اخبار روزانه چهارشنبه 13 شهریور

با سلام ، با ما همراه باشید با خبرهای امروز سیزدهم شهریور 1392 ، برابر با چهرم سپتامبر 2013، میزبانان امروز شما در اتاق خبر امروز فریبا شیرازی ، مسعود جدی و مهران میرزایی خواهند بود. در ابتدا نگاهی به سر خط خبرها :

اجلاس رسمی مجلس خبرگان رهبری ایران، روز گذشته با سخنرانی محمدرضا مهدوی‌کنی، رییس این مجلس افتتاح شد. در روز افتتاح این اجلاس دو روزه، تابوت های حامل پیکر شش نفر از کشته شدگان جنگ ایران و عراق، در صحن مجلس قرار گرفته بود. محمدرضا مهدوی کنی٬ رییس مجلس خبرگان طی سخنانی در این اجلاس، ضمن آنکه به طور تلویحی گفت، در انتخابات ریاست جمهوری سال ۹۲ به حسن روحانی رای نداده، پیروزی روحانی را تبریک گفت. آقای کنی در ادامه سخنان خود به اظهارات علی خامنه‌ای استناد کرد و افزود که حکم «تنفیذ» رییس جمهور مطلق نیست، و تقاضای محافظه‌کاران از روحانی هم، مشروط است.

واکنشها نسبت به اظهارات منسوب به اکبر هاشمی رفسنجانی، مبنی بر اینکه دولت سوریه، مسئول حمله شیمیایی به مردم این کشور است، هم چنان ادامه دارد.
امروز چهارشنبه علیرضا زاکانی٬ نماینده مجلس، در نطق میان دستور خود، اظهارات رفسنجانی را خطرناک خواند، و از وزارت اطلاعات خواست موضوع را مورد بررسی قرار دهد.
زاکانی در اظهاراتی کنایه‌آمیز، خطاب به رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت: بهتر است اگر آقای هاشمی مدارکی در این خصوص دارند، در اختیار اوباما قرار دهند، تا از سردرگمی بیرون آمده و بتواند به سوریه حمله کند.
وی افزود، این اقدام هاشمی «حتما اسباب تشکر» آمریکا و اوباما را در پی خواهد داشت.
وبسایت محلی (بَلاغ)، در روزهای گذشته، خبر و فایل صوتی را منتشر کرده، و مدعی شده آقای هاشمی، دولت سوریه را عامل استفاده از سلاح شیمیایی علیه مردم این کشور معرفی کرده است.

حسین سلامی٬ جانشین فرماندهی کل سپاه پاسداران می‌گوید: جمهوری اسلامی در صورت حمله نظامی به سوریه، بر اساس تجربه‌های خود پاسخ‌های میدانی و روشنی خواهد داشت.
سلامی روز گذشته، در همایشی تحت عنوان (سوریه سنگر مقاومت)، منطقه خاورمیانه را به باتلاق و آتش‌فشان تشبیه کرد، که اگر این آتشفشان فعال شود قابل کنترل و مهار نیست.
وی همچنین به دولت امریکا هشدار داد که مرتکب اشتباه نشود، و گفت: آیا کسی می‌تواند تضمین کند تجاوز به سوریه تنها محدود به این کشور می‌ماند؟
اظهارات سلامی در شرایطی مطرح شد، که بخشی از نیروهای نظامی جمهوری اسلامی در حال حاضر، در سوریه حضور میدانی دارند و مشغول جنگ به نفع بشار اسد هستند.

عدنان‌حسن محمود، سفیر سوریه در تهران گفته است که حمله آمریکا به کشورش دور نیست.
آقای محمود به ایرنا، خبرگزاری رسمی جمهوری اسلامی گفت: با توجه به تهدیدهای آمریکا علیه سوریه، که از بیش از یک سال پیش آغاز شده است، این تجاوز را دور نمی بینیم.
سفیر سوریه در تهران، با اشاره به اتهام استفاده از سلاح شیمیایی توسط دولت سوریه، علیه شهروندانش گفت: این ادعا و بهانه جویی‌ها، پس از آن مطرح شد که ارتش سوریه، به پیروزی های راهبردی علیه گروه های تروریستی تکفیری، تحت حمایت آمریکا و همدستانش دست یافت.

