پرویز هم پرکشید

دوست و همکار، هنرمند ارزشمند سینما، تئاتر و تلویزیون بامداد امروز در سن 84 سالگی براثر ایست قلبی در لس آنجلس درگذشت.
پرویز کاردان فعالیت در تلویزیون ایران را به عنوان کارگردان و بازیگر نمایش‌های شبکه سه در سال ۱۳۳۸ آغاز نمود. اولین کارش «سرکار استوار» از سریال‌های طنز قدیمی و طولانی تلویزیون ملی ایران بود که بسیاری از بخش‌های این سریال را خود نوشته و کارگردانی نموده بود، سال‌ها هفته‌ای یکبار مردم را درپای تلویزیون می‌نشاند و پخش تکراری آن دربرنامه‌های نیمروز تابستانی نیز طرفداران فراوانی داشت.
نقش سرکاراستوار را عبدالعلی همایون بازی بازی می‌کرد.
مأمور ژاندارمری روستایی در جای نامعلومی درایران که با نقشه‌های هوشیارانه‌ای که طرح می‌کرد ونام آن را «پولتیک سرکاراستواری» می‌نامید، خلافکاران را در دام می‌انداخت. تیپ‌های ماندگاری در این سریال تلویزیونی خلق شد که بعدها هریک برای خود سوژهٔ سریال‌ها و حتی فیلم‌های سینمایی بسیار شدند.
معروف‌ترین این تیپ‌ها، صمد با بازی پرویز صیاد و کرمعلی‌خان و مرادبرقی با بازی خودش بودند.

بعد از آن کاردان سریال «خانه به دوش» را برمبنای یکی از کاراکترهای سریال سرکار استوار، یعنی «مراد برقی» می‌سازد که در آن سال‌ها میان مردم بشدت گل می‌کند. شب‌هایی که این سریال از تلویزیون پخش می‌شد، خیابان‌های تهران کاملاً خلوت می‌شد. کاردان برای اولین بار از ستار که آن زمان جوانی بی‌سابقه بود برای خواندن شعر موسیقی این سریال استفاده می‌کند و بدین ترتیب است او به عالم هنر معرفی می‌شود.

سریال «اختاپوس» اولین کار مشترک پرویز صیاد و پرویز کاردان کار بعدی او بود. تیپی که برای اولین بار دراین سریال معرفی شد و بعدها به شدت گل کرد، قاطبه با نقش آفرینی زیبای نوذز آزادی بود. کاردان فعالیت سینمایی‌اش با فیلم عمو یادگار به عنوان بازیگر و کارگردان در سال ۱۳۵۰ آغاز می‌کند. فیلم «مراد برقی» و«هفت دخترون» بر اساس سریال «خانه بدوش» را در سال ۱۳۵۳ می‌سازد.

پس از انقلاب و مهاجرت به لس آنجلس فعالیت سینمایی او به‌ناچار متوقف می‌شود ولی کماکان در عرصهٔ تئاتر به فعالیت خود ادامه می‌دهد وبرنامه های هفتگی و گزارشهای دیدنی را نیز برای شبکه‌ی ایران فردا تهیه کرد.
کاردان در کنار همسروفادارش پوری و دخترش شادی وکیل برجسته و حقوقدان سرشناس در آرزوی دیدن خانه پدری خاموش شد.
مدیر و همکاران تلویزیون ایران فردا غیبت کاردان را در جمع خویش، درد سنگینی میدانند که به این آسانی آرام نمی گیرد. درگذشت اورا به پوری و شادی، و دیگر اعضای خانواده، جامعه هنری ایران و سرانجام همه هموطنانی که داغدار او هستند تسلیت میگوئیم.