بحران هسته‌ای، تهدید آمریکا و واکنش جمهوری اسلامی

با آنکه جلسه مجمع شورای حکام علیرغم عدم توافق در تهران میان آژانس بین المللی اتمی و ایران بدون صدور قعطنامه علیه ایران به کار خود پایان داد. در این میان لوئیز بونو نماینده امریکا در جلسه شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی ایران را به عدم همکاری با آژانس متهم و تهدید کرد چنانچه این روند ادامه داشته باشد این شورا برای رسیدگی به بحران جلسه فوق‌العاده تشکیل خواهد داد. نماینده آمریکا گفت که ایران ازفرصت سفر رافائل گروسی، مدیر کل آژانس اتمی به ایران برای حصول پیشرفت جهت حل و فصل مسائل برجسته با آژانس استفاده نکرده است.
وی گفت چنانچه مسئله عدم همکاری ایران در مسائل مختلف از جمله مسائل مطرح ذیل برجام و به خصوص تضمین تداوم اطلاع آژانس از سایت کرج فوراْ رفع نشود، شورا چاره‌ای نخواهد داشت مگر اینکه قبل از پایان سال جاری برای رسیدگی به این بحران، نشست فوق‌العاده تشکیل دهد نماینده آمریکا افزوداین اقدام بر توانایی آژانس برای ارائه ضمانت‌های لازم در خصوص نبود مواد و فعالیت‌های هسته‌ای اعلام‌نشده در ایران اثر منفی می‌گذارد واین شورا مسئولیت دارد از تلاش‌های دبیر کل و دبیرخانه آژانس برای حفظ اثربخشی پادمان‌های بین‌المللی محافظت کند. ما برای اطمینان از اینکه مواد هسته‌ای به سمت مصارف ممنوعه منحرف نمی‌شوند به این پادمان‌ها متکی هستیم.
و ضروری است شورا، روند فعلی تلاش‌های دقیقه نودی ایران برای بر هم زدن اتحاد شورا و جلوگیری از اقدام آن شورا علیه عدم همکاری ادامه‌دار ایران را متوقف کند.
در این میان سرپرست نمایندگی ایران در آژانس در نشست شورای حکام درباره مذاکرات هفته آینده در وین با بیان اینکه مذاکرات باید نتیجه محور باشد، گفت تا زمانی که تحریم‌ها برداشته نشود، انتظار خویشتنداری بیشتر از ایران منطقی نیستوی افزود: خروج مجرمانه آمریکا از برجام، همراه با اتخاذ سیاست رسوای فشار حداکثری و اعمال مجدد تحریم‌ها به منظور تأثیر مستقیم و نامطلوب بر عادی‌سازی روابط تجاری و اقتصادی با ایران، در حالی که جمهوری اسلامی ایران به طور کامل به آن تعهدات پایبند بوده است، هم عدم اجرای اساسی تمامی تعهدات ایالات متحده ذیل برجام و هم نقض آشکار قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت سازمان ملل است. لغو معتبر و مؤثر تحریم‌ها، مبنای اساسی رضایت ایران به التزام به مفاد توافق است و نقض‌های آمریکا، آن بخش‌های توافق را باطل و عملاً بیهوده کرده است.
در این میان کمالوندی سخنگوی سازمان بین المللی انرژی اتمی گفت ما در کرج مواد هسته‎ای نداریم و این مکان مشمول قوانین پادمانی نمی‎ شودوی گفت در کرج سانتریفیوژ تولید می‌شود و با افتخار اعلام می‌کنیم که سانتریفوژ‌های پیشرفته با ظرفیت بالا می‌سازیم و برای این کار هم نیازی نیست تا از نهادی اجازه بگیریم، چون طبق ماده چهار ان.پی.تی این فعالیت‌ها حق ایران است.
به نظر میرسد بحران هسته ای ایران در استانه فصل جدیدی قرار گرفته است که درصورت شکست مذاکرات هفته آینده امکان دارد امریکا خواستار تشکیل جلسه اضطزاری شورای حکام شود . مقامات جمهوری اسلامی هنوز نتوانسته اند یک تصمیم استراتژیک بگیرند و به همین خاطر جامعه ایران در نگرانی و حساسیت به سر میبرد و منتظرند ببینند که این مذاکرات به کجا ختم میشود با سخنان نماینده ایران عملا امکان اینکه منجر به پیدا کردن راه حل دیپلماتیک شود بسیار دشوار است و بعید است امریکا حاضر شود تمام تحریمها را بردارد بدون انکه ایران روند غنی سازی کنونی را کنار بگذارد.