پوتین رئیس جمهور روسیه اعلام کرد، در صورت اثبات استفاده سلاح شیمیایی توسط نظام سوریه، ممکن است با حمله به این کشور موافقت کند.
رییس جمهور روسیه افزود: “فعلا حتی در مورد اینکه چه رویدادی در سوریه رخ داده، اطلاعات دقیق وجود ندارد، و به این دلیل لازم است همه چیز با دقت بررسی شود.”
این در حالی است که مقامات و سازمان های اطلاعاتی غرب می گویند شواهد غیرقابل انکاری در دست دارند که نشان می دهد حمله شیمیایی در حومه دمشق توسط رژیم اسد صورت گرفته است.

ژنرال جک کین، معاون اسبق ستاد نیروی زمینی ایالات متحده می‌گوید: ابعاد حمله احتمالی آمریکا به سوریه، ممکن است بیش از آن چیزی باشد که تاکنون گفته شده است.
ژنرال جک کین، با سناتورهای جمهوری‌خواهی که در جریان برنامه‌های کاخ سفید قرار گرفته‌اند صحبت کرده و می‌گوید، به این سناتورها اطمینان داده شده است که باراک اوباما قصد دارد، ضربه‌ای چشمگیر، به توان نظامی نیروهای بشار اسد بزند.
معاون اسبق ستاد نیروی زمینی آمریکا، همچنین گفته است که آمریکا، برنامه‌هایی برای پشتیبانی گسترده‌ تر از شورشیان مخالف اسد دارد.
مقام‌های آمریکایی تاکنون اعلام کرده‌اند که، اقدام نظامی‌شان علیه سوریه، تنها شامل حملات هوایی محدود است، که امکان استفاده از تسلیحات شیمیایی از حکومت سوریه را بگیرد.

در کنفرانس خبری مشترک با رئیس جمهوری آلمان در پاریس، (فرانسوا اولاند)، رئیس‌جمهوری فرانسه، خواستار اتخاذ موضع واحد اتحادیه اروپا در مورد سوریه شد.
وی تاکید کرد که اگر کنگره آمریکا، به طرح رئیس جمهوری این کشور رأی منفی دهد، فرانسه با حمایت از مخالفان سوری .به مسئولیت خود عمل می‌کند.
وی در عین حال تاکید کرده است که کشورش به تنهایی علیه سوریه دست به اقدام نظامی نخواهد زد.
پارلمان فرانسه امروز – چهارشنبه – برای بررسی وضعیت سوریه جلسه‌ فوق‌العاده برگزار می‌کند.

جان کری، و چاک هیگل، وزیران خارجه و دفاع آمریکا، در جلسه کمیته روابط خارجی مجلس سنا گفتند: تردیدی نیست که رژیم اسد با سلاح شیمیایی به مردمش حمله کرده است، و سکوت در برابر آن به اعتبار آمریکا لطمه می زند. آنها تاکید کردند که اوباما نمی خواهد وارد جنگ با سوریه شود، بلکه تنها می خواهد، توانایی سلاح های شیمیایی بشار اسد را از بین ببرد، و به جهان بگوید که کاربرد آن بی پاسخ نمی ماند. وزیران خارجه و دفاع آمریکا همچنین به روسیه، ایران، حزب‌الله و کره شمالی اشاره کردند و گفتند که، این حکومت‌ها نشسته‌اند تا ببینند که آمریکا هیچ کاری نخواهد کرد. در همین حال سازمان اطلاعاتی آلمان از شنود مکالمه تلفنی میان حزب‌الله لبنان، و سفارت ایران، در تأیید نقش بشار اسد در حمله شیمیایی اخیر دمشق خبر داده است.

یک مقام وزارت اطلاعات ایران می‌گوید، در این کشور ۵۰ فرقه جدید شناسایی شده است.
به گزارش خبرگزاری فارس، این مقام اطلاعاتی که نامش فاش نشده، در همایش (موقوفات، بقاع متبرکه، امنیت) گفته است: برخی از این فرقه‌ها در داخل کشور ایجاد شده‌اند، که با نفوذ به برخی دستگاه‌ها، قصد ضربه به نظام را داشتند.
به گفته وی، فرقه‌های نوظهور و دروغین، با تهاجم فرهنگی قصد دور کردن جوانان از اعتقاداتشان را دارند که باید از این نظر مراقب بود.

