اخبار روزانه سه شنبه 2 مهر

خاتمی در مطلبی در گاردین خواستار حل دیپلماتیک مسائل غرب با ایران شد

همزمان با سفر حسن روحانی به نیویورک، برای شرکت در اجلاس مجمع عمومی سازمان ملل، محمد خاتمی، رییس جمهوری سابق ایران، در مطلبی در روزنامه گاردین، چاپ لندن، تحریم ها را غیر منصفانه خواند و گفت، غرب نباید فرصت موجود برای حل دپیلماتیک یک رشته مسائل، از جمله برنامه هسته ای با ایران را از دست بدهد.
اقای خاتمی در این مطلب، که در شماره روز دوشنبه روزنامه گاردین چاپ شد، افزود که، پیام خود او در زمان ریاست جمهوری‌اش برای «گفتگوی تمدن‌ها» در ایران یا خارج چندان شنیده نشد، و اکنون بیش از هر زمان دیگری، خاورمیانه به کانون نیروهای سیاسی، اجتماعی و ایدئولوژیک، همچنین محلی برای همکاری و مناقشه با قدرت های بیرون از منطقه تبدیل شده است.
وی افزود، حل مسائل خاورمیانه، تا حد زیادی به چگونگی حل مشکل هسته‌ای ایران بستگی دارد، و برای موفقیت در حل این مشکلات، باید زبان دپیلماسی و سیاست بکار برده شود.

درخواست بیش از ۵۱۰ فعال سیاسی و مدنی ایرانی از اوباما

همزمان با سفر حسن روحانی، رییس‌جمهور ایران به نیویورک، ۵۱۱ نفر از فعالان سیاسی و مدنی، و هنرمندان ایرانی با امضای نامه‌ای سرگشاده به باراک اوباما، رییس‌جمهور آمریکا، از وی خواستند که به گامهای مثبت ایران پاسخ، و در جهت بهبود روابط دو کشور، و رفع تحریم‌ها علیه ایران بکوشد.
آنها در نامه خود گفته‌اند: حکومت ایران با برگزاری انتخابات قابل اعتماد سال جاری، و تحولات اخیر، گامهای مقدماتی قابل توجهی به سوی اصلاح، و گشایش در ایران برداشته ‌است.
در میان امضا‌کنندگان این نامه، نام ۸۸ نفر از زندانیان سیاسی سابق، و کنونیِ پس از انتخاباتِ ۸۸ ، و همچنین کسانی چون اصغر فرهادی، سعید حجاریان، صادق زیباکلام، مصطفی تاج‌زاده، نرگس محمدی، عیسی سحرخیز، مسعود بهنود، حسن یوسفی اشکوری، بابک احمدی، سروش دباغ، ابراهیم نبوی، حمیدرضا جلائی‌پور، بابک امیرخسروی، فرخ نگهدار و علی مزروعی، دیده می‌شود.

محمد جواد ظریف، وزیر خارجه ایران، روز دوشنبه در مقر سازمان ملل در نیویورک، با کاترین اشتون، مسئول دیپلماسی اتحادیه اروپا دیدار و گفتگو کرد. خانم اشتون گفت در دیدارش با ظریف، در باره‌ مسائل مهمی، با تمرکز بر موضوع هسته‌ای ایران گفتگو کرده است. قرار است در همین هفته ظریف، با نمایندگان ۵+۱ در نیویورک، راجع به مساله هسته‌ای مذاکره کند. رسانه‌ها خبر داده‌اند که وزیر امور خارجه آمریکا نیز در این نشست حضور خواهد داشت.

