اخبار روزانه دوشنبه یازدهم شهریور

با سلام ، با ما همراه باشید با خبرهای امروز یازدهم شهریور 1392 ، برابر با دوم سپتامبر 2013، در ابتدا نگاهی به سر خط خبرها 

اکبر هاشمی رفسنجانی، رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام، گفت: مردم سوریه از طرف حکومتِ خودشان مورد حمله شیمیایی واقع شده‌اند و حالا باید منتظر حمله خارجی هم باشند.

هاشمی بحران سوریه را نگرانی اصلی منطقه و ایران دانست و افزود: اکنون آمریکا، جهان غرب با همراهی برخی از کشورهای عربی تقریبا شیپور جنگ در سوریه را به صدا درآوردند که خدا به مردم سوریه رحم کند.
این نخستین بار است که یک مقام رسمی در ایران، رژیم بشار اسد را مسوول حمله شیمیائی به مردم این کشور معرفی می کند. با این حال خبرگزاری ایلنا که سخنان هاشمی رفسنجانی را مخابره کرد، ساعتی پس از انتشار آن، کلمه «حکومت خودشان» را، از متن خبر حذف کرده است. هم چنین سخنگوی وزارت امور خارجه درباره این اظهارات، گفت: اظهارات رییس‌ مجمع تشخیص مصلحت نظام تحریف شده و از سوی دفتر ایشان نیز تکذیب شده است. سخنان هاشمی با بازتاب وسیع بین المللی مواجه شده است.

احمد جنتي، دبير شورای نگهبان، يكشنبه شب، با بيان اينكه سوريه يعنی ايران، حزب الله و مقاومت، گفت: به همين دليل دشمنان اسلام دست به دست هم داده اند تا اين كشور را از پای درآورند و برای براندازی آن نقشه های شوم می كشند.
دبير شورای نگهبان بيان كرد: اگر دشمن در سوريه به اهداف شوم خود برسد، حزب الله و ايران را در اهداف بعدی خود قرار می دهد ولی قطعا بداند اين آرزو را به گور خواهد برد.
در ادامه‌ بحران سوریه، و پس از آنکه باراک اوباما، رییس جمهور آمریکا، حمله به سوریه را منوط به تصمیم کنگره کرد، جان کری، وزیر امور خارجه آمریکا هم، روز گذشته گفت، ایالات متحده اسناد و مدارکی در اختیار دارد که نشان می‌دهد از گاز «سارین» در سوریه استفاده شده است. در همین حال بشار اسد، رییس جمهوری سوریه، با رد این ادعا گفت که سوریه قادر به مقابله با هرگونه تهاجم خارجی است. از سوی دیگر ائتلاف اصلی گروه‌های مخالف حکومت سوریه هم می‌گوید تصمیم باراک اوباما، رییس جمهور آمریکا که اقدام نظامی علیه سوریه را به تاخیر انداخته است، باعث «جسورتر شدن» نیروهای هوادار بشار اسد خواهد شد.
جعفر توفیقی، سرپرست وزارت علوم ایران وعده داده که در سال تحصیلی پیش‌رو، هیچ دانشجویی در ایران به دلیل شائبه‌های سلیقه‌ای و سیاسی از تحصیل محروم نخواهد شد.
توفیقی در مصاحبه با روزنامه شرق، با تاکید بر اینکه امسال دانشجوی ستاره‌دار نخواهیم داشت، گفت: ضرورت ایجاد فضای باز سیاسی در دانشگاه‌ها برای ما نکته مهمی است، باید آرامشی که زمینه فعالیت‌های علمی است در دانشگاه‌ها وجود داشته باشد.
سرپرست وزارت علوم همچنین در پاسخ به سوالی درباره استادان دانشگاهی که در هشت سال گذشته حق‌شان ضایع شده، گفت که این وزارتخانه در حال رسیدگی به وضعیت استادانی است که تصور می‌کردند به‌دلیل مسایل سیاسی یا باورهایشان بازنشسته شده‌اند.
از سال ۱۳۸۵ همزمان با روی کار آمدن محمود احمدی‌نژاد، شماری از داوطلبان کنکور کارشناسی ارشد که در کنار نام‌شان ستاره خورده بود، پس از احضار و بازجویی از ادامه تحصیل محروم می‌شدند.

مولانا عبدالحمید، امام جمعه اهل سنت زاهدان خواهان لغو محدودیت‌های قومی، زبانی و مذهبی در استخدام‌ها و واگذاری مسئولیت‌ها شد.
به گزارش وب‌سایت سنی‌آنلاین، وی ابراز امیدواری کرد که این محدودیت‌ها در دولت جدید ایران کنار گذاشته شود.
مولاناعبدالحمید گفت: ما امید داریم دولت جدید بتواند در اجرای عدالت و به کارگیری توانمندان و شایستگان بدون در نظر گرفتن قومیت، مذهب، زبان و موقعیت جغرافیایی موفق عمل کرده و مردم را به آینده نظام و مملکت بیشتر امیدوار کند.

