مرخصی شصت هزار نفری زندانیان و ماندن متهمان سیاسی در زندان

غلامحسین اسماعیلی سخنگوی قوه قضاییه در گفتگویی تلویزیونی خبر از عفو یک متهم محیط زیستی داد و مدعی شد شصت هزار نفر زندانی بخاطر کورونا به مرخصی فرستاده شده اند
اسماعیلی در پاسخ به این سئوال که یکی از اولویت‌های مهم و اساسی قوه قضاییه در سال ۹۹ مبارزه با فساد است، در مورد برگزاری دادگاه‌های مفاسد ویژه اقتصادی توضیح دهید و آیا این روند قاطع ادامه دارد، عنوان کرد: ابتدائا خواهان این هستیم که هیچگونه فساد به ویژه فساد اقتصادی در کشور نباشد، به همین جهت در این مسیر با همکاری بخش‌های مختلف شناسایی بستر‌های فسادزا، زمینه‌های بروز فساد و اصلاح ساختار‌های معیوبی از سوی نهاد‌های متولی را در اولویت‌های خودمان قرار دادیم تا هر روز خبری از بروز مفاسد نداشته باشیم.
اسماعیلی در پاسخ به سئوال در مورد انتقادات از حوزه زندان‌ها و شرایط آن‌ها گفت دشمن و امپراتوری رسانه‌ای آن سعی می‌کنند فضاسازی، شایعه‌سازی و با جعل اخبار ذهنیت و فضای افکار عمومی جامعه را منحرف کنند.وی افزود در همین ایام که ویروس کرونا را در جهان شاهد هستیم، در زمینه اعطای مرخصی به زندانیان برای اینکه خود آن‌ها و خانواده‌ها دغدغه نداشته باشند اقداماتی انجام شد که ما در مقاطعی بیش از صد هزار نفر زندانی را به مرخصی فرستاده‌ایم.
وی افزود امروز شصت هزار نفر از زندانیان ما در حال مرخصی هستند که البته از آن صد هزار نفر با عنایت رهبری و عفوی که در عید گذشته داده شد تعدادی از آن‌ها آزاد شدند و از تسهیلات قانونی استفاده کردند. از تلاشی که در حوزه سلامت در زندان‌ها و مقابله با این بیماری و حفظ سلامت زندانیان انجام شد، مجامع بین المللی گزارش‌های متعددی تهیه کردند.وی افزود دیروز سفیر استرالیا با یکی از شهروندان اتباع کشور استرالیا که در زندان‌های جمهوری اسلامی ایران به لحاظ اعمال مجرمانه‌ای که انجام داده، ملاقاتی کرد. از قبل شایع کرده بودند که مریض است و کرونا دارد و سفیر رسمی کشور با این زندانی ملاقات کرد و بعد از ملاقات مصاحبه کرد که من این فرد را دیدم و در سلامت کامل و شرایط نگهداری مطلوب بود. وی گفت برخی مدعیان دروغین حقوق بشر از سفیر استرالیا انتقاد کردند که چرا این حرف‌ها را عنوان کرده است.وی گفت آنچه که ما در این حوزه انجام دادیم و انجام می‌دهیم بیانگر این است که ما ضمن برخورد با افرادی که باید مجازات شوند؛ اما حقوق آن‌ها را به رسمیت می‌شناسیم و بیش از کشور‌های دیگر، تسهیلاتی را برای برای جامعه زندانیان کشور قائل هستیم و مستندات فراوانی هم در این حوزه ارائه شده است. این در حالیست که نود درصد زندانیان سیاسی برخلاف دیگر زندانیان در زمان شیوع کورونا به مرخصی فرستاده نشدند و حتی با فشارهای بیشتری نیز روبرو شدند .
وی همچنین گفت در زمان ریاست رییس قوه قضاییه تاکنون هیچ رسانه‌ای توقیف نشده است، گفت هرچه جامعه رسانه‌ای، خبری و مطبوعات ما خودشان التزام به قانون و رعایت قوانین و مقررات و حقوق جامعه و حقوق مردم و شهروندان را بیشتر مراعات کنند، مطمئن باشند نه توقیف بلکه تحت تعقیب هم قرار نمی‌گیرنداین در حلبست که دستگیری خبرنگاران در این مدت افزایش یافته و با فشارهای اقتصادی در شرایط فعلی عملا بسیاری از رسانه ها مجبور به تعدیل نیرو شدند و نیازی به توقیف انها نبوده است .وی همچنین
درمورد نوع نگاه قوه قضاییه به کارگران، گفت در ارتباط با کارگر‌ها از دو منظر نگاه می‌کنیم. اول اینکه صنعت و تولید ما بروی دوش این‌ها می‌چرخد و اگر جامعه کارگری ما نباشد تولید، صنعت، کشاورزی و خدمات نداریم و چرخ اقتصاد کشور را می‌چرخانند و بایستی مورد توجه قرار گیرند. گاهی اوقات مورد بی مهری کارفرمایان قرار می‌گیرند و گاهی اوقات با تعطیلی کارخانجات هم به تولید و صنعت و هم جامعه کارگری آسیب می‌رسد و تلاش ما این است که هم سخن آن‌ها را بشنویم و به استمرار چرخه تولید کمک کنیم و اجازه ندهیم که این‌ها بیکار شوند و نه خود آن‌ها آسیب ببیند و نه اقتصاد تولید کشور.
در این مورد در حالی از دفاع حقوق کارگران سخن رانده میشود که معترضان کارگری از جمله کارگران نیشکر هفت تپه به خاطر حضوور در تظاهرات به زندان محکوم شده اند .