هاشمی: کشاندن کشور به بن بست سیاسی دور از منافع ملی است

رییس مجمع تشخیص مصلحت نظام روز دوشنبه گفت که شواهد نشان از بهتر شدن امور دارد.
به گزارش ایلنا اکبر هاشمی رفسنجانی در دیدار با جمعی از فعالان سیاسی همچنین گفت: بن بست سازی سیاسی برای کشور، تصمیمی به دور از منافع ملی و اسلامی است.
وی همچنین در پاسخ به گزارش های نگران کننده از اوضاع اقتصادی، صنعتی، کشاورزی و تجارت داخلی و خارجی کشور در دولت سابق گفت: دولت فعلی به کمک مردم، نخبگان و دلسوزان نظام به سوی حل تدریجی مسائل حرکت می کند و شواهد نیز نشان از بهتر شدن امور می دهد.
هاشمی رفسنجانی با اشاره به گزارشی که در جلسه‌ای درباره مشکلات دریاچه ارومیه و رودخانه زاینده رود ارائه شد، گفت: آب یک مساله ملی است، به همین خاطر در دوران سازندگی برای مهار آب ها، مخصوصا آب‌هایی که از کشور خارج می شوند، برنامه های منظمی داشتیم که اگر دنبال می شد، امروز شاهد این وضع نبودیم.

میرحسین هم تکذیب کرد؛ دیداری با شمخانی نداشتم

میرحسین موسوی، در ملاقات با دختران خود خبر دیدار با دریادار شمخانی، دبیر جدید شورای عالی امنیت ملی، که یکی از سایت های خبری منتشر کرده بود را، تکذیب کرد.
تکذیب موسوی دوشنبه شب اعلام شد، در حالی که چند ساعت قبل از آن، یعنی ظهر دوشنبه محسنی اژه‌ای، سخنگوی قوه قضاییه نیز، ملاقات این دو را تکذیب کرده بود.
به گزارش انصاف نیوز، به نقل از منابع خبری نزدیک به خانواده‌ی موسوی؛ دختران میرحسین موسوی که روز یکشنبه اجازه دیدار با پدر و مادر خود را پیدا کرده بودند، خبر منتشر شده را با آنان در میان گذاشتند، اما میرحسین و خانم رهنورد، با تکذیب این دیدار به فرزندان خود گفتند در صورت تماس، دیدار یا هر اتفاقی، قطعا آنها را در جریان قرار خواهند داد.

نیروگاه بوشهر با تاخیر ۱۳ ساله به ایران سپرده شد

با امضای پروتکل تحویل موقت نیروگاه اتمی بوشهر، که عصر روز گذشته، با حضور رییس سازمان انرژی اتمی، و رییس شرکت روسی پیمانکار نیروگاه بوشهر انجام شد، مسئولیت بهره‌برداری و نگهداری واحد نخست نیروگاه بوشهر، با تاخیری ۱۳ ساله، به متخصصان ایرانی سپرده شد.
وی افزوده بود: رآکتور بوشهر پس از تحویل موقت، به مدت ۱۴ روز باید کار کند که ۱۰ روز آن، بطور پیوسته است و اگر اتفاقی در این مدت رخ دهد، تحویل دایم نمی‌شود.
او همچنین از مذاکره با روسها، برای احداث نیروگاه بعدی خبر داد و گفت: مذاکرات به خوبی پیش رفته، و در آخرین کمیسیون مشترک اقتصادی که با طرف روسی داشتیم، بر ساخت نیروگاه های جدید هسته‌ ای، توافق شده است.
جمهوری اسلامی ایران و روسیه، در سال ۱۳۷۱ تفاهمنامه همکاری مشترک، در حوزه استفاده صلح‌آمیز از انرژی هسته‌ای را امضا کردند.

مشاور فرمانده کل سپاه: اسد به علت حمایت‌های ایران سقوط نمی‌کند

محمد حسین صفار هرندی٬ مشاور فرمانده سپاه پاسداران گفت: بشار اسد بدلیل حمایت‌های ایران و حزب‌الله لبنان است که سقوط نمیکند.
به گزارش خبرگزاری «مهر»، صفارهرندی افزود: سوریه سه سال است گرفتار جنگی شده، که میتوانست هر کشوری را در مدت چندماه از پای درآورد، اما سوریه امروزش، قوی‌تر از گذشته، و این به دلیل پشتیبانی ایران از سوریه است.
اظهارات وی در حالی مطرح میشود که، مقام‌های رسمی جمهوری اسلامی، بار‌ها اعلام کرده‌اند در سوریه حضور نظامی ندارند، و تنها از بشار اسد و نیرو‌هایش، حمایت معنوی میکنند.
با این حال در ماههای گذشته، پیکر چندین فرمانده سپاه، که در قالب «مدافعان حرم حضرت زینب» در سوریه مشغول جنگ با مخالفان بشار اسد بودند٬ در شهرهای مختلف ایران تشییع شده است.

