطی تایید شود، این نقض جدی قوانین بین‌المللی و جنایت جنگی ظالمانه‌ای است».

وی افزود: «هر کسی که مرتکب این عمل شده باید پای میز محاکمه آورده شده و چنین اقدامی قابل بخشش نیست».

دبیرکل سازمان ملل از شورای امنیت خواست تا تلاش‌هایش برای یافتن مسیرهای دیپلماتیک به منظور حل بحران سوریه را بیشتر کند.

به گفته وی، شورای امنیت موظف است که از بن بست فعلی فراتر برود و جایگاه رهبری خود را به دست بیاورد.

آقای بان تصریح کرد: «فارغ از اینکه چه کسی عامل بحران اخیر است، این موضوع باید جامعه بین‌المللی را بیدار کند. ما باید به سبعیت علیه مردم سوریه پایان دهیم.»

بحران سوریه که دو سال و نیم است ادامه دارد یکصد هزار کشته بر جای گذاشته و بیش از دو میلیون سوری را در کشورهای همسایه آواره کرده است. پنج میلیون نفر نیز در داخل این کشور آواره شده‌اند. حمله شیمیایی روز ۲۱ اوت به حومه دمشق بار دیگر بحران سوریه را در صدر اخبار قرار داد و ایالات متحده و متحدان غربی‌اش اعلام کردند که مطمئن هستند حکومت بشار اسد پشت سر این حمله قرار دارد، اما حکومت سوریه و ایران که از حامیان اصلی رژیم بشار اسد است، انجام این حمله را به شورشیان نسبت داده‌اند. همچنین بشار اسد، رییس جمهوری سوریه نسبت به هر گونه اقدام نظامی جامعه جهانی علیه دمشق هشدار داده و گفته است که چنین اقدامی می‌تواند به گسترش تنش در خاورمیانه دامن زند.