پنجره ای رو به خانه پدری پنجشنبه ۷ شهریور‎

این شماره از برنامه را با شعری از دفتر اشعار دکتر علیرضا نوری زاده آغاز می نماییم. سپس همراه با شما خوبان به گفتگو با آقای دکتر محسن سازگارا خواهیم نشست.

دکتر نوری زاده: دکتر سازگارا در هفته گذشته نشست جی هفت و سفر ظریف به آنجا و سخنان مکرون که گفت قرار است اینها با هم ملاقات کنند و روحانی اولش یک بله مشروط گفت و بعدش مجبور شد عقب بنشیند ارزیابی شما چی بود آیا مکرون یک دلالی خواست بکند و ترامپ هم راه داد به او یا نه؟؟ کل قضیه یک سوء تفاهم بوده است؟؟

دکتر سازگارا: من اتفاقاً هم در واشنگتن و هم از تهران دنبال کردم و هم از دوستانم که در این رابطه اطلاع داشتند پرسیدم و میخواستم بدانم ماجرا چی بود ؟ و چرا به انتها رسید ،این ایران است که به فرانسه فشار میآورد بعنوان واسطه ،اگر بخواهم زمانی بگویم، جمعه گذشته دیدار ظریف با مکرون جمع بندیش این بود که اگر امریکا ۷۰۰ هزار بشکه نفت در روز معافیت بدهد و آزاد بکند بعنوان حسن نیت و فرانسه هم ۱۵ میلیارد یورو اعتبار و خط اعتباری پشت اینستکس بگذارند تا این ماشین بدون بنزین راه بیفتد ایران هم عدول از برجام را متوقف میکند و توقف در برابر توقف شروع میشود و آماده است برای سر میز نشستن ولی راجع به برجام صحبت کند و اصلاحاتی انجام بدهند این قول و قراری بود که گذاشته بودند .

شنبه شب در شامی که مکرون با ترامپ خصوصی میخورد موضوع را مطرح میکند و ترامپ هم میگوید اشکالی ندارد شما برو صحبت بکن و مکرون این را به منزله چراغ سبز ترامپ میگیرد که موافق با همه این شرایط است البته ترامپ علنی هم گفت من مخالفتی با سخنان مکرون یا آبه ندارم و گفتم که با ایران بروند حرف بزنند ، این بقدری مکرون را خوشحال کرد که فوراً به تهران گفت و ظریف یکشنبه به فرانسه رفت و سه ساعت ماند در محل کنفرانس که نیم ساعت با مکرون و یکی دو ساعت با دیگران صحبت کرد و قول داد که در تهران زمینه را برای ملاقات دو رئیس جمهور در مجمع سازمان ملل در نیویورک فراهم کند .

در تهران روز دوشنبه صبح روحانی گفت من برای منافع ملی حاضرم با هرکسی دیدار کنم و کسانی که مخالفت میکنند و پنبه در گوششان میکنند بدانند البته روحانی در جریان بوده که ظریف بدون موافقت خامنه ای یک قدم بر نمیدارد چون بعضی ها تفسیر میکنند که خامنه ای جلویش را گرفت اصلاً اینطور نیست، حالا این مشی خامنه ای است پشت مینشیند ولی این گروه را به جان آن گروه میاندازد و سعی میکند خودش آخر سر اگر خوب شد بگوید من کردم وگرنه ..!!! ایشان دیکتاتور بزدلی است و عرضه ای ندارد که بایستد و بگوید من اینکار را میکنم و مسئولیتش را هم میپذیرم او در پشت مینشیند و سیاست را اینجور بازی میکند.

دوشنبه عصر به وقت فرانسه که شب تهران بود در مصاحبه مطبوعاتی از ترامپ پرسیدند که آیا شما با ۷۰۰ هزار بشکه رضایت میدهید و رویتر اعلام کرده بود آقای ترامپ گفت نخیر ؟؟!! من موافقتی با معافیت نفتی نداده ام ولی تهران بایستی یک کارهایی را هم بکند ولی ممکن است روسای جمهوری هم دیداری بکنند این را مخالفتی نداریم.

این تهران را خیلی عصبانی کرد، بنظرم مکرون اشتباه کرده بود و حرفهای ترامپ را درست نفهمیده بود و اشتباه متوجه شده بود ،صبح روحانی در تهران به شدت واکنش نشان داد و دوقدمم رفت عقب تر از موضع قبلی و گفت به امریکا که نه تنها باید به برجام برگردد و تحریمها را هم بردارد و تازه باید خسارت هم بدهد بابت تحریمهاو اگر کسی میخواهد با روحانی عکس بگیرد باید تحریمها را بردارد و ظریف هم که روز قبلش گفته بود نیازی به بستن تنگه هرمز نیست و تند صحبت کرد و گفت دو رئیس جمهور دور است که بخواهند باهم صحبت کنند و بنوعی میشود گفت معامله بهم خورد .

چهار شنبه در واشنگتن هم آقای مایک پمپئو و جان بولتون در دو مصاحبه جداگانه بشدت همان مواضع قبلی را اعلام کردند و پمپئو اصرارش بر این است که وقتی ایران بیاید سر میز که آن ۱۲ شرط را اجرا کرد بنشیند و صحبت کند که ۷ تای آن تروریستی است و ۳ تای آن موشکی است و عدم تهدید اسراییل است و برگشت امریکا سر همان موضع که ایران باید بیاید سر میز و در باره آن ۱۲ شرط صحبت بکند ، بعد از ظهرش هم دیروز وزارت خزانه داری امریکا یک لیست جدید تحریم علیه سپاه اعلام کرد و مخصوصاً زمانبندی اعلامش را نشان دادند که امریکا تکان از سر جایش نخورده است.

واین مسئله که هیجانی در تهران ایجاد کرده بود و دلار پایین آمد که آن هم مقداری روانی است و بانک مرکزی با چند میلیارد دلار بازی میکند در بازار ارز آزاد ، و تعدادی نماینده هم به روحانی حمله کردند که غلط کردی و رهبر موافق نیست خلاصه اش اینکه شد هیاهوی بسیاری برای هیچ.

تهران یک تحلیلی دارد میگوید این آقای ترامپ بلایی که سر کره شمالی آورد میخواهد سر ما هم بیاورد ، ما را بیاورد سر میز بنشاند و در واقع ژست و عکسش را هم بگیرد و برای انتخاباتش استفاده بکند و بگوید ببینید من اینها راسر میز آوردم و ادبشان کردم ،ولی هیچی هم ندهد و گربه رقصانی بکند و خدایی با کره شمالی هم همین کار را کرده است یعنی گفت این چند تا امریکایی را آزاد کن آنها کردند ولی تا بحال یک دانه تحریم را برنداشته است و تحریمها سرجایش است و ترامپ مرتب میگوید ما خیلی رفیقیم و با هم عکس میگیریم ولی اتفاقی برای برداشتن تحریمها نیفتاده است بنابراین به این تصمیم رسیدند که به این کار تن در ندهند و این است که ماجرا گره خورده است.

با ما باشید و برنامه پنجره ای رو به خانه پدری را با دوستان و آشنایان خود به اشتراک بگذارید، منتظر شنیدن نظرات شما پیرامون این برنامه هستیم.

یوتیوب دانلود فایل صوتی فایل صوتی کم حجم گوگل درایو