به‌رغم وعده‌ها بیماران هموفیلی بابت دارو پول پرداخت کردند

احمد قویدل، عضو مجمع عمومی کانون هموفیلی ایران گفت: به‌ رغم وعده‌های وزیران بهداشت و تعاون از امروز، دوشنبه یکم مهرماه، بیماران هموفیلی، بابت داروهای خود پول پرداخت می‌کنند.
به گزارش خبرگزاری مهر، احمد قویدل گفت: شگفت‌آور است که نتیجه اجرایی تمام این سیاست‌گذاریها، دریافت وجه از بیماران هموفیلی برای داروهای آنان است.
احمد قویدل افزود، دست‌کم از سال ۱۳۷۵، داروهای بیماران هموفیلی رایگان بوده است.
وزارت بهداشت اخیرا، حتی وجوهی که بیماران، بابت دارو پرداخت نموده بودند را، به حساب سرپرست خانوار واریز، و اساسا مقرر گردید این یارانه ها، به حساب سازمانهای بیمه گر واریز شود.

مرگ ۲۰هزار ماهی بر اثر تخلیه مواد شیمیایی در خلیج فارس

مدیرکل حفاظت محیط زیست خوزستان از تلف شدن پانزده تا بیست هزار ماهی بر اثر تخلیه مواد شیمیایی خطرناک پتروشیمی بندر امام در خلیج فارس خبر داد.
احمدرضا لاهیجان‌زاده به خبرگزاری مهر گفت: «پتروشیمی بندر امام که مجاور خورموسی قرار دارد، دو روز پیش نوعی مواد شیمیایی خطرناک به نام استایرن به خوریات تخلیه کرده که علاوه بر آلودگی این محل به خلیج فارس نیز راه پیدا کرده است.»
به گفته آقای لاهیجان‌زاده پتروشیمی بندر امام این رویداد را «نتیجه یک حادثه» عنوان کرده اما این مساله در سال‌های گذشته نیز رخ داده است.
استایرن یک ترکیب شیمیایی سمی و جزو مواد آلی خطرناک است که تخلیه آن به دریا، مرگ و میر ماهیان و آبزیان را به دنبال دارد.
مدیرکل حفاظت محیط زیست خوزستان در ادامه شمارش تخلفات محیط زیستی پتروشیمی بندر امام گفت که این مجتمع تا کنون به تعهد خود پیرامون حذف جیوه از یکی از خطوط تولید خود نیز عمل نکرده است.
به گفته آقای لاهیجان‌زاده، پتروشیمی بندر امام در سال ۱۳۸۷ تعهد داده بود تا جیوه را طی دو سال از فرایند تولید خود حذف کند اما این موضوع تا کنون رخ نداده است.
این مقام مسئول نسبت به تعطیلی این واحد بر اساس قانون هشدار داد.
به گفته وی، ترکیبات سمی جیوه در بدن ماهیان و آبزیان ذخیره و وارد چرخه غذایی انسان می‌شود.

