بازگشت یکی ازعاملان محرومیت فوتبال ایران در مقام مدیرکلی و مشاور وزیر ورزش

کیومرث هاشمی از باند احمدی نژاد به گروه روحانی پیوست! فریدون شیبانی

به گزارش پایگاه خبری وزارت ورزش و جوانان کیومرث هاشمی از سوی سرپرست این وزارتخانه به سمت مشاور وزیر ومدیر کل جدید وزارتی برگزیده شد. پس از ناکامی تیم ملی فوتبال ایران در جام جهانی ۲۰۰۶ آلمان، محمد علی آبادی (رییس وقت تربیت بدنی) برای تسویه حساب با محمد دادگان به طور غیرقانونی او را از ریاست فدراسیون فوتبال برکنار کرد و کیومرث هاشمی را به عنوان رییس فدراسیون جانشین برگزید تا بر نقش مخرب خود در این ناکامی سرپوش گذارد و یکی از عوامل خودش را مسوول پرهوادارترین ورزش ایران کند.

اما این حرکت غیرقانونی با تهدید جدی مسوولان فدراسیون بین المللی فوتبال رو به رو شد تا پیش از حکم محرومیت، رییس انتخاب شده در انتخابات مجمع فوتبال به جای خود بازگردد.  کیومرث هاشمی بیگانه با مقررات بین المللی با حمایت گمراه کننده دبیرکل اهل فوتبال فدراسیون غیرقانونی (داریوش مصطفوی) آن قدر پافشاری روی درستی کار علی آبادی و ناتوانی فیفا در اجرای تهدید محرومیت کردند که در فاصله کمتر از دو ماه تا آغاز سال ۲۰۰۷ حکم تعلیق فوتبال ایران صادر شد.

با نرمش مسوولان فیفا و شرط تشکیل کمیته انتقالی برای تشکیل مجمع عمومی و گزینش یک رییس قانونی، حضور فوتبال ایران در بازیهای آسیایی ۲۰۰۶ قطر ممکن شد و با حضور محسن صفایی فراهانی، رییس پیشین فدراسیون فوتبال در راس این کمیته (و با گزینش از سوی فیفا) تلاش برای تشکیل مجمع عمومی آغاز شد. اما محمد علی آبادی که همچنان می خواست صاحب سکان فدراسیون فوتبال شود، با گزینش کیومرث هاشمی در کمیته انتقالی برای تشکیل این کمیته سنگ اندازی بسیار و تلاش داشت خودش با حفظ مقام، رییس فدراسیون شود؛ موردی که فیفا هربار مخالفت کرد. (در کمیته انتقالی رییس و دو ایرانی دیگر از سوی فیفا و کیومرث هاشمی و دو تن دیگر از سوی سازمان تربیت بدنی برگزیده شده بودند).

ادعاهای کیومرث هاشمی در مورد سنگ اندازی محسن صفایی فراهانی برای تشکیل مجمع عمومی وقتی به بن بست خورد که در دی ماه ۱۳۸۶ و در برنامه تلویزیونی ۹۰، صفایی فراهانی و کیومرث هاشمی به صورت زنده به مناظره برخاستند.

در بخش هایی آن مناظره آمده است:

«صفایی فراهانی با اشاره به روند طی شده در کمیته انتقالی با فیفا برای اساسنامه فوتبال ایران با بیان این که در اوایل کار کمیته انتقالی، تعامل وجود نداشت و جلسات به حال تعلیق درمی آمد و نتایج جلسات هم از سوی دبیرکل وقت، اجرایی نمی شد و همین امر، باعث کنار گذاشتن داریوش مصطفوی از دبیرکلی شد. گفت: پس از ارسال اساسنامه اولیه، فیفا ایرادهایی گرفت که مهمترین آن، ممنوعیت حضور رییس سازمان تربیت بدنی و معاونش و مدیران کل سازمان و دبیرکل کمیته ملی المپیک در مجمع عمومی فدراسیون، به دلیل عدم عضویت آنها در فدراسیون فوتبال، بود. سرانجام فیفا با حضور تنها دو نفر (رییس سازمان تربیت بدنی و معاون ایشان) در مجمع عمومی فدراسیون موافقت کرد.»