محسن هاشمی که یکی از کاندیداهای شهرداری تهران است می‌گوید: آمارهای اعلام شده از سوی شهردار وقت نادرست است، و اقدامات اخیر قالیباف نمایشی بوده.
محسن هاشمی همچنین می‌گوید، از زمانی که او از متروی تهران به دلیل (بهانه‌گیری‌های دولت وقت، جهت ندادن ۲ هزار میلیارد تومان بودجه مصوب مجلس به قطار شهری)، کناره‌گیری کرد، تنها نزدیک به ۳ کیلومتر مترو، به معنی واقعی کلمه به خطوط ریلی قطار شهری تهران اضافه شده، که آنهم به دلیل نداشتن ایستگاه درست و درمان، مسافرگیری چندانی نمی‌کند.
هاشمی همچنین با اعلام نقطه نظرات خود درباره شهرداری آینده تهران قول داد، نگرانی‌هایی که از بابت حضور شهردار آینده، در رقابت‌های ریاست‌جمهوری سال ۹۶ وجود دارد را از بین ببرد.

جعفر توفیقی، سرپرست وزارت علوم، در گفتگو با روزنامه بهار گفت: فکر می‌کنم با تزریق نگرش اعتدال و میانه‌ روی به جمع دانشجویی، بخش مهمی از مشکلات دانشجویان حل شود.
به گزارش خبرگزاری کار ایران، آقای توفیقی افزود: باید بعضی رفتارهای مدیریتی افراطی که استاد و دانشجو را آزار می‌دهد، اصلاح شود.
توفیقی تصریح کرد: وزارت علوم و دانشگاه‌ها باید به گونه‌ای برخورد کنند که، درها روی مردم باز باشد تا هرکسی، چه هیات علمی برای بازنشستگی، و چه دانشجو برای ستاره‌ دار شدن، که احساس می‌کند در این سالها حقی از او ضایع شده است، مراجعه کند و مسائل و مشکلات را بگوید. در واقع مردم باید بدانند که یک سیستم رسیدگی قوی، و اطمینان‌بخش وجود دارد، تا از این طریق و با عملکرد صحیح ما، و رسیدگی دقیقی که به مطالبات هیات علمی و دانشجویان و کارکنان می‌شود، اعتماد برگردد.
سرپرست وزارت علوم در پایان گفت: تلاش می‌کند به هر وسیله‌ای، از کرامت استادان و دانشجویان دفاع کند.

حسن سلیمی، رییس جدید دانشگاه علامه طباطبایی تهران گفت: یکی از برنامه‌هایش ایجاد یک فضای آرام و با نشاط به لحاظ سیاسی، و اجتماعی در این دانشگاه است.
سلیمی در گفتگو با روزنامه شرق افزود، توسعه علمی و فرهنگی دانشگاه علامه از دیگر برنامه‌هایش خواهد بود.
وی گفته است، برنامه‌هایی را که در این دانشگاه بر اساس قانون انجام شده، ادامه می‌دهد اما در برابر سایر موارد تصمیم‌گیری خواهد کرد.
رییس جدید دانشگاه علامه، درباره حضور صدرالدین شریعتی، رییس برکنارشده این دانشگاه نیز گفته است: آقای دکتر به هر حال استاد دانشگاه هستند، و درباره سمت‌ شان باید با ایشان صحبت کنیم.
دانشگاه علامه بزرگترین دانشگاه علوم انسانی در ایران بشمار می‌آید.

شورای شهر تهران، روز سه شنبه، ۱۲ شهریور ماه، در نخستین جلسه دوره جدید خود، احمد مسجدجامعی را به ریاست خود انتخاب کرد، و به ده سال حاکمیت اصولگرایان بر این شورا پایان داد. براساس گزارش رسانه‌های ایران، آقای مسجدجامعی، با اختلاف یک رای نسبت به مهدی چمران، رییس پیشین این شورا، به این مقام انتخاب شد.

معاون وزیر کار ایران، با ارائه جزئیات برنامه اشتغال ۱۰۰ روزه، و یکساله دولت حسن روحانی گفت: با طرح‌های موجود می‌توان حدود ۶۰۰ تا ۷۰۰ هزار شغل ایجاد کرد.
علی‌اکبر لبافی، این موضوع را در گفتگو با خبرگزاری فارس بیان کرد، و در مورد برنامه ۱۰۰ روزه وزارت کار افزود: می‌توان با یک مصوبه و بخشنامه مشکلات را حل کرد و به نتایج نهایی نزدیک شد.
معاون کارآفرینی وزارت کار، همچنین با اظهار اینکه «۵۰ هزار بنگاه با ظرفیت خالی و نیمه‌تمام شناسایی شده است» خبر داد که، رویکردهای جدید در کشور در بخش دولتی و خصوصی این است که، ظرفیت‌های موجود و خالی بنگاه‌های کنونی تکمیل و افزایش یابد.

