سخنگوی دولت، نحوه مدیریت بحران کرونا و مذاکره با آمریکا

علی ربیعی سخنگوی دولت روز سه شنبه در نشست خبری هفتگی خود با اشاره به اثرات گسترده کرونا در عرصه های مختلف سلامت، اقتصاد، جامعه و امنیت، با بیان این موضوع که این تاثیرات رو به افزایش و در حل گسترش است، تصور این موضوع را که کرونا در چند ماه به پایان خواهد رسید، یک خوش‌خیالی خطرناک دانست و گفت برخی کرونا را یک ویروس ماندگار می‌دانند.
وی کرونا را یک بحران با طول زمان زیاد و اثر شدید و ریسک بالا و پرمخاطره دانست و با اشاره به غیرقابل پیش‌بینی بودن جهش ویروس یادآور شد علاوه بر موضوع سلامت و معیشت در شرایط فعلی ابعاد روانی و اجتماعی و امنیت اجتماعی هم به آن افزوده شده است. ربیعی تاکید کرد کشور نیازمند حکمرانی مبتنی بر کرونا است و لازم است سطح بالایی از نظم ساختاری و نظم اجتماعی برای مقابله با کرونا به کار گرفته شود و رفتارهای مبتنی بر مقابله با کرونا نهادینه شود.
سخنگوی دولت بی توجهی و عدم همراهی با پروتکل‌ها و دستورالعمل‌های بهداشتی را عاملی در راستای ایجاد تغییرات جهشی در ویروس دانست و گفت ابن جهش موجب افزایش ابتلا به آن شده است.
این اظهارات ربیعی در حالی عنوان می‌شود که خود دولت و در راس آن رئیس جمهور اولین کسی بود که موضوع گذرا بودن کرونا را در فکر مردم تقویت کرد و با بیان این موضوع که در چند روز عادی همه چیز به حالت عادی باز خواهد گشت این فکر را که در خصوص کرونا همه‌چیز به زودی عادی خواهد شد در فکر مردم تقویت کرد.
ربیعی در بخش دیگری از اظهاراتش با اشاره به اینکه آمریکا باید پاسخگوی خسارت‌ها به مردم ایران باشد، گفت صرف‌نظر از اینکه پیروز انتخابات امریکا چه کسی باشد، گفت رویه ایران در مقابل تعهدات خود کاملا روشن است.
این اظهارات در حالی عنوان می‌شود که جمهوری اسلامی هیچگاه نتوانسته است دعاوی حقوقی خود در سطح بین‌المللی را به نتیجه برساند و با وجود گذشته دو دهه از پایان جنگ حتی خسارت‌های ناشی از جنگ را نیز نتوانسته است از عراق دریافت کند.
ضمن اینکه برعکس این دولت امریکاست که تاکنون به دفعات به بهانه‌ی اقدامات تروریستی ایران در خارج از کشور، حتی اموال بلوکه‌شده‌ی جمهوری اسلامی را نیز به عنوان خسارت در اختیار گرفته و از ایران به دفعات به بهانه اقدامات تروریستی برون‌مرزی ایران خسارت دریافت کرده است.
ربیعی در ادامه تاکید کرد کاهش تعهدات ایران در واکنش به خروج امریکا از برجام و ممانعت امریکا از اجرای تعهدات توسط دیگر کشورهای عضو برجام است.
ربیعی خاطرنشان کرد کاهش تعهدات ایران برگشت‌پذیر است و به محض انجام تعهدات توسط سایر طرف‌ها جمهوری اسلامی ایران بلافاصله به اجرای تعهدات خود باز خواهد گشت.
سخنگوی دولت همچنین با بیان این موضوع که برای جمهوری اسلامی فرقی ندارد که چه کسی رئیس جمهور آمریکا شود، گفت هرکدام از روسای جمهور امریکا که تصمیم به بازگشت به برجام بگیرد و مانع تراشی برای انجام تعهدات دیگران را متوقف کند جمهوری اسلامی مطابق اصول خود عمل خواهد کرد و هر رئیس‌جمهوری چنین تصمیمی بگیرد،‌ جمهوری اسلامی از آن استقبال خواهد کرد.
دستیار رئيس جمهور همچنین تاکید کرد آمریکا باید همزمان با بازگشت به توافق برجام آماده پاسخگویی به خسارت‌هایی باشد که پس از خروج از برجام به مردم ایران تحمیل کرده است.
بر خلاف اظهارات ربیعی به نظر نمی‌رسد که در صورت پیروزی ترامپ‌در انتخابات امریکا، دولت ایران تمایلی برای گفتگو و مذاکره با ترامپ داشته باشد. جمهوری اسلامی و شخص خامنه‌ای بارها تاکید کرده‌اند با رئیس جمهور فعلی امریکا به هیچ عنوان‌ پای میز مذاکره نخواهند نشست. زیرا ترامپ به برجام باز نخواهد گشت .
ایران‌ امیدوار است در انتخابات امریکا بایدن پیروز شود تا حاکمیت بتواند زمینه را برای مذاکره و رفع بخشی از مشکلات وخیم مالی و تجاری در ایران فراهم کند