روحانی: ایران به دنبال ایجاد تنش با ایالات متحده آمریکا نیست

حسن روحانی، رییس جمهور ایران عصر سه‌شنبه به وقت نیویورک در مجمع عمومی سازمان ملل سخنرانی خود را آغاز کرد. روحانی در سخنرانی خود پیشنهاد کرد طرح «جهان علیه خشونت و افراطی‌گری» در دستور کار سازمان ملل متحد قرار گیرد. روحانی همچنین به بحران‌های منطقه‌ای و گسترش گروه‌های افراطی در منطقه اشاره کرد و تاکید کرد که در سوریه هم راه‌حل نظامی چاره‌ نخواهد بود. رییس جمهوری ایران گفت که کشورش به دنبال ایجاد تنش با ایالات متحده آمریکا نیست.
رییس جمهوری ایران در آغاز سخنان خود در مجمع عمومی سازمان ملل از «بیم جنگ و مناسبات خصومت‌آمیز منطقه‌ای و جهانی، بیم رویارویی هویت‌های مرگبار مذهبی، قومی و ملی، بیم نهادینه شدن خشونت و افراطیگری، بیم فقر و تبعیض خُرد کننده، بیم تباهی و نابودی منابع حیاتی، بیم بی‌توجهی به کرامت و حقوق انسان و بیم غفلت از اخلاق» سخن گفت.
وی پس از اشاره به انتخابات ریاست جمهوری، اظهار داشت که ایران «لنگرگاه ثبات» منطقه است و گفت: «هرگونه محاسبه نادرست از وضعیت خود و دیگران، آسیب‌های تاریخی را در بر دارد تا جایی که خطای یک بازیگر، اثرات منفی بر همگان خواهد داشت.»
روحانی بار دیگر گفت که «عصر بازی‌های با حاصل جمع صفر پایان یافته است» و تاکید کرد: «اقدامات زورمدارانه اقتصادی و نظامی برای حفظ و تداوم سلطه و برتری گذشته، با مجموعه‌ای از قالب‌های مفهومی همراه شده که همگی ضدصلح، ضدامنیت، ضد کرامت انسانی و ضد آرمان‌های بشری می‌باشند.»
رییس دولت ایران در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به پرونده هسته‌ای ایران گفت که ایران مسئولانه برخورد می‌کند و برای تحقق صلح آماده همکاری با دیگر قدرت‌ها است.
وی افزود: امنیت ملی ایران ایجاب می‌کند همه پرسش های منطقی درباره فعالیت های هسته ای خود را پاسخ بدهد.
او گفت راه حل پرونده هسته ای ایران آن است که اول، برنامه هسته ای ایران و همه کشورهای جهان باید صلح آمیز باشد. او گفت تصریح می کند فارغ از رویکردهای بازیگران دیگر در جهان، هدف ایران همواره صلح آمیز بوده.
آقای روحانی بر حق غنی سازی اورانیوم در خاک ایران تاکید کرد.
روحانی در ادامه گفت که ایران به دنبال ایجاد تنش با ایالات متحده آمریکا نیست.
وی با بیان اینکه سخنرانی «پرزینت اوباما را با دقت دنبال کردم» گفت که می‌توان با آمریکا به چارچوبی برای مدیریت اختلافات دست پیدا کرد.
رییس دولت یازدهم با تاکید براینکه تهران از واشنگتن انتظار شنیدن صدای واحد را دارد گفت: می توان به چارچوبی برای حل مشکلات رسید، به شرط آنکه احترام متقابل و اصول شناخته شده بین المللی در میان باشد.
آقای روحانی در ادامه‌ی سخنان خود با برشمردن شماری از معضلات جهان کنونی، با انتقاد از «یک گفتمان تبلیغاتی» که جهان را مرزبندی کرده، یکی از این تبلیغات را «ایران‌هراسی» عنوان کرد.
روحانی به بحران‌های منطقه‌ای و گسترش گروه‌های افراطی در منطقه اشاره کرد و تاکید کرد که در سوریه هم راه‌حل نظامی چاره‌ نخواهد بود.
رییس جمهوری ایران از پیوستن سوریه به منع استفاده از سلاح‌های شیمیایی استقبال کرد و در عین حال گفت نبیاد این کشور را تهدید به حمله نظامی کرد.
حسن روحانی گفت به نام جمهوری اسلامی ایران پیشنهاد می‌کند طرح جهان علیه خشونت و افراطی گری در دستور کار سازمان ملل قرار گیرد.
وی گفت به جای گزینه ناکارآمد ائتلاف برای جنگ در مناطق مختلف جهان، باید به ائتلاف برای صلح پایدار در جهان اندیشید.
باراک اوباما، رییس‌جمهوری آمریکا، در هنگام سخنرانی حسن روحانی، در مجمع عمومی سازمان ملل متحد حضور نداشت. از پیش اعلام شده بود که او برنامه فشرده‌ای دارد و در فرصت اندکی، به واشنگتن باز می‌گردد. هنگام سخنرانی آقای اوباما نیز آقای روحانی در مجمع عمومی حاضر نبود. همچنین اسراییل اعلام کرده بود که سخنرانی حسن روحانی را تحریم خواهد کرد. یووال اشتاینیتز، وزیر اطلاعات و امور راهبردی اسرائیل، روز سه‌شنبه در مصاحبه با وب‌سایت خبری اسرائیلی وای‌نت تایید کرد که او و رون پروس اور، سفیر اسرائیل در سازمان ملل، و دیگر مقامات اسرائیلی حاضر در مجمع، تالار را در زمان سخنرانی آقای روحانی ترک می‌کنند.