یک روزنامه اقتصادی: ذخیره طلای ایران ۹۵ تن است نه ۵۰۰ تن

یک روزنامه اقتصادی فاش کرد به‌رغم آمار مسئولان مبنی براینکه ذخیره‌ی طلای ایران ۵۰۰ تن است، اما این ذخیره فقط ۹۵ تن است.
روزنامه دنیای اقتصاد در گزارشی نوشت: در حالی که مسئولان قبلی در اواخر سال ۱۳۹۰ از ذخایر ۵۰۰ تنی طلا بانک مرکزی سخن می گفتند، آمار رسمی منتشر شده حکایت از آن دارد که موجودی طلای آزاد بانک مرکزی در پایان سال ۱۳۸۹ حدود ۹۵ تن بوده است.
به نوشته‌ی این روزنامه رقم رسمی ۱۹ درصد میزان اعلام شده از سوی دولت‌مردان سابق است.
دنیای اقتصاد افزوده است: البته اگر ذخایر ۵۰۰ تنی اعلام شده قرین به صحت فرض شود، نتیجه این است که بانک مرکزی در سال ۹۰ نزدیک به ۴۰۵ تن به ذخایر طلای کشور افزوده است، اتفاقی که تقریبا از سوی کارشناسان و فعالان بازار نشدنی توصیف می‌شود.

ابراز نگرانی اشتون از استرداد هفت عضو سازمان مجاهدین خلق به ایران

کاترین اشتون، مسئول امور سیاست خارجی اتحادیه اروپا از احتمال استرداد هفت عضو سازمان مجاهدین خلق به ایران توسط عراق ابراز نگرانی کرده است.
به گزارش خبرگزاری فرانسه، خانم اشتون در نامه‌ای که روز ۱۹ سپتامبر به آلخو ویدال کوادراس، نماینده اسپانیایی پارلمان اروپا نوشته، درباره «خطر قابل توجهی» که هفت عضو سازمان مجاهدین خلق را در عراق تهدید می‌کند، هشدار داده است.
در این نامه که خبرگزاری فرانسه می‌گوید آن را مشاهده کرده است، تاکید شده که احتمال بازگرداندن هفت عضو سازمان مجاهدین خلق به ایران وجود دارد و آنها باید فورا آزاد شوند.
خانم اشتون گفته است: «ما شواهدی داریم که اثبات می‌کند هفت نفر از اعضای کمپ اشرف، در نزدیکی بغداد زندانی هستند و خطر قابل توجهی برای بازگرداندن آنها به ایران وجود دارد.»
مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا افزوده که نگرانی آقای ویدال کوادراس درباره سرنوشت این افراد را با هوشیار زیباری، وزیر امور خارجه عراق در میان گذاشته و خواستار آزادی آنها شده است.
این سخنان کاترین اشتون در شرایطی مطرح می‌شود که نوری المالکی، نخست وزیر عراق، در اختیار داشتن هفت عضو سازمان مجاهدین خلق ایران توسط نیروهای عراقی را تکذیب کرده است.

مجلس افغانستان قانون مصادره زمین‌های غصب شده را تصویب کرد

مجلس نمایندگان افغانستان روز دوشنبه، قانونی را تصویب کرد که، بر اساس آن، زمینهایِ غصب شده دولتی، دوباره مصادره و عاملان آن، مجازات خواهند شد.
به گفته اعضای مجلس، در سه دهه گذشته بیش از دو میلیون جِریب زمین در افغانستان غصب شده، که بیشتر غاصبان از مقامهای دولتی هستند. این قانون پس از آن اجرایی خواهد شد که، از سوی رییس جمهور، حامد کرزای امضا شود.
اما برخی از اعضای مجلس نمایندگان گفته‌اند، امیدی به اجرایی شدن این قانون ندارند.

کشته و زخمی شدن ۴۶ نفر در اثر انفجار در شمال بغداد

منابع امنیتی عراق، از کشته و زخمی شدن دهها نفر در اثر انفجاری در شمال بغداد، خبر دادند.
به گزارش خبرگزاری رویترز، یک منبع وابسته به وزارت کشور عراق اعلام کرد: در اثر انفجاری در منطقه (الاَعظمیّه) در شمال بغداد شماری کشته و زخمی شدند.
این منابع افزودند: در این انفجار تاکنون یازده نفر کشته، و ۴۵ نفر دیگر زخمی شده اند.
منابع عراقی بیان کردند: انفجارِ مذکور در داخل مجلس ختمی که در منطقه (راغبه خاتون) در (الاعظمیه)، در حال برگزاری بود، رخ داد.