دولت حسن روحانی، روز سه شنبه، با ارائه لایحه اصلاح قانون بودجه امسال به مجلس، خواستار کاهش سقف بودجه، از ۲۱۰ هزارمیلیارد تومان، به ۱۵۰ ﻫﺰار ﻣﯿﻠﯿﺎرد ﺗﻮﻣﺎن شد.
این طرح به‌شکل دو فوریتی به مجلس داده شد، اما فوریت آن به تصویب نرسید، و بصورت عادی در کمیسیون برنامه و بودجه بررسی خواهد شد.
محمد باقر نوبخت، معاون برنامه ریزی رییس جمهوری، هنگام ارائه این لایحه گفت: با توجه به شرایط اقتصادی کشور، منابع پیش بینی شده در قانون بودجه سال ۹۲، که قبلا به تصویب مجلس رسیده، قابل تحقق نیست و دولت در پایان سال ناچار خواهد شد، یا از بانک مرکزی استقراض کند، یا به شیوه های دیگر، پول ایران را زیر فشار بگذارد که به تورم دامن خواهد زد.

مصطفی احمدی، رئیس اتحادیه خشكبار، در گفتگو با خبرنگار ایلنا، با بیان اینكه هم‌اكنون تقاضای خرید خشكبار به شدت كاهش یافته است، اظهار داشت: حوزه صادرات خشكبار نیز از ابتدای امسال با سیر نزولی مواجه شد، كشورهای عربی به خصوص عراقی‌ها، استقبالی از خشكبار ما نكردند، و حتی برای عید فطر هم، رغبتی برای خرید نداشتند و نسبت به سال گذشته تقاضای خریدشان به یك سوم تقلیل یافت.

در ادامه‌ فاش شدن اقدامات غیرقانونی دولت احمدی‌نژاد در دولت جدید؛ یک نماینده مجلس، از چاپ ۲۶ هزار میلیارد تومان اسکناس بدون پشتوانه برای مسکن مهر، توسط دولت پیشین خبر داد و گفت: این اقدام باعث تورم ۵۰ درصدی در کشور شده است. توجه شما را به گزارشی در این زمینه جلب می کنیم، پس از آن مهران میرزائی با شما خواهد بود در ادامه خبرها

پس از آنکه ده‌ها تن از ساکنان اردوگاه اشرف، در حمله‌ای در روز یکشنبه هفته جاری کشته شدند، قرار شد یک تیم از بازرسان سازمان ملل متحد، از این اردوگاه بازدید کند.
اِلینا نَبعَه، سخنگوی کمک رسانی سازمان ملل متحد در عراق گفت: تیم بازرسان سازمان ملل، روز دوشنبه از اردوگاه اشرف بازدید کرده، و هیات تحقیقاتی آن، اجساد ۵۲ تن از اعضای سازمان مجاهدین خلق، در اردوگاه اشرف را دیده اند که به سر اکثر آنها شلیک شده، و دست های عده ای از آنها نیز بسته بود. سازمان ملل این واقعه را (جنایتکارانه) خوانده، و از دولت عراق خواسته است فورا تحقیقات بی طرفانه، و شفافی را در این زمینه انجام دهد.
—–
عدلی منصور، رئیس جمهوری موقت مصر، در گفتگو با تلویزیون رسمی این کشور، گفت: اعلام حالت فوق‌العاده، مخصوصاً برای فردی چون او، که قاضی بوده، کار ساده‌ای نبود.
وی تاکید کرد که اوضاع امنیتی در این کشور، شاهد بهبود است و اگر این وضع ادامه پیدا کند، بعید است که حالت فوق‌العاده تمدید شود.
رئیس جمهور مؤقت مصر، تصریح کرد که هیچ نیروئی نمی‌تواند عقربه‌های ساعت را به عقب برگرداند؛ نه به دوران نظام سابق، و نه به دوران نظام اسبق.
وی به قربانیان درگیری‌ها در این کشور اشاره كرده و تاكید کرد که، طی ۳۰ ماه گذشته، ۱۱۱ تن از نیروهای ارتش، و ۳۴۶ تن از نیروهای پلیس، جان خود را از دست دادند.
—–

