تحریم‌‌های جدید امریکا علیه ایران

در پی ناکامی امریکا در نشست شورای امنیت در خصوص تمدید تحریم‌ تسلیحاتی ایران، گزارش‌ها همچنان‌ حاکی از تلاش ایالات متحده برای محدود کردن مبادلات تسلیحاتی جمهوری اسلامی و تشدید فشارها بر جامعه جهانی در این خصوص است.‌
به نطر می‌رسد که با عدم‌موفقیت امریکا در همراه کردن شوای امنیت برای تمدید تحربم‌تسلیحاتی ایران، رییس جمهور آمریکا قصد دارد با صدور یک فرمان اجرایی بوسیله رییس جمهور ، مجازات‌هایی را علیه هر کسی که تحریم تسلیحاتی متعارف علیه ایران را نقض کند، اعمال کند.
به گفته‌ی خبرگزاری‌ها صدور فرمان اجرایی توسط دونالد ترامپ احتمالا در روزهای آینده انجام خواهد شد و به رییس جمهور امریکا این اجازه را می‌دهد که متخلفان تحریم‌ تسلیحاتی ایران را با مجازات‌های ثانویه مجازات کند و آنها را از دسترسی به بازار ایالات متحده محروم کند.
گرچه واشنگتن و کاخ سفید به صراحت در این‌ خصوص واکنشی نشان نداده است، و اظهارنظری در این باره نکرده است، اما به نظر نمی‌رسدکه امریکا حاضر باشد از خواسته‌ی خود در خصوص تمدید تحربم‌ تسلیحاتی جمهوری اسلامی صرفنطر کند. همچنین امروز لیست جدیدی از شرکتها و افراد در گیر معاملات هسته ای و موشکی ایران مورد تحریم قرار میگیرند .
امریکا مدعی است جمهوری اسلامی یکی از حامیان تروریسم در جهان‌است و تسلیحات خریداری شده توسط ایران به مصرف اقدامات جنگ‌طلبانه‌ی جمهوری اسلامی در منطقه می‌رسد. موضوعی که همواره مورد انتقاد مورد جمهوری اسلامی قرار گرفته است و جمهوری اسلامی به جای انجام‌اقدامات مسالمت‌جویانه در این خصوص همواره امریکا را به جنگ طلبی و افدامات تروریستی متهم‌ کرده است.
در همان‌حال نبی ازادی رازیزن سیاسی نمایندگی دایم ایران در سازمان‌ملل نیز صمن انتقاد از اقدام ابالات متحده و تلاش امریکا برای تمدید تحریم‌ تسلیحاتی ایران، با اشاره به حمایت امریکا از القاعده، آمریکا را حامی اصلی تروریسم دولتی دانسته است.
نماینده‌ی ایران‌ همچنین با اشاره به تهدیدهای مکرر رئیس جمهور آمریکا در خصوص توسل به زور علیه ایران، اظهارات وی را تحریک آمیز خوانده و ان را نقض اصول بنیادین مندرج در منشور ملل متحد دانسته است و نسبت به عواقب خطرناک سیاست‌های غیرمسوولانه و اقدامات غیر قانونی آمریکا هشدار داده است.
بسیاری از تحلیل.گران اعتقاد دارند که جمهوری اسلامی با ادامه‌ی لجاجت‌های خود در خصوص توسعه‌ی تسلیحاتی جمهوری اسلامی که مناقشه‌برانگیزترین مورد اختلافی بین‌ ایران و امریکاست، در واقع رفاه و توسعه‌ی ایران را برای پیشبرد اهداف جنگ طلبانه‌ی خود به گروگان گرفته است.
بسیاری تاکید دارند توسعه‌ی تسلیحاتی ایران که عمدتا با هدف حمایت از گروه‌های شبه‌نطامی منطقه به ویژه لبنان و عراق و سوریه صورت می‌پذیرد، بیش از انکه نشان‌دهنده‌ی تلاش جمهوری اسلامی برای تقویت قدرت نظامی و دفاعی جمهوری اسلامی در دفاع از ملت ایران‌باشد، هم به نفع کشورهای منطقه است و هم با هدف حمایت از گروه‌های سیاسی در این کشورها و نه ملت ایران‌ صورت می‌پذیرد