صفایی فراهانی افزود: «در نامه فیفا قید شده بود که رییس سازمان تربیت بدنی و معاون ایشان به شرطی می توانند در مجمع عمومی عضویت داشته باشند که نامزد مسؤولیت های فدراسیون نشوند. بعد از رسیدن این نامه، بحث های طولانی در کمیته انتقالی داشتیم، بحث این بود که در تاریخ ورزش ایران، هیچگاه رییس سازمان ورزش خود را داوطلب ریاست فدراسیون ها نکرده است»، بنابر خواستار حذف این بند، شده با این رویکرد و تعهد که رییس سازمان، نامزد انتخابات نخواهد شد. ما هم در مذاکره با فیفا تعهد دادیم رییس سازمان تربیت بدنی نامزد انتخابات نخواهد شد و بر مبنای قول ما، پذیرفتند که آن بند در اساسنامه نیاید.»

«رئیس کمیته انتقالی، بر این باور بود که سازمان پیش از ثبت ‌نام علی‌آبادی در انتخابات از ممنوعیت حضور وی آگاهی داشته و با وجود این، اقدام به ثبت‌نام کرده است، اما کیومرث ‌هاشمی و به ویژه محمد آخوندی، سخنگوی وقت سازمان تربیت بدنی، منکر این مسائل شده و اعلام کرده بودند که سازمان مرتکب هیچ تخلفی نشده است. فراهانی گفت: ثبت نام علی آبادی در آخرین روز داوطلبی انتخابات فدراسیون، باعث شد تا ما دچار مشکل شویم. از یک طرف، می خواستیم انتخابات برگزار و فوتبال از بلاتکلیفی خارج شود و از طرف دیگر، نامزدی علی آبادی مغایر قول ما به فیفا بود. با این حال، ما تاکید داشتیم که چون فیفا اظهارنظر منفی نداشته، انتخابات را برگزار کنیم و حتی فیفا هم، نمایندگان ناظر خود بر انتخابات را معرفی کرد؛ اما ناگهان در یک اقدام، ۱۲ نفر از داوطلبان سمت های مختلف فدراسیون از کاندیداتوری استعفا دادند و انتخابات لغو شد. که به نوشته روزنامه ها، آقای علی آبادی در همان مقطع اعتراف کرد که کناره گیری این داوطلبان با هماهنگی و دستور سازمان تربیت بدنی بوده است.»

کیومرث‌ هاشمی با تأکید بسیار گفت، امکان ندارد نامه‌ای را به فیفا فرستاده باشد و همه مکاتبات با فیفا با امضای صفایی صورت گرفته است، اما بلافاصله پس از این ادعا، صفایی نامه‌ای را نشان داد که با امضای ‌هاشمی فرستاده و هاشمی مجبور به پذیرش ادعای نادرستش شد و گفت: فقط دو نامه را به فیفا ارسال کرده است!

«آخوندی با دفاعیاتی که به نظر می رسید بیشتر جنبه فرافکنی دارد،‌ همه ادعاهای فراهانی را رد کرده و با این عنوان که صفایی، تنها بخشی از واقعیات را عنوان نموده، او را متهم به دروغگویی در شب تاریک کرد.»
در بحث شرکت علی‌آبادی در انتخابات صفایی، مدعی شد که این موضوع را در جلسه ‌ای با حضور‌ هاشمی به آگاهی او رسانده است، اما ‌هاشمی مدعی شد که در آن تاریخ در ایران نبوده و در ماکائو بوده است.
در این باره هم صفایی اظهار داشت:  نامه آن جلسه به ‌هاشمی رونوشت شده که در این باره و سخنان صفایی با خبرگزاریها پس از نامزدی علی‌آبادی اتهاماتی است که متوجه  صفایی فراهانی شد، چراکه او اعلام کرده بود: نامزدی علی‌آبادی مانعی ندارد. اما، صفایی این‌گونه دفاع کرد که برای متشنج نشدن افکار عمومی این خبر را اعلام کرده است و گفت: در پی نامزدی علی آبادی، ما بنا برمنافع ملی عمل کردیم و از برهم زدن فضای داخلی خودداری کردیم. ما با علم به تخلف علی آبادی، باز هم سعی بر برگزاری انتخابات داشتیم و به همین دلیل، در مصاحبه ها مطرح کردیم که نامزدی ایشان مغایرتی با اساسنامه ندارد.

