احتمال ایجاد گشایش در مبادلات ارزی ایران

در حالی که یکی از مهم‌ترین مشکلات پیش روی شکل گیری نظام مالی جدید با اروپا این بود که هبچ کشوری حاضر نبود مسئولیت میزبانی مرکز مبادلات مالی بین ایران و اروپا را به عهده بگیرد،‌ برخی از اخبار حاکی از این است که فرانسه و آلمان برای پذیرش این مسئولیت پیش‌قدم شده‌اند. پیش از این هم عراقچی گفته بود خبرهای خوبی در خصوص سیاست خارجی در راه است، و حالا برخی از اخبار حاکی از این است که ایران و فرانسه مسئولیت میزبانی مبادلات ملی بین ایران و اروپا را پذیرفته‌اند.این خبر را روزنامه وال استریت ژورنال منتشر کرده و گفته است آلمان و فرانسه برای راه‌اندازی کانال ویژه مالی با ایران کاندید شده‌اند.
این مکانیزم مالی ویژه که بین ایران و اروپا راه‌اندازی خواهد شد، تنها راهی است که امکان ادامه مبادلات مالی ایران با دیگر کشورها را ممکن می‌سازد.
اروپا هدف خود از راه‌اندازی این
مسیر ویژه مالی را اقدام برای استقلال مالی از فرایند‌های مالی امریکا و همچنین حفظ برجام با هدف تامین امنیت اروپا عنوان کرده بود، اما تحلیل گران اظهار می‌داشتند که این اقدام، مقدمه‌ای برای شکل‌گیری یک نظام نوین مالی در جهان خواهد بود که ایران در شکل‌گیری آن نقش مهمی خواهد داشت. با وجودی که از چند ماه قبل اروپا تصمیم گرفته است تا این کانال ویژه را راه‌اندازی کند،‌ اما به این علت که هیچ کشوری تاکنون نپذیرفته است که میزبانی این مسیر مالی ویژه را به عهده بگیرد، امکان اجرایی شدن آن فراهم نشده است. این نگرانی وجود دارد که کشوری که میزبانی این مسیر مالی را که امکان دورزدن تحریم‌های مالی امریکا علیه ایران را فراهم می‌کند، به عهده بگیرد، با محرومیت‌ها و تنبیه‌های شدیدی از جانب ایالات متحده روبرو شود. با این وجود اروپا گفته است که مصمم است تا اقدامات لازم برای حفظ برجام، با حدف حمایت از امنیت اروپا را انجام دهد.
ممکن است پیش‌قدمی المان و فرانسه برای میزبانی کانال مالی ویژه بین ایران و اروپا با چراغ سبز ایالات متحده و به منظور کنترل بازار صورت گرفته باشد.
مهم‌ترین مبادلات مالی ایران در حوزه نفت است و مسیر مبادلات مالی برای انجام مبادلات نفتی ضروری است. اگر ایران نتواند ارز حاصل از فروش نفت خود در سطح جهانی را فراهم کند، ممکن است از فروش نفت خودداری کند و بار دیگر بحران به بازار نفت بازگردد. گفته شده است که یکی از دو کشور فرانسه و المان میزبانی ساختار مبادلات مالی و دیگری ریاست آن را عهده‌دار خواهند بود. در همین حال اشتفان شولتس سفیر اتریش در ایران نیز با انتقاد از اعمال تحریم‌ها علیه ایران گفته است اتریش شبکه‌ای از همکاری منطقه‌ای را در اروپا در رابطه با ایران شکل داده است.
وی اظهار داشته است که هدف از شکل‌گیری این شبکه تقویت همکاری اتحادیه اروپا و ایران در زمینه سیاست خارجی‌ خواهد بود.
وی همچنین تاکید کرده است که ایران برای پیوستن به سازوکار جهانی مالی باید به کنوانسیون مقابله با پولشویی بپیوندد. وی گفته است پیوستن ایران به اف ای تی اف، به سود ایران و نظام بانکی ایران است، نه جامعه جهانی.
پیش از این اتریش میزبانی ساختار مبادلات مالی بین ایران و اروپا را نپذیرفته بود.