خبرگزاری فارس از آزادی شش اسلواکی، دستگیر شده در اصفهان خبر داد و اعلام کرد، این افراد به سفارت اسلواکی در تهران تحویل داده شدند، و تحقیقات درباره دو نفر دیگر همچنان ادامه دارد.
این خبرگزاری روز یکشنبه (۱۰ شهریور) نوشت: این افراد پس از تحقیقات و به تشخیص مراجع ذیصلاح آزاد شده‌اند.
پیشتر عباس عراقچی٬ سخنگوی سابق وزارت امور خارجه، خبر بازداشت اتباع اسلواکی را به دلیل رفتار نامتعارف، و به همراه داشتن تجهیزات نامتعارف، تأیید کرده بود.
اوایل خرداد ماه سال جاری، هشت تن از اتباع اسلواکی، که به عنوان توریست ورزشی به ایران سفر کرده بودند، به اتهام نقض قوانین جمهوری اسلامی بازداشت شده بودند

فدراسیون بین المللی جامعه‌های حقوق بشر در ایران از خودداری جمهوری اسلامی از دادن ویزا به احمد شهید، گزارشگر ویژه سازمان ملل در امور حقوق بشر ایران، ابراز تاسف کرد.
این فدراسیون می گوید سخنان اخیر برخی مقام های ارشد ایران که تاکید کرده اند به احمد شهید ویزا داده نخواهد شد، نشان می دهد که ظاهرا دولت جدید ایران قصد دارد در این مورد به سیاست گذشته ادامه دهد.
در بیانیه فدارسیون بین المللی جامعه های دفاع از حقوق بشر آمده است که مجمع عمومی سازمان ملل شصت و هشتمین اجلاس خود را ظرف چند هفته آینده آغاز می کند و احمد شهید باید گزارش تازه خود را ارائه دهد و در صورت ادامه همکاری نکردن ایران، او به هرحال گزارش خود را با منابعی که به آنها دسترسی دارد، تهیه خواهد کرد.
ایران گزارش های احمد شهید را «سیاسی و مغرضانه» می خواند و به او اجازه‌ی سفر به ایران را نمی‌دهد.