صفایی در این باره گفت: “ما برای مربیگری تیم ملی با افراد زیادی صحبت کردیم که در میان آنها، این افراد برای مذاکره پاسخ مثبت دادند: کومان، گولیت، ادووکات، میلوتینوویچ، اسوالدو اردیلس، لوکزامبورگو، لیائو، تروسیه، پیتر رید، ساندس، تراپاتونی، سانتینی، زمان و آرتور جرج. بسیاری از این افراد، به علت تعلل ما برای مذاکره، کنار رفتند که این مورد هم، متوجه سرپرست فدراسیون (کیومرث هاشمی) و رییس سازمان تربیت بدنی است.”
در حالی که ‌هاشمی و آخوندی، منکر اقدامات کمیته شدند، گفت‌وگوی ۹۰ با رغبتی، نماینده سازمان، از درستی ادعاهای فراهانی و در تناقض آشکار با ادعاهای ‌هاشمی و آخوندی حکایت داشت.
صفایی فراهانی در بخشی از سخنان خود گفت: “سازمان پس از منتفی شدن حضور علی‌آبادی در انتخابات صریحا اعلام کرده است که دیگر انتخاب سرمربی برای آنان اولویت ندارد که با تأیید ضمنی‌ هاشمی و آخوندی روبه‌رو شده و در این صورت این کار در تعارض کامل با ادعاهای پیاپی نمایندگان سازمان در برنامه ۹۰ درباره تلاش آنها به خاطر مردم و منافع فوتبال کشور بود.”

آن زمان چسبیده به احمدی نژاد و حالا…

پس از تشکیل مجمع عمومی و رهایی ایران از محرومیت فوتبال، صفایی فراهانی به اتهام دست داشتن در بستن بازوبند سبز شش بازیکن تیم ملی ایران در بازی سرنوشت ساز ایران در پایتخت کره جنوبی و در راه جام جهانی و فعالیت در ماجراهای خونین سال ۸۸ به زندان و سپس به خانه نشینی افتاد و کیورث هاشمی به عنوان یکی از مردان علی آبادی و در اصل احمدی نژاد در راس اداره کل تربیت بدنی وزارت آموزش و پرورش به کار ادامه داد تا سرانجام احمدی نژاد رفت و حسن روحانی آمد و حالا…

در صبح یکشنبه کیومرث هاشمی باز صاحب مقامی شد تا در خبرگزاری دانشجویان ایران ادعا کند: “با ابراز خوشحالی از این که یک بار دیگر به خانه خود بازگشته ام، نگاه استراتژیک به ورزش طی این سالها گمشده ورزش بوده است که خوشبختانه دکتر صالحی با چنین نگاه و رویکردی به خدمت جامعه ورزش و جوانان کشور درآمده است .”

او افزود: “قطار به حرکت در آمده ورزش نباید برای یک لحظه نیز متوقف شده و از سرعت آن کاسته شود. حرکت های توسعه ای در ورزش به هیچ وجه به منزله غفلت از اخلاق گرایی در ورزش نیست و این مساله نیز باید از مدیران آغاز شده و به بدنه ورزش تسری یابد!”

به گزارش ایسنا، کیومرث هاشمی از دکتر صالحی امیری بعنوان یکی از مدیرانی یاد کرد که مورد وثوق رییس جمهوری است و این مساله امتیازی بزرگ برای جامعه ورزش و جوانان کشور به حساب می آید و امیدوار است او و همکارانش بتوانند از این فرصت بزرگ در جهت خدمت رسانی بیشتر استفاده کنند!

فریدون شیبانی

http://www.khalije-fars.com/fa/item/19930