تداوم واکنش‌ها به حملات روحانی به قوه قضاییه و پروژه بنی صدری کردن وی

واکنش‌ها به اظهارات حسن روحانی در خصوص نحوه برخورد قوه قضائی با فسادهای چندین میلیارد دلاری همچنان ادامه دارد. جدا از مسئولان قضایی ، توزیع بیانیه علیه روحانی در مجلس و مصاحبه خصمانه توسط ذوالنور رییس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس و نماینده مردم قم خبر آفرین شد و منازعه میان مقامات سیاسی کشور را وارد مرحله جدیدی کرد . روز دوشنبه ابراهیم رئیسی رئیس قوه قضائیه مجددا از اقدامات این قوه در مبارزه با فساد دفاع کرد و دوباره به مواضع روحانی پاسخ داد . او با اشاره به اینکه قوه قضائیه مصمم‌تر از قبل مبارزه خود با فساد را به طور قاطع ادامه خواهد داد، اظهار داشت قوه قضائیه مردم را در جریان اقدامات قوه قضائیه قرار خواهد داد. رئیسی اظهار داشت این اقدام موجب خواهد شد تا احساس مشارکت مردم و حس مسؤولیت‌شان افزایش یابد. وی افزود برنامه‌ی دستگاه قضایی از ابتدا این بوده هر زمانی که کار به سرانجام رسید مردم در جریان امور قرار گیرند.وی که این اظهارات را در جلسه شورای عالی مسئولان قضایی ایراد می‌کرد، با بیان این موضوع که امروزه مسأله فساد برای همه رنج‌آور شده و دستگاه قضایی مصمم است که مقابله با فساد را با قاطعیت ادامه دهد، اظهار داشت توقع مردم از تمام دستگاه‌ها در جمهوری اسلامی،‌ داشتن نظام اداری سالم است، وی افزود هیچ گونه حاشیه‌سازی دستگاه قضایی را گرفتار نخواهد کرد.
در همین حال، در واکنش به سخنان روز گذشته حسن روحانی، حجت‌الاسلام حسن نوروزی نماینده مردم رباط کریم در مجلس شورای اسلامی نیز صحبت‌های رئیس‌جمهور در جمع مردم یزد را یک نوع فرافکنی و فرار به جلو دانست و گفت اظهارات روحانی به این دلیل است که اگر روح الله زم اعترافاتی علیه رئیس جمهور داشت به این اظهارات انگ جناحی بزند. وی افزود حسن روحانی به علت اعترافاتی که روح‌الله زم در جریان محاکمه‌اش خواهد داشت و نیز موضوع ثبت اموال و دارایی مسئولان می‌ترسد.نوروزی در بخش دیگر اظهاراتش با اشاره به کاهش محبوبیت حسن روحانی به زیر ده درصد، گفت رئیس جمهور به علت کاهش محبوبیت خود،‌دچار پارادوکس شده است.
وی افزود حسن روحانی به جای بیان این سخنان باید درباره‌ی وعده‌های انتخاباتی خود درباره اشتغال و رونق تولید به مردم توضیح بدهد. اما از همه مواضع جنجالی تر بیانیه ای بود که ذوالنورنماینده مردم قم و از افراد نزدیک به نهاد رهبری در میان نمایندگان در مجلس توزیع کرد که در آن مواضع روحانی را به تقابل با مواضع رهبری متهم کرده بود وی همچنین در مصاحبه ای با تاکید بر این موضوع و با اشاره به نحوه واکنش روحانی در یزد به افرادی که علیه او تظاهرات میکردند وی را مانند ابوالحسن بنی صدر اولین رئیس جمهور برکنارشده جمهوری اسلامی توصیف کردو گفت روحانی نیز مانند بنی صدر که در مراسم سخنرانی 14 اسفند سال 1359 فرمان آشوب داده و می خواهد کشور را در بحران فرو ببرد .
وی گفت روحانی با بیان این مواضع قصد داشته در یزد مردم را به جان هم بیندازد او تاکید کرد که مردم باید چگونه حرف‌شان را به رئیس ‌جمهوری برسانند. مردم باید بریزند در خیابان تخریب و همه چیز را نابود کنند؟ اگر من این حرف‌ها را برای تسکین درد مردم نزنم، چه بلایی بر سر کشور و مملکت می‌آید. وی همچنین گفت که از ریییس جمهور شکایت کرده ولی درنهایت اوخاطر نشان ساخت که وظیفه من به زیر کشیدن آقای رئیس ‌جمهوری است که اینقدر پدر مردم را از نظر اقتصاد در نیاورد.
گرچه محبوبیت حسن روحانی به نسبت دوران انتخابات کاهش یافته و ممکن است وی دیگر محبوبیت دوران انتخابات را نداشته باشد، اما این کاهش محبوبیت به خاطر ناامیدی گسترده‌ای است که نسبت به فضای سیاسی کشور بین مردم ایجاد شده است و بدبینی نسبت به همه‌ی ارکان نظام و من‌جمله حسن روحانی گسترش یافته است. در عین حال انتقادات حسن روحانی از قوه قضائیه نیز انتقادات زیادی را به دنبال داشته است. حسن روحانی انتقادات خود از دستگاه‌ها در جمهوری اسلامی را از زاویه نگاه اپوزوسیون به نظام مطرح می‌کند و به عنوان یک فرد بیرونی انتقادات علیه نظام جمهوری اسلامی و دستگاه‌های مختلف را به نحوی بیان می‌کند،‌ که گویی خود وی فردی از نظام جمهوری نیست و در ایجاد این چالش‌ها نقشی نداشته است. وی در اظهارات خود همواره تلاش می‌کند تا از همان ابتدای پیروزی انقلاب اسلامی خود را فردی معتدل و میانه معرفی کند که در مقاطع مختلف با تندروی‌ها در جمهوری اسلامی زاویه داشته است.
در این میان اظهارات ذوالنور که ارتباطات نزدیکی با نهاد رهبری دارد نشان میدهد که گویی جریان جدیدی از سوی نهاد رهبری برای بنی صدر سازی روحانی در حال شکل گیری است . روحانی هم البته سعی میکند از این فضا برای ترمیم چهره و محبوبیت خود سود ببرد و در موقع مقتضی فرمان را دوباره به سمت نهاد رهبری بچرخاند