اوباما: حل مناقشه ‌اتمی مقدمه رفع بحران مناسبات ایران و آمریکا است

باراک اوباما، رییس جمهوری ایالات متحده، در نخستین روز از نشست مجمع عمومی سازمان ملل، سخنرانی کرد. وی در این سخنرانی، به پاره‌ای از مسائل بین‌المللی و از جمله ایران و سوریه پرداخت. هنگام این سخنرانی هیات ایرانی به سرپرستی محمد جواد ظریف حضور داشتند.

مجمع عمومی سازمان ملل متحد بامداد روز سه‌شنبه ۲۴ سپتامبر به وقت محلی با سخنرانی بان‌کی‌مون دبیرکل سازمان ملل متحد آغاز شد و باراک اوباما، رییس‌جمهوری آمریکا دومین سخنران آن بود.
آقای اوباما در سخنرانی خود به ایران و سوریه پرداخت و تصریح کرد که نامه‌هایی خطاب به علی خامنه‌ای نوشته است.
وی که بخشی از سخنان خود را به مناسبات ایران و آمریکا اختصاص داد، تاکید کرد که در نامه‌های خود به رهبر جمهوری اسلامی تصریح کرده که خواستار احترام ایران به قطعنامه‌های شورای امنیت سازمان ملل است و در عین‌حال به حق ایران برای دسترسی به انرژی صلح‌آمیز هسته‌ای احترام می‌گذارد.
اوباما با اشاره به این نکته که حسن ‌روحانی به نمایندگی از سوی مردم ایران می‌کوشد فضای مساعد‌تری ایجاد کند گفت: «گفته‌های آشتی‌جویانه باید به اقدامات شفاف منتهی شود.»
باراک اوباما در این سخنرانی از اظهارات دولتمردان جدید ایران استقبال کرد و گفت برای بهبود مناسبات، ایران باید نشان دهد که به دنبال ساخت سلاح هسته‌ای نیست. رییس جمهوری آمریکا تاکید کرد که واشنگتن به دنبال تغییر رژیم در ایران نیست.
رییس جمهور آمریکا در بخش دیگری از سخنان خود حل مناقشه اتمی ایران و صلح میان اسرائیل و فلسطین را زمینه‌ساز حل بسیاری از بحران‌های خاورمیانه و شمال آفریقا دانست و گفت که نسل جوان اسرائیل خواستار صلح است.
وی خواستار پشتیبانی رهبران منطقه از تلاش‌های صلح اسرائیل و فلسطین شد و تاکید کرد که حل مساله اتمی ایران و مناقشه اسرائیل و فلسطین، مهمترین اولویت‌های سیاست خارجی دولت او است.
رییس‌جمهور آمریکا با اشاره به مواردی از تاریخچه اختلافات میان ایران و آمریکا مثل گروگان‌گیری، کوذتای ۲۸ مرداد، دخالت‌های آمریکا در ایران، موضع‌گیری‌های خصمانه رهبری جمهوری اسلامی و چند مورد دیگر، افزود که بحران مناسبات دو کشور را نمی‌توان یک‌شبه حل کرد، اما حل مناقشه اتمی می‌تواند زمینه‌ساز حل همه این بحران‌ها باشد.
هنگام این سخنرانی هیات ایرانی به سرپرستی محمد جواد ظریف در سالن مجمع عمومی حضور داشتند.
اوباما بخشی از سخنان خود را هم به بحران سوریه اختصاص داد و گفت: «ما و سایر کشورها کوشیدیم مخالفان میانه‌رو و معتدل دولت سوریه را تقویت کنیم، اما متاسفانه نیروهای تندرو در این کشور به قدرت بیشتری دست یافتند».
وی افزود: «وقت آن رسیده است که روسیه و ایران بدانند پشتیبانی از رژیم بشار اسد به همان نتایجی منتهی می‌شود که آن‌ها نگران آن هستند.» رییس‌جمهوری آمریکا اضافه کرد که اگر شورای امنیت نتواند در مورد صدور یک قطعنامه درباره سوریه به توافق برسد، مشخص می‌شود که سازمان ملل قادر به اعمال قوانین بین‌المللی نیست. وی هرنوع تردید در مورد به‌کارگیری سلاح‌های شیمیائی توسط دولت سوریه را منتفی دانست.
پس از سخنرانی اوباما شرکت‌کنندگان مجمع‌عمومی در ضیافت ناهار دبیرکل سازمان ملل متحد شرکت کردند. باوجود پیش‌بینی خبرگزاری‌ها و محافل سیاسی جهان مبنی بر دیدار مقامات ایران و آمریکا در حین این ضیافت ناهار، هیات ایرانی در این ضیافت شرکت نکرد.