شماری از خانواده‌های افرادی که برای جرائم مرتبط با مواد مخدر به اعدام محکوم شده‌اند، روز یکشنبه، دهم شهریور ماه برای سومین بار در برابر مجلس شورای اسلامی تجمع کردند.
به گزارش خبرگزاری کار ایران، تجمع‌کنندگان خواهان آن بودند که این محکومین مورد «عفو و بخشش» قرار گیرند.
پیش از نیز در ۳۱ مرداد ماه جاری شماری از خانواده‌های زندانیان مواد مخدر با تجمع مقابل مجلس ایران خواهان توقف اعدام فروشندگان «مواد مخدر خرده‌ پا» شده بودند.
بر اساس قوانین ایران فروشندگان مواد مخدر به اعدام محکوم می‌شوند.
به‌دنبال درگیری‌های روز گذشته در کمپ اشرف که منجر به کشته و زخمی شدن ده‌ها تن از اعضای سازمان مجاهدین خلق ایران شد، سپاه پاسداران ایران در بیانیه‌ای با ابراز خوشحالی از این حمله، عاملان آن را فرزندان «مجاهدان شهید عراقی» نامیده و گفته است که در این حمله حدود ۷۰ نفر از اعضای سازمان مجاهدین خلق کشته شده‌اند. سپاه پاسداران همچنین گفته که کشته شدن اعضای سازمان مجاهدین خلق در سالگرد سوءقصد به جان محمد جواد باهنر و محمدعلی رجایی، نخست‌وزیر و رییس‌جمهور اسبق جمهوری اسلامی، «انتقام الهی» است.
مرکز آمار ایران از افزایش نرخ تورم در ۱۲ ماه منتهی به مردادماه سال جاری به ۳۵.۱ درصد خبر داد.
به گزارش خبرگزاری مهر، مرکز آمار ایران، نرخ تورم نقطه به نقطه (ماهانه) را در مرداد ماه ۳۸.۴ درصد ثبت کرده است.
غلامعلی جعفرزاده ایمن‌آبادی٬ عضو هیات رییسه کمیته تحقیق و تفحص از بنیاد شهید از اختلاس ۱۷۰ میلیارد تومانی در این بنیاد خبر داد و گفت این مبلغ از ایران خارج شده است.
آقای ایمن‌آبادی روز هشتم شهریور به سایت «افکار نیوز» گفته که علی رغم برخی ادعا‌ها مبنی بر بازگشت سرمایه از دست رفته بنیاد شهید٬ این پول قابل برگشت به کشور نیست.
این در حالی است که پیش‌تر برخی مسئولان بنیاد شهید اعلام کرده بودند این مبلغ از ایران خارج نشده و متهمان این پرونده نیز ممنوع‌الخروج شده‌اند.
آقای ایمن‌آبادی چهارم شهریور ماه نیز اعلام کرده که در این پرونده اختلاس٬ بسیاری از مدیران بنیاد شهید نیر دست داشته‌اند.
۱۰ خرداد امسال نمایندگان مجلس با ۱۲۹ رأی موافق، طرح تحقیق و تفحص از «بنیاد شهید و امور ایثارگران» را تصویب کردند.
در حالی‌ که دانشگاه ایرانیان گفته است ۱۶ میلیارد تومانی که به حساب شخصی محمود احمدی‌نژاد و حمید بقایی ریخته شده‌است را پس داده است، دیوان محاسبات می‌گوید این حساب توقیف شده و این افراد امکان دسترسی به این حساب را نداشته‌اند تا بتوانند آن را بازگردانند.
وزیر بهداشت ایران بدهی میلیاردی شرکت‌های بیمه به بیمارستان‌ها و داروخانه‌ها را از دلایل مشکل کمبود دارو عنوان کرده و گفته که این مساله بیمارستان‌ها را با چالش رو به رو کرده است.
حسن قاضی زاده هاشمی، در یک گفتگوی تلویزیونی گفت که شرکت‌های پخش دارو به دلیل بدهی معوقه بیمارستان‌ها و مراکز فروش دارو از پخش دارو خودداری می‌کنند و از طرفی هم شرکت‌های بیمه ۱۹۰۰ میلیارد تومان به بیمارستان‌ها و داروخانه‌ها بدهکار هستند.
در این مصاحبه، آقای قاضی زاده هاشمی گفت که مقداری از مشکلات کمبود دارو نیز به واردات مربوط می‌شود که ناشی از تحریم‌هاست و بخشی از آن هم به تغییر مدیریت‌ها در وزارت بهداشت در دولت دهم و تغییر نرخ ارز مربوط است.
مساله کمبود و گرانی دارو، به ویژه داروهای بیماران خاص در یک سال گذشته مشکلات زیادی را برای بیماران و خانواده‌های آنها ایجاد کرده است.
مدیرعامل جدید شرکت هواپیمایی ایران ایر‌تور، اعلام کرده که بیش از ۶۰ درصد، از ۲۲۰ فروند هواپیمای مسافربری ایران به دلایل فنی و لجستیکی زمین‌گیر هستند.
شرکت هواپیمایی ایران ایر، پیش از این خبر داده بود که تحت تاثیر تحریم‌ها، علاوه بر مشکل تامین سوخت هواپیما، شرکت‌های خارجی نیز، از تعمیر هواپیماهای ایرانی منع شده‌اند و همچنین ایران، بخشی از قطعات هواپیما را، سی درصد گرانتر از قیمت واقعی تهیه می‌کند.
به گزارش رویترز، افراد مسلح اتومبیل حامل، (محمد سالم بَسیندوه) را هنگام بازگشتِ وی از محلِ کار به منزل، مورد حمله قراردادند، اما به وی آسیبی نرسید.
هنوز هیچ گروهی مسؤلیتِ این حمله را برعهده نگرفته است، اما از القاعدهء یمن، که جزئی از شاخه بزرگتر القاعده در شبه جزیره عربستان است، به عنوان مظنون اصلی نام برده شده است.
محمد سالم، از زمستان سال ۲۰۱۱، و پس از کناره گیری علی عبد الله صالح، رئیس جمهوری پیشین از قدرت، ریاست یک کابینه آَشتی ملی را برعهده دارد.
دادستانی مصر شب گذشته اعلام کرد که «محمد مرسی» رئیس‌ جمهوری برکنار شده این کشور، به اتهام «تحریک به خشونت» که در ماه دسامبر گذشته به کشته شدن تعدادی از معترضان منجر شد، محاکمه می‌شود».
خشونت‌های دسامبر سال گذشته میلادی در اطرافِ کاخِ ریاست جمهوری الاتحادیه، رخ داد که بینِ هفت تا ۱۰ کشته و ده‌ها زخمی برجای گذاشت.
مخالفان مرسی در آن زمان به تغییرات و احکامی در قانونِ اساسی اعتراض داشتند که به رئیس‌جمهوری اختیاراتِ گسترده‌ای می‌داد؛ آنچه در ‌‌نهایت به اعتراضاتی گسترده و بحرانی سیاسی و اجتماعی در مصر تبدیل شد.
۱۴ تنِ دیگر که همراه محمد مرسی متهم شده‌اند، مقام‌های ارشدِ اخوان‌المسلمین، اعضایِ دفترِ محمد مرسی، یک خطیب و چهره‌های اسلام‌گرای دیگرند.
مُحب مِمیش، مسؤول ادارهء کانال سوئز می‌گوید، مأموران امنیتی روز شنبه، موفق به خنثی سازی یک اقدامِ تروریستی علیه یک کشتی کانتینربر در این کانال شدند.
به گزارش رویترز، این مقام مصری در بیانیه‌ای اعلام کرد، اقدام یک عنصرِ تروریستی علیه یک کشتی، که با پرچمِ پاناما در حال تردد در کانال سوئز بوده، خنثی شده است.
این مقامِ مصری نوع این حمله را مشخص نکرده، اما منابعِ کشتیرانی به رویترز گفته‌اند که صدای دو انفجار را شنیده‌اند.
کانالِ سوئز در مجاورتِ منطقه صحرای سینا واقع شده، که در ماه‌های اخیر ناآرام بوده است. این کانال، معبر اصلی آمد و شد کشتی‌ها بین اروپا، خاورمیانه، آسیا و شرق آفریقا است.
سازمانِ ملل متحد در گزارشی اعلام کرد، در ماه گذشته، و در جریان خشونت‌های دنباله‌دار در عراق، بیش از ۸۰۰ نفر جان خود را از دست داده‌اند.
این گزارشِ سازمان ملل متحد، که روز یکشنبه منتشر شد، تاکید می کند، اگر چه تعداد کشته شدگان در ماه اوت کمی نسبت به ماه پیشین کاهش یافته، اما خشونت‌ها در عراق همچنان ادامه دارد.
در همین حال یک مقامِ سازمان ملل متحد، به خبرگزاری فرانسه گفته است، از آغاز سال ۲۰۱۳ میلادی، یعنی ۹ ماه پیش، حدودِ پنج هزار غیرنظامی در عراق کشته، و دوازده هزار نفر نیز مجروح شده‌اند.
بیشتر خشونت‌ها در عراق نتیجه درگیری بین نیروهای شیعه و سنی در عراق است.