سید حسن نصرالله: راه حل نظامی در سوریه شکست خورده است

دبیرکل حزب الله لبنان، حل بحران سوریه را سیاسی دانست و گفت: امید بستن به راهکار نظامی و پیروزی آن، شکست خورده و ویرانگر است.
به گزارش خبرگزاری فارس، سید حسن نصرالله، شب گذشته طی سخنانی همچنین گفت: ارسال سلاح شیمیایی سوریه برای حزب‌الله «خنده‌دار» است.
دبیر‌کل حزب‌الله لبنان، همچنین حضور نیروهای نظامی ایران در سوریه و بحرین را تکذیب کرد.

فعالیت اخوان‌المسلمین مصر ممنوع شد

در پی شکایت حزب چپ «التجمع»، دادگاهی در مصر فعالیت تشکیلات اخوان‌المسلمین در مصر را غیرقانونی خواند و دستور ضبط دارایی‌های این گروه را صادر کرد. بنا بر حکم صادرشده در روز دوشنبه (اول مهر) هر گونه فعالیتِ این تشکیلات، ممنوع شده، و اموال و املاک آن به تملک دولت درمی‌آید.

وزارت کشور کنیا: تقریبا همه گروگان‌ها آزاد شده‌اند

وزیر کشور کنیا می‌گوید که عملیات ضدتروریستی علیه گروه افراط‌گرای الشباب که به مرکزی تجاری در نایروبی پایتخت این کشور حمله کرده بودند در حال اتمام است و تقریبا همه گروگان‌ها آزاد شده‌اند.
به گزارش خبرگزاری فرانسه، جوزف اوله لنکو وزیر داخله کنیا روز دوشنبه یکم مهر به خبرنگاران گفت که «ما فکر می‌کنیم عملیات به زودی خاتمه یابد، همه طبقه‌های ساختمان تحت کنترل است و تروریست‌ها با فرار در حال مخفی شدن در بعضی فروشگاه‌ها هستند، اما دیگر اتاقی برای گریختن وجود ندارد».
وی بدون اینکه رقم مشخصی را عنوان کند، گفت که بیشتر گروگان‌ها آزاد شده‌اند.
مقام‌اهای کنیا گفته‌اند که در جریان درگیری‌ها ۶۲ نفر کشته شده‌اند، اما صلیب سرخ کنیا شمار کشته شدگان را ۶۳ نفر و شمار زخمی‌ها را حدود ۲۰۰ نفر عنوان کرده است.
در این درگیری ۲ نفر از افراد الشباب نیز کشته شده‌اند.
جولیوس کارانگی فرمانده نظامیان کنیا می‌گوید که حمله‌کنندگان به مرکز خرید «وست گیت» دارای ملیت‌های مختلفی، از جمله سومالیایی هستند.
گفته می‌شود که۱۰ الی ۱۵ شبه نظامی الشباب هنوز در مرکز تجاری «وست گیت» هستند.
افرادی که گروه الشباب در سومالی می‌گوید به آن وابسته‌اند، روز شنبه به مرکز خرید «وست‌گیت» در نایروبی، پایتخت کنیا، حمله کردند و دهها تن را به گروگان گرفتند.

روسیه و ترکیه مانورنظامی مشترک برگزار می کنند

ارتش ترکیه از برگزاری مانور نظامی هوایی دو روزه مشترک با ارتش روسیه خبر داد.
به گزارش حریت، نیروهای هوایی ارتش روسیه و ترکیه مانور نظامی دو روزه ای را در قالب همکاری های نظامی روسیه و ناتو برگزار می کنند.
در این مانور دو فروند جت جنگنده «اف ۱۶» ترکیه و دو فروند جنگنده «تی یو ۱۵۴» و «ای یو ۲۷» روسیه شرکت خواهند داشت.
در بیانیه رییس ستاد مشترک ارتش ترکیه هدف از برگزاری این مانور آزمایش ، ارزیابی و توسعه تجهیزات و پرسنل مرکز جدید کنترل منطقه آنکارا اعلام شده است که هدفش مقابله با استفاده از هواپیماهای غیر نظامی در حملات تروریستی است.
این مانور هوایی در آسمان مناطق سامسون ، سیواس ، ترابازون و حریم هوایی بین المللی بر فراز دریای سیاه برگزار خواهد شد.