یک دادگاه نظامی در مصر، ۱۱ عضو اخوان المسلمین را به حبس ابد محکوم کرد.
به گزارش خبرگزاری فرانسه، این ۱۱ نفر، متهم به خشونت علیه نظامیان ماه گذشته در سوئز، بودند.
این نخستین محاکمه اعضای اخوان المسلمین پس از برکناری محمد مرسی، از سمت ریاست جمهوری مصر، در سوم ژوئیه، و بازداشت وی است.
محاکمه ۶۴ تن از اعضا و هواداران اخوان المسلمین در دادگاه نظامی سوئز، از ۲۴ اوت آغاز شد، و ۴۵ متهم دیگر به پنج سال زندان محکوم، و هشت نفر نیز تبرئه شدند.
—–
حمله هوایی ارتش مصر در صحرای سینا، به کشته شدن ۸ نفر از مخالفان مسلح، و مجروح شدن ۱۵ تن انجامید.
به گزارش خبرگزاری فرانسه این حملات، در نزدیکی گذرگاه (رفح)، در نزدیکی نوار غزه، علیه ستیزه جویانی انجام شده است که، در این مکان مخفی شده اند.
در هفته‌های گذشته، و در پی برکناری محمد مرسی از ریاست جمهوری مصر، صحرای سینا شاهد درگیری‌های متعددی میان ستیزه‌جویان، و ارتش مصر بوده است.
در ماه گذشته میلادی، ستیزه جویان، ۲۵ تن از ماموران امنیتی مصر را، در رفح کشتند.

حسین العباسی، دبیرکل اتحادیه تونس، که برای حل بحران سیاسی در این كشور، میان دولت و مخالفان، میانجیگری می‌کند، پس از برگزاری نشستی با رهبران ائتلاف حاکم، به رهبری حزب اسلام گرای(النهضه)، گفت: این ائتلاف برای حل بحران سیاسی حاکم بر کشور، پیشنهاد داد، پس از آغاز گفتگوهای ملی با مخالفان، دولت را منحل می‌کند.
العباسی افزود، ائتلاف حاکم، چهار هفته پس از آغاز گفتگوهای ملی با مخالفان را، برای انحلال دولت مشخص کرد.
در همین حال العباسی تاکید کرد که به زودی، با مخالفان دیدار می‌کند، تا پیشنهادِ ائتلافِ حاکم را، با آن‌ها مطرح کند.

بنا بر گزارش‌ها، ژاپن در صدد ساخت یک دیوارِ یخی، در زیر نیروگاه هسته‌ای فوکوشیماست، تا از پراکنده شدن مواد رادیواکتیو جلوگیری کند.
براساس این گزارش، این دیوار یخی می‌تواند از تماسِ آبِ آلوده به مواد رادیواکتیو، با آب‌های زیرمینی، جلوگیری کند.
تِپکو، شرکتی که مدیریت نیروگاه هسته‌ای فوکوشیما را بر عهده دارد، اعلام کرد که روزانه، سیصد تن آب زیرزمینی‌ای که اندکی آلوده به رادیواکتیو است، وارد دریا می شود.
نیروگاه هسته‌ای فوکوشیما، در سال ۲۰۱۱ میلادی، در پی زمین‌لرزه و سونامی، خسارت فراوانی متحمل شد.

بدنبال اعتصاب بزرگ ده‌ها هزار کارگر معادن طلا، در آفریقای جنوبی، روز گذشته، رییس جمهور این کشور از کارگران خواست اعتصاب نکنند.
به گزارش خبرگزاری رویترز، جاکوب زوما، رییس جمهوری آفریقای جنوبی، از اتحادیه‌های کارگری خواسته تا کار خود را ادامه داده، و دست به اعتصاب نزنند و وارد گفتگو شوند.
این اعتصاب پس از آن شکل می گیرد که گفتگوی بین اتحادیه‌ها، و شرکت‌ها در راستای افزایش دستمزد کارگران، شکست خورد.
به گزارش خبرگزاری رویترز، از سال گذشته که درگیری‌ها در این زمینه در آفریقای جنوبی آغاز شد، تا کنون بیش از ۵۰ نفر کشته شده اند.

تحریریه سیاسی تلویزیون ایران فردا