ملک عبدالله بن عبدالعزیز، پادشاه سعودی طی فرمانی دستور داد، مبلغ 200 میلون دلار، به منظورِ توسعه و گسترش زیرساخت به شهرهای فلسطینی، جهتِ استقامت در برابر حملاتِ اسرائیل، کمک شود.

دکتر منصور بن مُتعِب، وزیر امور شهرداری‏ها و دهداری‏های عربستان، طی سخنانی در افتتاحیه سیزدهمین کنفرانس شهرها و پایتخت‌های کشورهایِ اسلامی، از کمک 200 میلیون دلاری سعودی به فلسطین خبر داد.
سیزدهمین کنفرانس شهرها و پایتخت‌های کشورهای اسلامی، با حضور بسیاری از نمایندگان کشورهای اسلامی در مکه مکرمه برگزار می شود.
تعمیر و نگهداری نیروگاه های برق، تصفیه آب و نیز توسعه بهداشت و تجهیز بیمارستان‌ها، از جمله اهداف کمک 200 میلیون دلاری سعودی به شهرهای فلسطین است.

شرکت دولتی هوا فضا و دفاع اسرائیل اعلام کرد، بزرگترین و پیشرفته ترین ماهواره ارتباطاتی این کشور را به فضا فرستاده است.
به گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس، این ماهواره به نام «ایموس ۴» از یک پایگاه هوائی روسیه در قزاقستان، به مدار زمین فرستاده شده است.
این ماهواره ظرف دو ماه، خدمات دادن به شرکت‌های اینترنتی و ارتباطاتی روسیه و آسیا را آغاز می‌کند.
شرکتی که نیروگاه هسته‌ای فوکوشیما، در ژاپن را مدیریت می کند اعلام کرد، در یکی از مخزن‌های نگهدارنده آب‌های آلوده در این نیروگاه، میزان فزاینده‌ای رادیواکتیو پیدا کرده است.
شرکت ژاپنی ( تِپکو)، روز گذشته اعلام کرد که میزان مواد رادیواکتیو در زیر این مخزن، در حدی است که در صورت تماس با انسان، ‌ظرف ۴ ساعت منجر به مرگ می‌شود.
افزایش بسیار زیاد میزان مواد رادیواکتیو در این مخزن، بنا بر اعلام این شرکت ژاپنی، به دلیل نشت یکی از لوله‌های ارتباطی میان این مخزن و دو مخزن دیگر رخ داده است.
برخی ناظران نگران نشت مواد رادیواکتیو به آب‌های اقیانوس هستند.