کره شمالی قادر به ساخت قطعات کلیدی هسته‌ای است

کارشناسان آمریکایی، از بی نیازی کره شمالی در ساخت قطعات مورد نیاز تاسیسات هسته ای، به خارج از کشور خبر دادند.
به گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس، محققان کره شمالی، قادر به تولید قطعات کلیدی مورد نیاز در ساخت بمب های اتمی شده اند، که وابستگی این کشور به خارج، در پیشبرد برنامه های هسته ایش را از بین برده است.
بنا به گزارش کارشناسان آمریکایی، مطالب منتشر شده در نشریات کره شمالی نشان میدهد که، این کشور در ساخت قطعات کلیدی سانتریفیوژهای گازی، که در تولید بمب اتم ضروری هستند مهارت یافته است.

هیلاری کلینتون: به کاندیداتوری در انتخابات ریاست‌جمهوری آینده آمریکا فکر می‌کنم

هیلاری کلینتون، وزیر خارجه سابق آمریکا اعلام کرد که در حال ارزیابی کاندیداتوری در انتخابات ریاست‌جمهوری سال ۲۰۱۶ میلادی است و در این مسیر از «چالش‌های سیاسی و دولتی» که در صورت پیروزی با آن رو‌به‌رو خواهد شد، آگاهی کامل دارد.
به گزارش رویترز، هیلاری کلینتون طی مصاحبه‌ای گفت که هنوز برای کاندیداتوری در انتخابات ریاست‌جمهوری آینده آمریکا تصمیمی نگرفته است ولی تلاش می‌کند در این مسیر «عمل‌گرا و واقع‌بین» باشد.
وی در این‌باره گفت: «به هیچ عنوان عجله‌ای ندارم. معتقدم که این تصمیمی است که نباید ساده گرفته شود ولی در عین حال نباید برای اتخاذ آن عجله کرد.»
کلینتون ادامه داد: «معتقدم که طرح‌ها و نظرات مناسبی برای چالش‌های سیاسی و دولتی که رهبران ما با آن رو‌به‌رو هستند، دارم.»
وزیر خارجه سابق آمریکا افزود که همچنان به ارزیابی مولفه‌هایی که بر تصمیم‌گیری وی برای کاندیداتوری در انتخابات ریاست‌جمهوری آینده تاثیر می‌گذارد، ادامه خواهد داد.
کلینتون در انتخابات ریاست‌جمهوری سال ۲۰۰۸ میلادی آمریکا نیز اعلام کاندیداتوری کرده بود که در انتخابات درون حزبی دموکرات‌ها، نتیجه را به باراک اوباما رییس‌جمهوری فعلی این کشور واگذار کرد.

مسیحیان پاکستان در اعتراض به حملات تروریستی به خود تظاهرات کردند

چند هزار تن از مسیحیان پاکستان روز دوشنبه در شهرهای مختلف این کشور در اعتراض به حملات تروریستی به اقلیت مسیحی تظاهرات کردند.
در تازه ترین این حملات، روز یکشنبه دستکم ۸۱ نمازگزار مسیحی در در دو انفجار انتحاری در مقابل کلیسایی در شهر پیشاور کشته و حدود ۱۳۰ تن مجروح شدند.
تظاهرکنندگان می گویند به کوتاهی دولت در حمایت و حفاظت از مسیحیان اعتراض دارند.
نواز شریف نخست وزیر این حمله را محکوم کرده و آن را برخلاف اصول اسلام خوانده است.